GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
OSD-08 BİLİM TARİHİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 2,00

Önlisans



Bilim, felsefe ve bilimsel yöntem hakkında bilgi vermek; ilk uygarlıklardan günümüze bilimsel birikimin oluşumu ile ilgili bilgilendirmek; bilimlerin sınıflandırılması; bilim ve paradigmalar konularında öğrencilerin bilgi edinmelerini sağlamak.



1 Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir.
2 Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir.
3 Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir.
4 Modern bilimi ve ona katkıda bulunmuş başlıca isimlerin görüşlerini eserleri üzerinden tartışabilecektir.

Birinci Öğretim



Yok


Bilim, felsefe, bilimsel yöntem; Antik Yunan, Ortaçağ Avrupası, Skolastik felsefe ve bilim; İslam kültür coğrafyasında bilim ve felsefe; Mezopotamya’da bilim; Rönesans Avrupası’nda bilim ve felsefe; aydınlanma çağında bilim ve felsefe; bilimlerin sınıflandırılması; bilim, bilimcilik (bilimizm), ideoloji, etik ve din ilişkileri; bilim ve paradigmalar; Viyana ve Frankfurt düşünce okulları; yirminci ve yirmi birinci yüzyıllarda bilim eleştirileri.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Bilim kavramının anlamı ve antik uygarlıklardaki görünümü üzerine genel bir tartışma
2 İlk yazılı kültürler olan Mısır ve Mezopotamya'da bilim
3 Antik Yunan dünyasında bilim
4 Orta Çağ Avrupası'nda ve İslam dünyasında bilimsel gelişmeler
5 Rönesansın bilim tarihinin gelişimine etkileri ve Rönesans biliminin genel özellikleri
6 Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri
7 Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu
8 Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu
9 Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler
10 Optik, Fizik, Kimya, Astoronomi, Matematik ve Tıp gibi başlıca bilimlerin Yeni Çağ'da kazandıkları yeni görünüm
11 Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar
12 Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein paradigmasının genel özellikleri
13 Bilimin yirminci yüzyıldaki ve günümüzdeki genel yönelimleri. Yol açtığı sosyal, siyasi, ahlaki ve çevresel sorunlar
14 Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 1 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 59

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek