Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GZT-206 | HABER TOPLAMA VE YAZMA | Ders | 2 | 4 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Bu derste gazetecilik eğitiminde temel derslerden biri olan haber toplama ve yazma dersinde öğrencilere olay yerinden haber bilgilerini toplamak ardından da kendilerine verilen kısıtlı sürede haber yazmak öğretilerek onları gazetecilik mesleğine hazırlamak amaçlanmaktadır.
Dr.Öğr.Üyesi İsmail Cem Feridunoğlu
1 | Olayla haber arasındaki farkı, hangi olayın haber değeri taşıdığını, haber olmayı hak ettiğini öğrenir. |
2 | Haber yazarken başlığı nasıl atacağını, girişte hangi unsurları vurgulayacağını hangi yöntemle haber yazacağını öğrenir. |
3 | Haberciğe has dili, haber aktarma yüklemlerini, haberde kullanılan zaman kiplerini öğrenir. |
4 | Kısa ya da uzun olan haber verilerini haber için ayrılan alana ya da kelime sayısına uygun olarak sınırlandırmayı öğrenir. |
5 | Haber kaynağı ile ilişkileri, kaynaktan haber toplamanın yöntemlerini öğrenir. |
6 | Basın bültenini haber aktarma yüklemlerini, haber zaman kiplerini kullanarak haber haline dönüştürmeyi öğrenir. |
Birinci Öğretim
Yok
Öğrencilere ilk etapta hangi olayların haber olmaya değer olduğu anlatılarak haber olma niteliğine sahip olayları haber haline dönüştürmeleri sağlanmaktır. Yapılan uygulamaların yanında habercilerin taşıması gereken özellikler, etik kurallar gibi konular da verilerek öğrencilere bir gazetecinin sahip olması gereken ilkeler öğretilmektedir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Haber nedir, olaydan habere gidiş süreci, haberin üretilme aşamaları. | ||
2 | Haber değeri kriterleri | ||
3 | Haberde başlık, başlık türleri, spot | ||
4 | Haberde kullanılan zaman kipleri | ||
5 | Haberde imla kuralları | ||
6 | Haberde giriş, giriş türleri | ||
7 | Haberde objektiflik, doğruluk | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Muhabirin taşıması gereken özellikler | ||
10 | Haber İçin İstihbarat Toplama | ||
11 | Haberciliğe has kavramların güncel örneklerden yararlanılarak anlatılması | ||
12 | Haberciliğe has kavramların güncel örneklerden yararlanılarak anlatılması | ||
13 | Bülten haberciliği, haber bültenlerinin türleri- Bültenden yola çıkarak haber yazma uygulaması | ||
14 | Bülten haberciliği, haber bültenlerinin türleri- Bültenden yola çıkarak haber yazma uygulaması | ||
15 | Bülten haberciliği, haber bültenlerinin türleri- Bültenden yola çıkarak haber yazma uygulaması | ||
16 | Dönem Sonu Sınavı |
Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 11 | 3 | 33 |
Uygulama/Pratik | 5 | 5 | 25 |
Soru-Yanıt | 5 | 5 | 25 |
Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |
ÖÇ 6 |