GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDB-101 TÜRK DİLİ I Ders 1 1 2,00

Lisans



Dilin kültür ve toplum hayatındaki önemi hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, Türkçenin anlatım gücünü kavrayarak dilin kullanımına dair gerekli bilgileri öğretmek, anlama ve yazılı ifade etmeyle ilgili temel becerileri kazandırmak ve Türkçeyi doğru ve güzel kullanma becerilerini pekiştirmek


Sabit BAYRAM


1 Dil, iletişim ve kültür tanımlarını kavrayarak dil-kültür ve dil-düşünce arasındaki ilişkiyi bilir. Konuşma ve yazı dili arasındaki farklılıkları kavrar
2 Türk dilinin tarihi gelişimini, yayılım alanlarını ve bugünkü durumunu bilir.
3 Türkçenin anlatım gücünü, söz varlığını ve söz varlığının yapısal ve anlamsal temel özelliklerini bilir.
4 Türkçenin temel ses özelliklerinden hareketle sese bağlı anlamsal ve yapısal biçimbirimleri bilir.
5 Türkçe söz diziminin temel niteliklerini bilir

Birinci Öğretim


yok.


yok.


Sözcük ve anlamı, anlamları yönünden sözcükler, sözcüklerin gerçek, yan ve mecaz anlamları, deyimler, ikilemeler, terimler, dil yanlışları, Türkçenin cümle yapısı, cümle ögeleri, cümle çözümlemeleri, roman, makale, deneme, şiir gibi yazılı anlatım türleri, sunum, rapor ve tutanak örnekleri, dilekçe, iş mektubu ve CV yazma, karşılıklı konuşma ve tartışma


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders İzlencesinin Tanıtımı
2 Dil-kültür ilişkisi ve dilin kültür taşıyıcılık özelliği, konuşma ve yazı dilinin farkları.
3 Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri
4 Türk dilinin tarihî dönemleri, lehçeleri ve önemli eserleri
5 Türkçenin söz varlığı ve özellikleri
6 Türkçenin ses özellikleri ve ses olayları
7 Türkçenin Kök, gövde, ekleri ve Türkçede kelime yapımı
8 Kelime türleri
9 Söz öbekleri
10 Cümlenin ögeleri
11 Cümle türleri ve cümle çözümlemeleri
12 Yazım kuralları: Bazı ek ve edatların yazılışı
13 Noktalama işaretlerinin kullanımı ve önemi
14 Metinsellik ölçütleri

Şevket Süreyya AYDEMİR, Enver Paşa, Makedonya’dan Orta Asya’ya, 3 Cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995; Sina AKŞİN, İstanbul Hükümetleri ve Millî Mücadele, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2004; Seha MERAY, Lozan Barış Konferansı, Tutanaklar-Belgeler, 8 Kitap, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2001.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 8 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 8 8
Toplam İş Yükü (saat) 60

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek