Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOS-214 | ÇOCUK VE GENÇLİK ÇALIŞMALARI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Dersin amacı çocukluk ve gençlik olgusunun nasıl sosyal, tarihsel ve ideolojik olarak inşa edildiğini ve bu olgunun toplumsal görünümlerini anlamaya çalışmaktır.
Prof. Dr. İlknur Meşe
1 | Çocukluk ve gençlik kavramlarını tanır. |
2 | Çocuk ve gençlik kavramlarının tarihsel gelişimini tanır. |
3 | Farklı kültürlerdeki çocuk ve gençlik olgularını tanır. |
4 | Çocuk ve gençlik olgusu ile toplumsal olgular arasındaki bağlantıları kurar. |
5 | Çocuk ve genlik kavramlarının mevcut hallerini tanır. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders kapsamında çocuk/genç ve çocukluğa/gençliğe ilişkin kavramsal tanımlar ve kuramlar; farklı toplum ve kültürlerde çocuk(luk)/genç(lik) imgeleri; toplumsal bir kurgu olarak çocukluk/gençlik tezi ve modern çocukluk/gençlik paradigmasının oluşumu; sınıflar arası imge ve temsil alışverişlerinde çocukluğun/gençliğin yeniden kurgulanması; farklı aile tiplerinde çocuk/genç ve çocukluk/gençlik; okulda, dinsel ilişkilerde ve medyada çocukluk/gençlik imgelerinin temsili; paternalist politikalarla çocukluğun/gençliğin yeniden üretimi-devlet ve 'yurttaş çocuk/genç'; çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar/gençler; toplumsal sorunlar-sağlık, savaş, göç, yoksulluk, istismar, beslenme, kentleşme-bağlamında çocuk/genç; post-modern koşullarda yeni çocukluk/gençlik imge ve temsilleri gibi konular ele alınacaktır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Çocuk/genç ve çocukluğa/gençliğe ilişkin kavramsal tanımlar ve kuramlar | ||
2 | Çocukluk kavramının ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi | ||
3 | Gençlik kavramının tarihsel gelişimi | ||
4 | Çocuk edebiyatında çocukluk | ||
5 | Gençlik edebiyatında gençlik | ||
6 | Farklı kültürlerde ve ülkemizde çocuğun değeri | ||
7 | Farklı kültürlerde ve ülkemizde gençlik | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar/gençler | ||
10 | Toplumsal sorunlar-sağlık, savaş, göç, yoksulluk, istismar, beslenme, kentleşme-bağlamında çocuk/genç | ||
11 | Toplumsal sorunlar-sağlık ve beslenme bağlamında çocuk/genç | ||
12 | Yoksulluk, istismar, kentleşme-bağlamında çocuk/genç | ||
13 | Günümüzde gençliğin sorunları | ||
14 | Oğuz Atay ve Kafka’da baba imgesi | ||
15 | Genel Tartışma | ||
16 | Final Sınavı |
• Çiğdem Kağıtçıbaşı, Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi, Koç Üniv. Yay. 2012. • Giorgo Agamben, Çocukluk ve Tarih, Kanat Yayınları, 2010, • Bekir Onur, Toplumsal Tarihte Çocuk, Sempozyum, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, • Bekir Onur, Türkiye'de Çocukluğun Tarihi, İmge Yayınları, Ankara • Güven Gürkan Öztan, Türkiye’de Çocukluğun Politik İnşası, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2012 • Neil Postman, Çocukluğun Yokoluşu, İmge Yayınları, Ankara 1995 • Frank Furedi, Paranoyak Anne-Babalık, İz Yayınları, İstanbul 2012 • Sue Palmer, Zehirlenen Çocukluk, İletişim Yayınları, İstanbul 2010 • Adam Phillips, Kreşteki Yabani, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2000 • Margaret S. Mahler vd., İnsan Yavrusunun Psikolojik Doğumu, Metis Yayınları, İstanbul 2003 • Arno Gruen, Empatinin Yitimi, Çitlembik Yayınları, İstanbul 2006 • Bob Franklin, Çocuk Hakları, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1993 • Gérard Mandel, Son Sömürge Çocuk, Kabalcı Yayınları, İstanbul 1992
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 10 | 3 | 30 |
Tartışma | 6 | 1 | 6 |
Soru-Yanıt | 5 | 3 | 15 |
Alan Çalışması | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Okuma | 5 | 3 | 15 |
Ev Ödevi | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |