GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOS-214 ÇOCUK VE GENÇLİK ÇALIŞMALARI Seçmeli Ders Grubu 2 4 3,00

Lisans


Türkçe


Dersin amacı çocukluk ve gençlik olgusunun nasıl sosyal, tarihsel ve ideolojik olarak inşa edildiğini ve bu olgunun toplumsal görünümlerini anlamaya çalışmaktır.


Prof. Dr. İlknur Meşe


1 Çocukluk ve gençlik kavramlarını tanır.
2 Çocuk ve gençlik kavramlarının tarihsel gelişimini tanır.
3 Farklı kültürlerdeki çocuk ve gençlik olgularını tanır.
4 Çocuk ve gençlik olgusu ile toplumsal olgular arasındaki bağlantıları kurar.
5 Çocuk ve genlik kavramlarının mevcut hallerini tanır.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders kapsamında çocuk/genç ve çocukluğa/gençliğe ilişkin kavramsal tanımlar ve kuramlar; farklı toplum ve kültürlerde çocuk(luk)/genç(lik) imgeleri; toplumsal bir kurgu olarak çocukluk/gençlik tezi ve modern çocukluk/gençlik paradigmasının oluşumu; sınıflar arası imge ve temsil alışverişlerinde çocukluğun/gençliğin yeniden kurgulanması; farklı aile tiplerinde çocuk/genç ve çocukluk/gençlik; okulda, dinsel ilişkilerde ve medyada çocukluk/gençlik imgelerinin temsili; paternalist politikalarla çocukluğun/gençliğin yeniden üretimi-devlet ve 'yurttaş çocuk/genç'; çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar/gençler; toplumsal sorunlar-sağlık, savaş, göç, yoksulluk, istismar, beslenme, kentleşme-bağlamında çocuk/genç; post-modern koşullarda yeni çocukluk/gençlik imge ve temsilleri gibi konular ele alınacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Çocuk/genç ve çocukluğa/gençliğe ilişkin kavramsal tanımlar ve kuramlar
2 Çocukluk kavramının ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi
3 Gençlik kavramının tarihsel gelişimi
4 Çocuk edebiyatında çocukluk
5 Gençlik edebiyatında gençlik
6 Farklı kültürlerde ve ülkemizde çocuğun değeri
7 Farklı kültürlerde ve ülkemizde gençlik
8 Ara sınav
9 Çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar/gençler
10 Toplumsal sorunlar-sağlık, savaş, göç, yoksulluk, istismar, beslenme, kentleşme-bağlamında çocuk/genç
11 Toplumsal sorunlar-sağlık ve beslenme bağlamında çocuk/genç
12 Yoksulluk, istismar, kentleşme-bağlamında çocuk/genç
13 Günümüzde gençliğin sorunları
14 Oğuz Atay ve Kafka’da baba imgesi
15 Genel Tartışma
16 Final Sınavı

• Çiğdem Kağıtçıbaşı, Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi, Koç Üniv. Yay. 2012. • Giorgo Agamben, Çocukluk ve Tarih, Kanat Yayınları, 2010, • Bekir Onur, Toplumsal Tarihte Çocuk, Sempozyum, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, • Bekir Onur, Türkiye'de Çocukluğun Tarihi, İmge Yayınları, Ankara • Güven Gürkan Öztan, Türkiye’de Çocukluğun Politik İnşası, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2012 • Neil Postman, Çocukluğun Yokoluşu, İmge Yayınları, Ankara 1995 • Frank Furedi, Paranoyak Anne-Babalık, İz Yayınları, İstanbul 2012 • Sue Palmer, Zehirlenen Çocukluk, İletişim Yayınları, İstanbul 2010 • Adam Phillips, Kreşteki Yabani, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2000 • Margaret S. Mahler vd., İnsan Yavrusunun Psikolojik Doğumu, Metis Yayınları, İstanbul 2003 • Arno Gruen, Empatinin Yitimi, Çitlembik Yayınları, İstanbul 2006 • Bob Franklin, Çocuk Hakları, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1993 • Gérard Mandel, Son Sömürge Çocuk, Kabalcı Yayınları, İstanbul 1992



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 10 3 30
Tartışma 6 1 6
Soru-Yanıt 5 3 15
Alan Çalışması 1 2 2
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Okuma 5 3 15
Ev Ödevi 5 2 10
Toplam İş Yükü (saat) 90

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek