Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GKSEÇ-04 | BİLİM VE ARAŞTIRMA ETİĞİ | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 3,00 |
Lisans
Dersi alan öğretmen adaylarının bilimin doğası ve gelişimini anlamalarına yardımcı olmak; etik ve ilişkili kavramları (hukuk, ahlâk, vb.) temellerini ve kuramları irdelemek; öğretmenlik meslek etiği ilkelerini ve ilgili genelge, yönetmelikler, yönergeler, vb. yasal mevzuatı incelemek; bilim, araştırma ve yayın etiği, etik dışı davranışlar ve etik ihlallerini, ilgili yaptırımları ve yasal mevzuat ve kurulları öğretmek; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları öğretmek ve olası çözüm önerileri geliştirebilmek; literatür tarama yolları, özgün yazım kuralları ve APA yazım stili kurallarını öğretmek, sık görülen araştırma ve yayın etiği ihlallerini tanımak ve bunları önlemeye dönük yöntemler ve çözüm önerileri geliştirebilmek.
Doç. Dr. Selcan KİLİS / Dr. Büşra TUNCAY YÜKSEL
1 | Bilimin doğası ve gelişimini kavrar. |
2 | Etik ve ilişkili diğer kavramları (ahlak, hukuk, vb.), temellerini ve kuramları kıyaslar. |
3 | Bilim ve araştırma etiği ilkeleri ve etik dışı davranışları ayırt eder |
4 | Öğretmenlik meslek etiği ilkelerini ve yasal mevzuatı bilir. |
5 | Bilim, araştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuat ve kurulları açıklar. |
6 | Bilim, araştırma ve yayın süreçlerinde etik dışı davranış ve etik ihlali tespitinde izlenecek yollar ve yaptırımları açıklar |
Birinci Öğretim
-
-
Bilim, bilimin doğası ve gelişimi, bilimsel araştırma, etik ve ilişkili kavramları, etiğin temellerini ve etik kuramları; etik ikilem ve örnek olaylar, öğretmenlik meslek etiği ve ilkeleri, ilgili genelge, yönetmelikler, yönergeler, vb. yasal mevzuat, araştırma ve yayın etiği, araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri, ilgili yaptırımlar, yasal mevzuat ve kurullar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar ve olası çözüm önerileri; literatür tarama, özgün yazım ve APA yazım stili kuralları, sık görülen araştırma, yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve ders izlencesinin tanımı | ||
2 | Bilim Kavramı ve Farklı Tanımlamalar; Bilgi Edinme Yolları | ||
3 | Epistemoloji, epistemolojik inançlar; Bilim - Sözde/Sahte Bilim ayrımı | Bilim ve Sahte Bilim Ayrımı, Nitelikleri ve Örnekler üzerine Tartışma | |
4 | Değer, Ahlâk ve Etik Kavramları ve Temelleri & Etik - Ahlâk İlişkisi ve Farkları | ||
5 | Etik İkilem ve Örnek Olaylar & Etik Sistemler ve Etik Kuramları | Etik İkilem Örnek Olayları İnceleme ve Tartışma | |
6 | Etik Kodlar, Meslekî Etik, Öğretmenlik Meslek Etiği | ||
7 | Bilim, Araştırma ve Yayın Etiği & Araştırma Sürecinde Etik İlkeler, Etik Dışı Davranışlar ve Etik İhlaller | ||
8 | Ara Sınavı | ||
9 | Yayın Etiği ve Yayın Sürecindeki Etik Dışı Davranışlar: İntihal (Aşırmacılık) ve Örnek Olaylar | İntihal (Aşırmacılık) ile ilgili Örnek Olayları İnceleme ve Tartışma | |
10 | Yayın Etiği ve Yayın Sürecindeki Etik Dışı Davranışlar: Sahtecilik, Çarpıtma, Çoklu Yayın ve Dilimleme & Örnek Olaylar | Sahtecilik, Çarpıtma, Çoklu Yayın ve Dilimleme ile ilgili Örnek Olayları İnceleme ve Tartışma | |
11 | Haksız Yazarlık ve Örnek Olaylar & Çevrimiçi Veri Toplama, Saklama ve Etik & Araştırma ve Yayın Etiğiyle İlgili Yasal Mevzuat ve Kurullar | Haksız Yazarlık ile ilgili Örnek Olayları İnceleme ve Tartışma | |
12 | Bilimde Etik Dışı Davranışlar: Nedenleri, Önlemler ve Çözüm Önerileri | ||
13 | Literatür (Alan Yazın) Tarama | ||
14 | İntihal Tespiti Araçları ve Temel Özellikleri & Özgün Yazım ve Örnek Uygulamalar | Özgün Yazım ile ilgili Örnek Uygulamalar | |
15 | APA Yazım Stili ve Kuralları & Örnek Yazım Uygulamaları | APA Yazım Stili ve Kuralları ile ilgili Örnek Yazım Uygulamaları | |
16 | Yarıyıl sonu Sınavı |
-Öğretim üyesinin hazırladığı ders notları ve E-ders sisteminde paylaşılan ek/yardımcı materyaller -Aydın, İ. (2003). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Akademi. -Aydın, İ. (2016). Akademik etik. Ankara: Pegem Akademi. -Öztürk, M. (2019). Sosyal bilimlerde etik sorunlar. Nobel Akademik Yayıncılık. -Yılmaz, K. & Arık, R. S. (2019). Bilim ve araştırma etiği. Ankara: Pegem Akademi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Uygulama/Pratik | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Rapor Hazırlama | 1 | 30 |
Rapor Sunma | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Uygulama/Pratik | 2 | 2 | 4 |
Rehberli Problem Çözümü | 3 | 2 | 6 |
Tartışma | 5 | 2 | 10 |
Bireysel Çalışma | 1 | 11 | 11 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Performans | 7 | 2 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |
ÖÇ 6 |