GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SNFAESEÇ-12 TÜRK KÜLTÜRÜNDE ÇOCUK VE EĞİTİM Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans



Bilinen zamanlardan günümüze ulaşan Türk kültüründe çocuğun önemi ve yerini çocuk eğitiminde yaşanan bilimsel gelişmeler ve Türk kültürünün değişimine göre değerlendirmek gerekir. Kültürün çocuk eğitiminde yeri konusunda farkındalık oluşturmak, günümüzde kültürel bakış ve çağdaş yaklaşımlarla çocuk eğitimi konusunda gerekli bilgi, beceri, tutumları kazandırmaktır.


Dr. Öğretim Üyesi Nazım KURUCA


1 Türk kültüründeki çocuk ve eğitim ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Eğitim ve Türk kültürü öğeleri arasındaki temel ilişkiyi kurar.
3 Türk kültüründeki çocuk eğitimini dünden bugüne tarihsel bağlamda açıklayabilir.
4 Çağdaş Türk kültüründeki çocuk eğitimine dair yaklaşımların özelliklerini açıklayabilir.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu bulunmamaktadır


Kültür ce çocuk ilişkisi bütün toplumların ilgisini çekmektedir. Her toplum kendi çocuklarını kültür değerleri ile yetiştirmek ister ve bunun için de kendi kültür kaynaklarını kullanır. Kendi kültür değerlerinden habersiz yetişen çocukların yabancı kültürleri öğrenmesi de kolay olmaz. Çocukların yetişmesinde kendi kültürünün içinde yer alan değerler önemli bir yere sahiptir. Kültürü meydana getiren maddî ve manevî unsurlar ve eserler zengin bilgi kaynaklarını barındırmaktadır. Çocukların yetişmesinde mitolojik eserler, sanat, edebiyat musiki, tiyatro, sinema, çevre, değerler gibi unsurlar kültür hayatının içinde yer almaktadır.


Kültürün genel tanımı, Türk kültüründe eğitimin önemi, çocuk ve kültür ilişkisi, çocuk gelişimi ve eğitimde kültür konuları yer almaktadır. Aynı zamanda Türk toplumunda ve ailede çocuğun yeri ve değeri, tarihsel bağlamda Türk kültüründe çocuk eğitimi ve özellikleri ifade edilmektedir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin ve ders izlencesinin tanıtımı
2 Kültürün genel tanımı yapılarak Türk kültüründe çocuk konusu hakkında bilgi verilecek.
3 Türk kültüründe çocukların hukuki ve ahlaki yeri ve bunu etkileyen unsurlar anlatılacak. Türk Dili Tarihinde Orhun Abideleri, İslamiyet'in kabulünden sonra yazılan ilk edebi eserlerimiz ve kültürel değerleri hakkında bilgi verilecek
4 Türk kültürünü oluşturan öğeler, yazılı olmayan kültür değerlerimiz ve çocuk eğitiminde yeri
5 Türk kültüründe Sözlü Türk Edebiyatı ürünleri, ninni, mani, tekerlemeler ve çocuk eğitiminde kullanılışları. Türk kültüründe Sözlü Türk Edebiyatı ürünleri, bilmece, masal, halk hikayeleri, Dede Korkut destansı hikayeler ve çocuk eğitiminde kullanılışları
6 Tarih boyunca kültürümüzün yabancı kültürlerle karşılaşması sonucu yaşadığı değişimler ve çocuğa ve eğitimine etkisi
7 Türk kültürünü tanıtan edebi eserler ve filmler, tiyatro eserleri ve çocuk eğitiminde kullanılışları
8 Ara Sınav
9 Osmanlı Devleti'nin son asrı olan 19. yüzyılda çocuk eğitimine dair uygulamalar
10 Tanzimat sonrası eğitim politikaları ve çocuk eğitimine dair uygulamalar
11 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başlarında Batılılaşma devrinde çocuk eğitimine dair uygulamalar
12 Birinci Dünya Savaşı ve Millî Mücadele yıllarında çocuk eğitimine dair uygulamalar
13 Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün eğitim ve çocuk politikasına dair görüşleri
14 Cumhuriyet döneminde eğitim ve çocuk politikası
15 Yakın dönemde çocuk eğitimi ve buna bağlı çocuk hakları (çocuk mahkemeleri)
16 Yarıyıl sonu Sınavı

Doğan Cüceloğlu, Başarıya Götüren Aile, Remzi Kitapevi, İstanbul 2006. Doğan Cüceloğlu, İçimizdeki Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul 2013. Haluk Yavuzer, Çocuk ve Suç, Altın Kitapları, İstanbul1982. Toplumsal Tarihte Çocuk, (Yayına Haz. Bekir Onur), Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 1994. İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, Ötüken Yayınları, İstanbul 1995.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Dersin staj durumu bulunmamaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 4 4
Final Sınavı 1 4 4
Derse Katılım 16 2 32
Alan Gezisi 1 2 2
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 6 6
Okuma 16 4 64
Toplam İş Yükü (saat) 118

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek