GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İDE-307 DİL EDİNİMİ I Ders 3 5 5,00

Lisans



Bu derste öğrencilere dilbilimin temel kavram ve ilkelerini öğretmek, alanı mikro ve makro boyutlarıyla tanıtmak ve lisans öğrenim süreleri boyunca alacakları derslere genel bir hazırlık sağlaması amaçlanmaktadır.


DR ÖĞRETİM ÜYESİ HALİS GÖZPINAR


1 Birinci dil edinim süreçlerini anlayabilir, tanımlayabilir.
2 Birinci dil edinimi sürecini sorgular ve tartışır.
3 İkinci dil edinim süreçlerini anlayabilir, tanımlayabilir.
4 İkinci dil edinimi sürecini sorgular ve tartışır.
5 Birinci ve ikinci dil edinimi süreçleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları anlayabilir, karşılaştırabilir, tanımlayabilir.
6 İkinci dil öğretimindeki hata ve dönüt verme ile ilgili stratejileri ve bunların verimliliğini karşılaştırır

Birinci Öğretim


yok


yok


Dilbilimin temel alan ve kavramları büyük ölçekli ve küçük ölçekli dilbilimi ayırımı çerçevesinde incelenmesi ve ayrıca belli başlı dilbilimcilerin temel nitelikli makalelerinden örnekler incelenmesi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Language learning in early childhood
2 Explaining first language acquisition The behaviourist perspective The innatist perspective lnteractionist/developmental perspectives
3 Learner characteristics Learning conditions Studying the language of second language learners Contrastive analysis, error analysis, and interlanguage Developmental sequences More about first language influence
4 Vocabulary Pragmatics Phonology Sampling learners' language
5 Individual differences in second language learning Preview Research on learner characteristics Intelligence Language learning aptitude Learning styles Personality Attitudes and motivation Motivation in the classroom Identity and ethnic group affiliation Learner beliefs
6 Individual differences and classroom instruction Age and second language learning The critical period: More than just pronunciation. Intuitions of grammaticality Rate oflearning Age and second language instruction
7 ara sınav
8 Explaining second language learning The behaviourist perspective Second language applications: Mimicry and memorization The innatist perspective KRASHEN'S MONITOR MODEL: Second language applications
9 The cognitive perspective Information processing Usage-based learning The competition model Language and the brain Second language applications: Interacting, noticing, processing, and practising
10 The sociocultural perspective Second language applications: Learning by talking
11 Observing learning and teaching in the second language classroom
12 Natural and instructional settings In natural acquisition settings In structure-based instructional settings In communicative instructional settings
13 Observation schemes Classroom comparisons: Teacher-student interactions Classroom comparisons: Student-student interactions
14 Observation schemes Classroom comparisons: Teacher-student interactions Classroom comparisons: Student-student interactions

How Languages Are Learned 5th Edition by Patsy M Lightbown, Spada series OXFORD HANDBOOKS FOR LANGUAGE TEACHERS 1. Allerton, D. J., Tschichold, C. and Weiser, J. 2005. Linguistics, language learning, and language teaching. Schwabe. 2. Cook, Guy. 2003. Applied linguistics. Oxford: Oxford University Press. 3. Howatt, A. P. R. 2004. A history of English language teaching. Oxford: Oxford University Press. 4. Widdowson, H. G. 2005. Linguistics. Oxford: Oxford University Press. 5. Davies, A. 2005. A glossary of applied linguistics. Longman 6. Cook, V. 1993. Linguistics and second language acquisition. London: Macmillan Press. 7. McGowann, J. 1991. Postmodernism and its critics. London: Cornell University Press. How to Teach English 2nd Edition Jeremy Harmer



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 4 56
Bireysel Çalışma 14 4 56
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 4 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 2 2
Toplam İş Yükü (saat) 150

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek