Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP-533 | ÇOCUK ve ERGEN RUH SAĞLIĞI ve HASTALIKLARI | Ders | 5 | 9 | 2,00 |
Lisans
Yaş dönemlerine ilişkin sağlıklı ruhsal gelişim ile gelişimsel ve yaşamsal sapmalara yönelik bilgi ve farkındalık; gebelik, bebek, çocuk, ergen ruh sağlığının ve bakım veren‐çocuk ilişkisinin ve bu alanda yapılacak hizmetlerin toplum sağlığı açısından önemine yönelik bilinç; sık karşılaşılan ve acil psikopatolojileri tanıma, sevk ve birinci basamak düzeyinde tedavi etmeye yönelik bilgi, beceri ve tutumlar kazandırmaktır.
Doç. Dr. Berkan ŞAHİN, Dr. Öğr. Üyesi Cansu ÇOBANOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Bedia Sultan ÖNAL
1 | Çocuk ve ergen psikiyatrisi kapsamını ve çocukluk ve ergenlik dönemindeki psikopatolojik semptomları açıklar. |
2 | Çocuğun temel davranışsal, bilişsel ve duygusal özelliklerini gelişim basamaklarına göreaçıklar. |
3 | Gelişimsel özellikler ve ruh sağlığındaki bozulmaların biyolojik ve psikososyal çerçevede değerlendirmesini yapar. |
4 | Çocuk ve ergeni çokyönlü değerlendirerek (çocuk ve aileden öykü alma, gözlemvb), ruhsal gelişimdeki sapmaları tanır. |
5 | Çocuk ve ergen psikiyatrisi ile ilgili klinik tabloların aciliyetinideğerlendirir. |
6 | Çocuk ve ergenlerde acil psikiyatrik durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve ilgili kuruma sevk eder. |
7 | Çocuk ve ergeni, ailesini ve yakın ilişkisi olan kişileri sağlıklı gelişim ve saptanan psikopatoloji konusunda bilgilendirir. |
8 | Psikometrik test ve ölçekleri ve kullanım amaçlarını açıklar. |
9 | Çocuk ve ergene ruhsal yönden olumsuz etkileri olabilecek anne-baba tutum ve davranışlarını açıklar. |
10 | Birinci basamak sağlık hizmetleri kapsamında, çocuk ve ergeni olumsuz etkileyebilecek çevresel (aile, okul, arkadaş) risk faktörlerini araştırmanın önem ve sorumluluğunun farkındadır. |
11 | Çocuk ve ergen psikiyatrisinde çok yönlü tedavi yaklaşımlarını açıklar. |
Birinci Öğretim
YOK
Staj Sonu Sözlü Sınav Olguya dayalı yapılandırılmış sözlü sınav. Staj Sonu Yazılı Sınav Toplam 25 çoktan seçmeli sorudan oluşur. 1. Düzey: Klinik bilgileri değerlendiren çoktan seçmeli sorular. 2. Düzey: Klinik karar vermeyi değerlendiren olguya dayalı çoktan seçmeli sorular (Soruların % 25‐50’sini oluşturur). Karne Notu Staj programı sonunda tanımlı beceri ve tutumları (genel ve soruna yönelik öykü alabilme, mental durumu değerlendirebilme, psikiyatrik öykü alabilme, adli rapor hazırlayabilme, acil psikiyatrik hastanın stabilizasyonunu yapabilme, ı̇ntihar riskini değerlendirebilme) kazanmış olması beklenir. Tanımlı uygulamalardan toplam 100 puan üzerinden değerlendirme yapılır. Staj Başarı Notunun Hesaplanması Staj sonu sözlü sınav % 50, Staj sonu yazılı sınav % 40, Karne notu % 10 Toplam 100 puan üzerinden 60 ve üzeri alan öğrenci staj sonu sınavdan başarılı sayılacaktır.
Çocuğun psikiyatrik değerlendirmesi: Öykü alma ve psikiyatrik muayene Çocuk psikiyatrisinde belirti ve bulgular Bebeklik Dönemi Ruhsal Özellikleri ve Bağlanma Zihinsel yetersizlikler Otizm spektrum bozuklukları Öğrenme bozukluğu Yıkıcı bozukluklar (Dikkat eksikliği, hiperaktivite, karşıolma‐karşı gelme bozukluğu, davranım bozukluğu) Çocuk ve ergenlerde istismar, ihmal ve adli bildirim Çocuklukçağı anksiyete bozuklukları Çocuk ve ergenlerde duygudurum bozuklukları ve kendine zarar verme Konsültasyon‐Liyezon psikiyatrisi Çocuk ve ergenlerde psikiyatrik aciller Tik bozuklukları Dışa atım bozuklukları İletişim bozuklukları Çocuk ve Ergenlerde Psikofarmakoloji Otizm spektrum bozukluğu olgu gözlemive muayenesi
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Stajın Tanıtımı Çocuğun psikiyatrik değerlendirmesi: Öykü alma ve psikiyatrik muayene Çocuk psikiyatrisinde belirti ve bulgular Çocuklarda ruhsal gelişim ve gelişim kuramları Zihinsel yetersizlik Otizm Spektrum Bozuklukları Yıkıcı bozukluklar (Dikkat eksikliği, hiperaktivite, karşı olma‐karşı gelme bozukluğu, davranım bozukluğu) Tik bozuklukları Obsesif kompulsif bozukluk ve ilişkili bozukluklar Çocukluk çağı anksiyete bozuklukları İletişim bozuklukları Konsültasyon‐Liyezon psikiyatrisi Çocuk ve Ergenlerde psikofarmakoloji Çocuk ve ergenlerde duygudurum bozuklukları ve kendine zarar verme Çocuk ve ergenlerde psikiyatrik aciller Çocuk ve ergenlerde istismar, ihmal ve adli bildirim Çocukluk çağında travma ve stresörle ilişkili bozukluklar Dışa atım bozuklukları | Olgu hazırlama |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 40 |
Gözlem | 1 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 100 |
DÖNEM V
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 20 | 1 | 20 |
Uygulama/Pratik | 20 | 1 | 20 |
Makale Kritik Etme | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
Performans | 10 | 1 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 63 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |
ÖÇ 6 |
ÖÇ 7 |
ÖÇ 8 |
ÖÇ 9 |
ÖÇ 10 |
ÖÇ 11 |