GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
HİT-212 ELEŞTİREL İLETİŞİM KURAMLARI Ders 2 4 5,00

Lisans


Türkçe


Eleştirel teoriler, sosyal yaşamın görünen biçiminin ötesine geçerek, insanların dünyanın nasıl işlediğini tam ve gerçek bir biçimde sorgulayarak anlamalarını sağlamaktadır. Derste Eleştirel Teori/Frankfurt Okulu, eleştirel ekonomi politik, göstergebilim, ideoloji, kültürel çalışmalar ve izleyici etnografyasnı konu alan yaklaşımlar tarihsel bağlamda ele alınırken içerdikleri kavram, düşünsel köken ve iddialara dikkat çekilmekte, böylece medya ve iletişim alanına getirdikleri açılımlar ile kısıtlılıklar konusunda öğrencilerin bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.



1 Eleştirinin ne olduğu ve hangi bağlamda yapıldığını açıklar
2 Eleştirel yaklaşımın temel kavram, kuram ve iddialarını bilir
3 Eleştirel yaklaşım ve geleneksel kuramı karşılaştırabilir
4 Eleştirel kuramların tarihsel ve düşünsel kökenlerini bilip açıklar
5 Medya ve iletişimle ilgili eleştirisini belli bir yaklaşım ve metodolojiye göre yapabilir

Birinci Öğretim


İletişim Kuramları I


yok


Eleştirel kuramların anlatılması, öğrenci katılımının sağlanması ve tartışılması.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin tanıtımı: Eleştiri ve eleştirel yaklaşım hakkında bilgi
2 Frankfurt Okulu ve eleştirel teori
3 Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi
4 Frankfurt Okulu ve Aydınlanmanın Diyalektiği
5 Jürgen Habermas: Kamusal Alan, İletişimsel Eylem Kuramı
6 Antonio Gramsci: Hegemonya ve Rızanın Üretimi
7 Althusserci Yapısalcılık ve Devletin İdeolojik Aygıtları
8 Ara sınav
9 Kültürel Çalışmalar
10 Kültürel Çalışmalar ve Stuart Hall
11 Kültürel Çalışmalar: İzleyici Etnografyası ve Alımlama Çalışmaları
12 İletişiminin Ekonomi Politiği I
13 İletişiminin Ekonomi Politiği II
14 Ekonomi Politik yaklaşım Kültürel Çalışmalar tartışması ve Lawrence Grossberg
15 Tekrar

Erdoğan, İrfan ve Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram, Erk, 2005. Fuchs, Chrstian (2016). Sosyal Medya. Eleştireel Bir Giriş. Notabene Yayınları Golding, Peter ve Graham Murdock (2002). “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik.” Medya Kültür Siyaset içinde. Der. Süleyman İrvan. Çev. Dilek Beybin Kejanlıoğlu. Genişletilmiş ikinci baskı. Ankara: Alp Yayınevi. sf. 59-97 Özçetin, Burak (2018). Kitle İletişim Kuramları Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim Yayınları. Stevenson, Nick, Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişim, Ütopya: Ankara, 2008. Hall, Stuart (2008). “Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası.” İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Der. Sevilay Çelenk. Ankara: De Ki Yayınları. sf. 85-114. Yaylagül, Levent, Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları, 2006.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı 2 1 2
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 15 2 30
Tartışma 11 1 11
Soru-Yanıt 11 1 11
Bireysel Çalışma 6 5 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 5 30
Okuma 6 3 18
Sözlü Sınav 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 149

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek