GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
RPDAE308 MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI Ders 3 6 2,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı kariyer danışması alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri bireylere uygulayabilme, değerlendirebilme, ilgi, yetenek ve değerlerle ilgili testlerin sonuçlarını bireysel görüşme sonucu değerlendirebilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır. Bu kapsamda, dönemin ilk birkaç haftasında kariyer danışması ile ilgili bazı modeller, test ve test dışı teknikler tanıtılacak, ardından öğrenciler okullarda çeşitli uygulamalar yapacaklardır.


Doç. Dr. Özlem Ulaş Kılıç, Dr. Öğr. Üyesi Dünya Baz


1 Kariyer psikolojik danışmanlığı ile ilgili temel kavramları uygulayabilme
2 Uygulamalarda kariyer psikolojik danışmanlığı ile ilgili yanlış inançları fark edebilme
3 Kariyer gelişimi kuramlarını değerlendirebilme
4 Gelişim dönemlerine uygun kariyer psikolojik danışması sürecini yürütebilme
5 İş arama becerileri geliştirebilme
6 Kariyer psikolojik danışmanlığında teknolojinin kullanımının önemini bilme

Birinci Öğretim


Mesleki Rehberlik dersini başarı ile tamamlamış olmak


Yok


1. Ulusal Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Konferansı gruplar halinde tartışma 1. Ulusal Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Konferansı gruplar halinde tartışma Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Süreci Kariyer psikolojik danışmanlığında testlerin edinilmesi ve değerlendirilmesi; KDE, ABKÖ, Mesleki Olgunluk Ölçeği, MBS Kariyer psikolojik danışmanlığında test dışı tekniklerin edinilmesi ve değerlendirilmesi  Yapmaktan Hoşlandığım 20 Şey  Holland’ın Parti Oyunu  Meslek Değerleri Soru Listesi  Meslek Değerleri Kartları vb. teknikler


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin ve ders izlencesinin tanıtımı, yönerge, giriş Tanışma ve dersin gerekliklerinin tartışılması Yok
2 Teorik ders, kaynak kitapların edinilmesi 1. Ulusal Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Konferansı gruplar halinde tartışma Yok
3 1. Ulusal Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Konferansı gruplar halinde tartışma Öğretim üyesi tarafından sağlanacak Youtube videoları ile ilgili beş dakikalık sunum ve tartışma Yok
4 Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Süreci: Yeşilyaprak (2012) kaynağı 8. Bölüm okuma ve tartışma Yok Yok
5 Kariyer psikolojik danışmanlığında testlerin edinilmesi ve değerlendirilmesi; Kendini Değerlendirme Envanteri, Akademik Benlik Kavramı Ölçeği, Mesleki Olgunluk Ölçeği, Holland’ın Kendini Araştırma Ölçeği Yok Yok
6 Kariyer psikolojik danışmanlığında test dışı tekniklerin edinilmesi ve değerlendirilmesi  Yapmaktan Hoşlandığım 20 Şey  Holland’ın Parti Oyunu  Meslek Değerleri Soru Listesi  Meslek Değerleri Kartları vb. teknikler Test tekniklerine ilişkin raporlar ile ilgili gerilbildirim süreci Yok
7 Bilgisayar destekli sistemler (MBS) ve Yetenek Kapısı, Kişisel Küre Envanteri Yeşilyaprak (2012) kaynağı 10. Bölüm, Cumhurbaşkanı İnsan Kaynakları Ofisi web sitesi ve uygulamalarının incelenmesi ve kendisine uyguladığı test dışı tekniğin raporu ile ilgili tartışma Yok
8 Ara Sınav Yok Yok
9 Sınıf içi etkinliklerin sunulması Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma Yok
10 Sınıf içi etkinliklerin sunulması Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma Yok
11 1. Oturuma ilişkin geribildirim süreci Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma Yok
12 2. Oturuma ilişkin gerbildirim süreci Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma Yok
13 3. Oturuma ilişkin geribildirim süreci Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma Yok
14 4. Oturuma ilişkin geribildirim süreci Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma
15 Genel Değerlendirme ve Dersin Değerlendirilmesi Öğrenci gelişimleri değerlendirilecektir. Yok
16 Final Sınavı

Amundson, N., Poehnell, G. ve Pattern, M. (2008). Mesleki Teleskop (Çev. F. Korkut-Owen). Ankara: Anı Yayıncılık. Bacanlı, Feride. (2006). Bir mesleki grup rehberliği programı ve uygulama kılavuzu. Ankara: Nobel Yayınları. Bolles, R. N. (2011). Paraşütüm ne renk (En iyi iş nasıl bulunur?). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. Erkan, S. (2002). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erkan, S. (2005). Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Ankara: PegemA Yayıncılık. Eroğlu, Ç. Y. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın- Dağıtım. Korkut-Owen, F., Mutlu-Süral, T., Arıcı-Şahin, F. ve Demirtaş-Zorbaz, S. (2015). Kariyer Yelkenlisi Modeli. Ankara: Anı Yayıncılık. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (Ed.) (2006). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi. Ankara. Nobel Yayınevi. Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. Selçuk, Z. ve Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık. Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Uygulama/Pratik 1 25
Takım/Grup Çalışması 4 10
Örnek Vaka İncelemesi 4 10
Rapor Hazırlama 2 20
Rapor Sunma 1 25
Rol Oynama / Dramatize Etme 4 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 60
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 40

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 12 1 12
Uygulama/Pratik 10 1 10
Soru-Yanıt 12 1 12
Takım/Grup Çalışması 10 1 10
Örnek Vaka İncelemesi 4 1 4
Rapor Hazırlama 4 1 4
Rapor Sunma 4 1 4
Rol Oynama / Dramatize Etme 4 1 4
Toplam İş Yükü (saat) 60

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek