Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RPDAE308 | MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI | Ders | 3 | 6 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı kariyer danışması alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri bireylere uygulayabilme, değerlendirebilme, ilgi, yetenek ve değerlerle ilgili testlerin sonuçlarını bireysel görüşme sonucu değerlendirebilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır. Bu kapsamda, dönemin ilk birkaç haftasında kariyer danışması ile ilgili bazı modeller, test ve test dışı teknikler tanıtılacak, ardından öğrenciler okullarda çeşitli uygulamalar yapacaklardır.
Doç. Dr. Özlem Ulaş Kılıç, Dr. Öğr. Üyesi Dünya Baz
1 | Kariyer psikolojik danışmanlığı ile ilgili temel kavramları uygulayabilme |
2 | Uygulamalarda kariyer psikolojik danışmanlığı ile ilgili yanlış inançları fark edebilme |
3 | Kariyer gelişimi kuramlarını değerlendirebilme |
4 | Gelişim dönemlerine uygun kariyer psikolojik danışması sürecini yürütebilme |
5 | İş arama becerileri geliştirebilme |
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığında teknolojinin kullanımının önemini bilme |
Birinci Öğretim
Mesleki Rehberlik dersini başarı ile tamamlamış olmak
Yok
1. Ulusal Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Konferansı gruplar halinde tartışma 1. Ulusal Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Konferansı gruplar halinde tartışma Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Süreci Kariyer psikolojik danışmanlığında testlerin edinilmesi ve değerlendirilmesi; KDE, ABKÖ, Mesleki Olgunluk Ölçeği, MBS Kariyer psikolojik danışmanlığında test dışı tekniklerin edinilmesi ve değerlendirilmesi Yapmaktan Hoşlandığım 20 Şey Holland’ın Parti Oyunu Meslek Değerleri Soru Listesi Meslek Değerleri Kartları vb. teknikler
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve ders izlencesinin tanıtımı, yönerge, giriş | Tanışma ve dersin gerekliklerinin tartışılması | Yok |
2 | Teorik ders, kaynak kitapların edinilmesi | 1. Ulusal Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Konferansı gruplar halinde tartışma | Yok |
3 | 1. Ulusal Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Konferansı gruplar halinde tartışma | Öğretim üyesi tarafından sağlanacak Youtube videoları ile ilgili beş dakikalık sunum ve tartışma | Yok |
4 | Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Süreci: Yeşilyaprak (2012) kaynağı 8. Bölüm okuma ve tartışma | Yok | Yok |
5 | Kariyer psikolojik danışmanlığında testlerin edinilmesi ve değerlendirilmesi; Kendini Değerlendirme Envanteri, Akademik Benlik Kavramı Ölçeği, Mesleki Olgunluk Ölçeği, Holland’ın Kendini Araştırma Ölçeği | Yok | Yok |
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığında test dışı tekniklerin edinilmesi ve değerlendirilmesi Yapmaktan Hoşlandığım 20 Şey Holland’ın Parti Oyunu Meslek Değerleri Soru Listesi Meslek Değerleri Kartları vb. teknikler | Test tekniklerine ilişkin raporlar ile ilgili gerilbildirim süreci | Yok |
7 | Bilgisayar destekli sistemler (MBS) ve Yetenek Kapısı, Kişisel Küre Envanteri | Yeşilyaprak (2012) kaynağı 10. Bölüm, Cumhurbaşkanı İnsan Kaynakları Ofisi web sitesi ve uygulamalarının incelenmesi ve kendisine uyguladığı test dışı tekniğin raporu ile ilgili tartışma | Yok |
8 | Ara Sınav | Yok | Yok |
9 | Sınıf içi etkinliklerin sunulması | Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma | Yok |
10 | Sınıf içi etkinliklerin sunulması | Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma | Yok |
11 | 1. Oturuma ilişkin geribildirim süreci | Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma | Yok |
12 | 2. Oturuma ilişkin gerbildirim süreci | Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma | Yok |
13 | 3. Oturuma ilişkin geribildirim süreci | Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma | Yok |
14 | 4. Oturuma ilişkin geribildirim süreci | Öğrenci video kayıtlarının incelenmesi, vaka analizi ve tartışma | |
15 | Genel Değerlendirme ve Dersin Değerlendirilmesi | Öğrenci gelişimleri değerlendirilecektir. | Yok |
16 | Final Sınavı |
Amundson, N., Poehnell, G. ve Pattern, M. (2008). Mesleki Teleskop (Çev. F. Korkut-Owen). Ankara: Anı Yayıncılık. Bacanlı, Feride. (2006). Bir mesleki grup rehberliği programı ve uygulama kılavuzu. Ankara: Nobel Yayınları. Bolles, R. N. (2011). Paraşütüm ne renk (En iyi iş nasıl bulunur?). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. Erkan, S. (2002). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erkan, S. (2005). Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Ankara: PegemA Yayıncılık. Eroğlu, Ç. Y. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın- Dağıtım. Korkut-Owen, F., Mutlu-Süral, T., Arıcı-Şahin, F. ve Demirtaş-Zorbaz, S. (2015). Kariyer Yelkenlisi Modeli. Ankara: Anı Yayıncılık. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (Ed.) (2006). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi. Ankara. Nobel Yayınevi. Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. Selçuk, Z. ve Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık. Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Uygulama/Pratik | 1 | 25 |
Takım/Grup Çalışması | 4 | 10 |
Örnek Vaka İncelemesi | 4 | 10 |
Rapor Hazırlama | 2 | 20 |
Rapor Sunma | 1 | 25 |
Rol Oynama / Dramatize Etme | 4 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Rapor Hazırlama | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 12 | 1 | 12 |
Uygulama/Pratik | 10 | 1 | 10 |
Soru-Yanıt | 12 | 1 | 12 |
Takım/Grup Çalışması | 10 | 1 | 10 |
Örnek Vaka İncelemesi | 4 | 1 | 4 |
Rapor Hazırlama | 4 | 1 | 4 |
Rapor Sunma | 4 | 1 | 4 |
Rol Oynama / Dramatize Etme | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü (saat) | 60 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |
ÖÇ 6 |