GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GKTRKCD1 TÜRK DİLİ 1 Ders 1 1 5,00

Lisans


Türkçe


Güzel ve etkili yazma beceri ve alışkanlığını kazandırmak, ana dili bilincini vermektir


Prof. Dr. Nazım ELMAS/Doç. Dr. Veli TAŞKESENLİOĞLU/Doç.Dr. Müzeyyen ALTUNBAY/Doç.Dr. Mehmet ALVER/Dr. Öğr. Üyesi Veli KUTAY/Dr. Öğr. Üyesi Dursun ŞAHİN/Dr. Öğr. Üyesi Ülkü KARA/Dr. Öğr. Üyesi Mirial Zeliha STEBLER/Öğr. Gör Şenol SANCAK


1 Gündelik işlerinde gerekli olan yazılı anlatım türlerini öğrenebilme
2 Edebî eserleri tanıyabilme ve okuma becerisi kazanıp okur-yazar kimliğini geliştirebilme
3 Türkçenin kurallarına uygun olarak kendilerini yazılı ifade edebilme
4 Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb. ) , formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb. ) , makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri konuları bu dersin genel içeriğini oluşturmaktadır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin ve ders İzlencesinin tanıtımı, Türkçede yazılı anlatımın sorunları ve çözüm yolları; iletişim-dil-milli kültür ilişkisi; okumanın insan hayatındaki önemi; öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırabilmek için yapılması gerekenler.
2 Farklı okuma tekniklerinin örneklerle anlatılması (amaçsız okuma, özgür okuma, sesli okuma, sessiz okuma, eleştirel okuma, toplu okuma)
3 Etkili okumayı engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; okunan bir metnin kalıcı hale getirilmesi; hızlı okuma becerisinin geliştirilmesi
4 Yazma becerisinin önemi; yazılı anlatımda başarılı olmanın yolları (üslup, gözlem, okumak, düşünmek)
5 Yazılı anlatımın biçim ve içerik yönünden planlanmasının örneklerle anlatılması
6 Metnin başarılı olması için gerekenler; iyi bir cümlenin ve iyi bir paragrafın özellikleri; paragraf oluşturma çalışmalarının yapılması
7 Anlatım biçimlerinin örneklerle tanıtılması (açıklayıcı anlatım, kanıtlayıcı anlatım, tasvir edici anlatım, öyküleyici anlatım, manzum anlatım, konuşma yoluyla anlatım)
8 Ara sınav
9 Yazma öğretim yöntemlerinin örneklerle tanıtılması (kontrollü yazma, serbest yazma, dikte yöntemiyle yazma, araştırmaya dayalı yazma, güdümlü yazma, küme çalışmasıyla yazma)
10 Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (öz geçmiş, dilekçe, rapor); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi
11 Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (mektup, telgraf, tutanak ve tebliğ); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi
12 Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (makale, eleştiri, deneme, sohbet ve fıkra); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi
13 Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (röportaj, hatıra, biyografi ve gezi); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi
14 Edebî türlerin örneklerle tanıtılması (destan, masal, fabl, hikâye, roman ve şiir) Yazılı anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı
15 Genel Değerlendirme
16 Yarıyıl sonu sınavı

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, PegemA Yayıncılık, Ankara



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 4 56
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 3 20 60
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 15 30
Toplam İş Yükü (saat) 150

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 4 5 5
ÖÇ 2 5 4 5 5
ÖÇ 3 5 4 5 5
ÖÇ 4 5 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek