Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GKTRKCD1 | TÜRK DİLİ 1 | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Güzel ve etkili yazma beceri ve alışkanlığını kazandırmak, ana dili bilincini vermektir
Prof. Dr. Nazım ELMAS/Doç. Dr. Veli TAŞKESENLİOĞLU/Doç.Dr. Müzeyyen ALTUNBAY/Doç.Dr. Mehmet ALVER/Dr. Öğr. Üyesi Veli KUTAY/Dr. Öğr. Üyesi Dursun ŞAHİN/Dr. Öğr. Üyesi Ülkü KARA/Dr. Öğr. Üyesi Mirial Zeliha STEBLER/Öğr. Gör Şenol SANCAK
1 | Gündelik işlerinde gerekli olan yazılı anlatım türlerini öğrenebilme |
2 | Edebî eserleri tanıyabilme ve okuma becerisi kazanıp okur-yazar kimliğini geliştirebilme |
3 | Türkçenin kurallarına uygun olarak kendilerini yazılı ifade edebilme |
4 | Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb. ) , formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb. ) , makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri konuları bu dersin genel içeriğini oluşturmaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve ders İzlencesinin tanıtımı, Türkçede yazılı anlatımın sorunları ve çözüm yolları; iletişim-dil-milli kültür ilişkisi; okumanın insan hayatındaki önemi; öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırabilmek için yapılması gerekenler. | ||
2 | Farklı okuma tekniklerinin örneklerle anlatılması (amaçsız okuma, özgür okuma, sesli okuma, sessiz okuma, eleştirel okuma, toplu okuma) | ||
3 | Etkili okumayı engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; okunan bir metnin kalıcı hale getirilmesi; hızlı okuma becerisinin geliştirilmesi | ||
4 | Yazma becerisinin önemi; yazılı anlatımda başarılı olmanın yolları (üslup, gözlem, okumak, düşünmek) | ||
5 | Yazılı anlatımın biçim ve içerik yönünden planlanmasının örneklerle anlatılması | ||
6 | Metnin başarılı olması için gerekenler; iyi bir cümlenin ve iyi bir paragrafın özellikleri; paragraf oluşturma çalışmalarının yapılması | ||
7 | Anlatım biçimlerinin örneklerle tanıtılması (açıklayıcı anlatım, kanıtlayıcı anlatım, tasvir edici anlatım, öyküleyici anlatım, manzum anlatım, konuşma yoluyla anlatım) | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Yazma öğretim yöntemlerinin örneklerle tanıtılması (kontrollü yazma, serbest yazma, dikte yöntemiyle yazma, araştırmaya dayalı yazma, güdümlü yazma, küme çalışmasıyla yazma) | ||
10 | Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (öz geçmiş, dilekçe, rapor); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | ||
11 | Form yazı türlerinin örneklerle tanıtılması (mektup, telgraf, tutanak ve tebliğ); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | ||
12 | Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (makale, eleştiri, deneme, sohbet ve fıkra); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | ||
13 | Öğretici metin türlerinin örneklerle tanıtılması (röportaj, hatıra, biyografi ve gezi); anlatım bozukluklarının cümleler üzerinde tespit edilmesi | ||
14 | Edebî türlerin örneklerle tanıtılması (destan, masal, fabl, hikâye, roman ve şiir) Yazılı anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı | ||
15 | Genel Değerlendirme | ||
16 | Yarıyıl sonu sınavı |
Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, PegemA Yayıncılık, Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 20 | 60 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 15 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |