GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
OSD-08 BİLİM TARİHİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 2,00

Lisans



Bilimleri sınıflamayı, bilimin özünü öğrenmek; bilimin İlkçağ’dan günümüze kadar kaydettiği gelişimin izini sürmek.


Doç. Dr. Celal YEŞİLÇAYIR


1 Doğa bilimleriyle sosyal bilimlerini birbirinden ayırır.
2 Bilimin temel ve belirleyici özelliklerini öğrenmek.
3 Alternatif bilim anlayışlarını tanır.
4 Bilimin ilk ve Ortaçağ’daki gelişimini öğrenir.
5 Modern bilimin kuruluşunu ve gelişimini öğrenir.

Birinci Öğretim


yok


Felsefe tarihi kitapları


Bilimin doğasını/özünü açıklama. Bilimle, insanın dış dünyayı açıklama/anlamlı kılma çabası doğrultusunda geliştirmiş olduğu diğer disiplinler arasındaki farklılıkları gösterme.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Bilim Nedir? - -
2 Bilimleri doğa bilimleri, insan bilimleri ve toplum bilimleri olarak ayırıp sınıflama. - -
3 Pozitivist bilim anlayışını tanıma. - -
4 Postpozitivist bilim anlayışlarını öğrenme. - -
5 Bilim tarihine giriş. Mısır ve Mezopotamya’da Bilim. - -
6 Antik Yunan’da Bilim. Helenik dönemde felsefe, tıp ve matematik. - -
7 Helenistik dönem ve Roma ‘da Bilim. - -
8 Ortaçağ’da Bilim/Hristiyan Avrupa’da Bilim. - -
9 İslam Dünyasında Bilim: Astronomi, Fizik, Tıp ve Matematiğin Gelişimi. - -
10 Modern Bilimin Doğuşu. Bilimsel Devrimin ilk ve İkinci Evreleri. - -
11 On yedinci Yüzyılda Bilim: Astronomi, Fizik ve Matematik. - -
12 On sekizinci Yüzyıl ve Sosyal Bilimlerin Doğuşu. - -
13 On dokuzuncu yüzyılda bilim: Modern Bilim ve Teknoloji. - -
14 Yirminci Yüzyılda Bilim. - -
15 Genel Değerlendirme - -

Hüseyin Gazi Topdemir, Bilim Tarihi, Pegem Yayınları, Ankara, 2008. Cemal YILDIRIM, Bilim Tarihi, Remzi Kitabevi, 5. Basım, 1997. C. A. Ronan, Bilim Tarihi (çev. E. İhsanoğlu vd), Tübitak Yayınları, 2009. Richard S. Westfall, Modern Bilimin Oluşumu (çev. İsmail Hakkı DURU), TÜBİTAK Yayınları, 1997.


Ders anlatımı, metin okuma, tartışma


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Soru-Yanıt 7 2 14
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 2 14
Okuma 7 1 7
Toplam İş Yükü (saat) 65

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 1 1 1 1 1 2 2 2 1 2 2 1 1 1 1 1
ÖÇ 2 4 5 4 5 5 4 5 4 5 4 5 4 4 5 4 4
ÖÇ 3 2 2 2 3 2 2 3 2 2 3 2 3 2 2 2 2
ÖÇ 4 1 1 1 1 3 3 4 4 4 4 2 2 2 2 2 1
ÖÇ 5 2 2 2 3 3 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek