GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TRK5011 OKUMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığının yaygınlaştırılması için yapılması gerekenleri irdelemek ve okuma becerisine yönelik teknikleri incelenmek, okuma çalışmaları yaparak Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları üzerinde durmak, elde edilen çalışmalar neticesinde okuma temelli uygulamalar geliştirilmek


Doç. Dr. Lokman TAŞKESENLİOĞLU


1 Okuma kavramının tüm boyutları üzerinde teferruatla durulacak, eleştirel okuma-öğrenme ilişkisi detaylı olarak ele alınacaktır.
2 Okuma uygulamaları örnek metinler üzerinde gerçekleştirilecek, ayrıca okuma alışkanlığı ve onu etkileyen tüm faktörler incelenecektir.
3 "Neden okumalıyız", "Ne okumalıyız" ve "Nasıl okumalıyız" soruları çerçevesinde eleştirel okuma kavramı ele alınacaktır.

Birinci Öğretim



Yok


Okuma kavramı, okuma ile ilgili hususiyetler, okuma alışkanlığı, eleştirel düşünme stratejileri; okuma ve anlama; okuma yaklaşımları; metin türlerini ve retorik özelliklerini tanıma, akıl yürütme stratejilerini belirleme, uygulama çalışmaları.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Okuma kavramı ve özellikleri
2 Okumanın ilkeleri
3 Okuma öğretiminin amacı ve problemleri
4 İyi bir okurun taşıması gereken özellikler
5 Okumayı etkileyen faktörler
6 Alışkanlık kavramı ve okuma alışkanlığı
7 Okumanın ölçülebilirliği ve bu husustaki ölçekler
8 Ara sınav
9 "Neden Okumalıyız?" hükmü çerçevesinde okuma kavramı
10 "Ne Okumalıyız?" hükmü çerçevesinde okuma kavramı
11 "Nasıl Okumalıyız?" hükmü çerçevesinde okuma kavramı
12 Ortaokul öğrencilerinin okuma becerilerini geliştirecek uygulamaların hazırlanması
13 Ortaokul öğrencilerinin okuma becerilerini geliştirecek uygulamaların hazırlanması
14 Eleştirel okuma uygulamaları
15 Ortaokul öğrencilerinin okuma becerilerini geliştirecek uygulamaların hazırlanması
16 Final

Akyol, H. (2007). Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Arıcı, A. F. (2008). Okuma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Bamberger. R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Baştuğ, M. vd. (2019). Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Rapor Hazırlama 20 1 20
Rapor Sunma 20 1 20
Bireysel Çalışma 20 1 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 20 1 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 20 1 20
Okuma 40 1 40
Rapor 20 1 20
Ev Ödevi 20 1 20
Toplam İş Yükü (saat) 182

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek