Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SINO-631 | BİLİM FELSEFESİNİN TEMELLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
İnsanlık tarihinin gelişimini anlamak için bilimsel gelişmenin önemini ortaya koymak gerekir. Bilim felsefesi aynı zamanda insanlık tarihinin geçirdiği süreci de bizlere göstermektedir. Medeniyetlerin yaratılmasında bilimsel gelişmenin yeri ve önemi bilinmelidir. İnsani değerlerin gelişmesinde bilim felsefesinin özel bir yeri bulunmaktadır.
Dr. Öğretim Üyesi Nazım Kuruca
1 | Eğitim hayatında bilim ve felsefenin yeri ve önemi katılımcılar tarafından öğrenilerek tartışma konusu haline getirilecektir. Derse katılan öğrenciler farklı felsefi görüşlerin bilim ile olan ilişkilerini tartışmalıdır. |
2 | İnsanlık tarihi kadar eski olan felsefe ve bilim medeniyetlerin ve kültürlerin inşasında ne gibi katkılar sağlamıştır. Dünyanın hangi bölgelerinde medeniyetler yaratılmış ve bunda bilimsel felsefenin katkıları nelerdir? |
3 | Bilimsel felsefenin insani değerlerin gelişmesinde ne gibi etkileri olmuştur? Dünyanın farklı yerlerinde özgür bilimsel düşünce hangi aşamalardan geçmiştir? Katılımcılar bu konu hakkında ne gibi düşünceye sahip olmuşlardır |
4 | Modern dünyada bilimsel felsefenin eğitim öğretim hayatına katkıları tartışılarak bunun ülkemizdeki gelişimi değerlendirilecektir. |
Birinci Öğretim
Ön koşulu yok
Bilimsel felsefe aynı zamanda toplumların gelişmesiyle de doğrudan ilgilidir. Bilim merkezlerinin olduğu bölgelerde insanlığa dair gelişmeler yakından takip edilebilmektedir. Bilimsel gelişme aynı zamanda insani değerlerin gelişmesiyle de doğru orantılıdır.
Bilim felsefesi ile insanlığın yarattığı medeniyetler ve bu medeniyetlerin dayandığı bilgiler açık bir şekilde ortaya konulmalıdır. Dünyanın çok farklı yerlerinde farklı zamanlarda medeniyetler yaratılmış ve bu medeniyetler insanlığa önemli miraslar bırakmıştır. Günümüzde bilimsel gelişmeye bağlı olarak ortaya çıkarılan ve insanlığın ortak malı olan medeni eserler tetkik edilmelidir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin izlencesi | ||
2 | İnsanlık tarihine ait ilk arkeolojik bulgular ve bunun değerlendirilmesi | ||
3 | Bilim ve insan ilişkisi hakkındaki görüşler | ||
4 | İlk medeniyetlerin özellikleri ve bilimsel dayanakları | ||
5 | Eskiçağ düşünürlerinin ortaya attıkları bilimsel teoriler ve bunun analizi | ||
6 | Eski Hint, Mısır, Sümer medeniyetlerinde bilimsel faaliyetler | ||
7 | Eski Grek-Roma ve Anadolu uygarlıklarında bilimsel çalışmalar ve bunların teorisyenleri | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Eski İran ve Çin coğrafyasında bilimsel düşüncenin gelişimi | ||
10 | Eski Türk medeniyetinin dayandığı temeller ve bunun günümüze yansımaları | ||
11 | Türklerin İslam medeniyetine dahil olmaları ve buradaki faaliyetleri | ||
12 | Ortaçağ Avrupa medeniyetinde bilimsel felsefenin geçirdiği evreler | ||
13 | Türk-İslam medeniyetinin yarattığı kültürel unsurlar bunların özellikleri | ||
14 | Avrupa'da skolastik düşüncenin sonu ve aydınlanma çağının başlamasında bilimsel felsefenin yeri ve önemi | ||
15 | Yakınçağ döneminde bilimsel felsefenin geçirdiği evreler ve bunun günümüze yansımaları hakkında değerlendirmeler. Öğrencilerin ders hakkında yaptıkları çalışmaların tartışılması | ||
16 | Dönem sonu sınavı |
Gökdoğan, Dosay, Melek. Türklerin Bilime Katkıları, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 2008. Henry, John. Bilim Devrimi ve Modern Bilimin Kökeni. çev. Selim Değirmenci, İstanbul: Küre Yayınları, 2011. Sezgin, Fuat. “Fuat Sezgin ile Bilim Tarihi Üzerine”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 2, Say 4 (2004), 355-370. Sezgin, Fuat. İslam’da Bilim ve Teknik Cilt I. çev. Abdurrahman Aliy, İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları, 2008. Tekeli, Sevim. Modern Bilimin Doğuşunda Bizans’ın Etkisi. Ankara: Kalite Matbaası, 1975. Topdemir, Gazi, Hüseyin. Unat, Yavuz. Bilim Tarihi. Ankara: Pegem Yayınevi, 2008. Ural, Şafak. Bilim Tarihi. İstanbul: Çantay Kitapevi, 2011.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Staj durumu yoktur.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 4 | 6 | 24 |
Soru-Yanıt | 2 | 10 | 20 |
Alan Çalışması | 3 | 8 | 24 |
Makale Yazma | 2 | 10 | 20 |
Makale Kritik Etme | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 184 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |