Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STVS514 | AUTEUR SİNEMASI | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu derste “auteur” ve “auteur poltikası” kavramlarının incelenmesi, auteur’lerin bazı önemli filmlerinin çözümlenmesi yoluyla yaratıcı yönetmenlerin ortaya koydukları özgün biçemlerin ve dışavurdukları fikirlerin mercek altına alınması amaçlanmaktadır.
Dr.Öğr.Üyesi Deniz KURTYILMAZ
1 | Auteur ve autuer politikası kavramını açıklayabilme ve sinema tarihinde auteur politikasına giden tarihsel süreci saptayabilme. |
2 | Auteur sinemasının niteliklerini tartışabilme; söz konusu kuram açısından biçem ve içerik dengesini yorumlayabilme. |
3 | Belli başlı auteur’lerin sinema anlayışını öğrenme. |
4 | Auteur teorisi üzerinden film çözümleyebilme, sinema ve düşünce arasında bağlantı kurabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Sinemada biçim ve gerçeklik ilişkisi tartışması, auteur politikasının doğuşu, Bazin’in özgün sinema kuramı, auteur ve tür arasındaki gerilimli ilişki, auteur’ler açısından biçem ve düşünce ilişkisi ve sinema tarihinin bazı önemli auteur filmlerinin çözümlenmesi.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve ders izlencesinin tanıtımı | ||
2 | Sinemanın kendine özgü temsil vs. gerçeklik sorunu | ||
3 | Temel kavramlar olarak “auteur” ve “auteur politikası” | ||
4 | Auteur politikasına giden yol: 2. Dünya Savaşı sonrası dünyaya yeniden bakmak | ||
5 | Astruc ve kamera-kalem kavramı, Bazin ve Cahiers du Cinema etkisi | ||
6 | Truffaut ve Sarris: Auter’lerin biçim ve gerçeklik kavgası | ||
7 | İlk örnek olarak Orson Wells ve “Yurttaş Kane” | ||
8 | Ara sınav (final) ve ödevlerin belirlenmesi | ||
9 | Hitchcock sinemasının yönetmenler üzerindeki “Vertigo” etkisi | ||
10 | İtalyan yeni gerçekçiliği ve “Bisiklet Hırsızları” | ||
11 | Truffaut’un sinemaya darbesi: “400 Darbe” | ||
12 | Sinemada aşkın bir üslup: “İzsürücü” olarak Tarkovski sineması | ||
13 | Kuzeyin “Kış Işığı” Bergman | ||
14 | “Düşler” ve Akira Kurosawa sineması | ||
15 | Amerikalı bir “Ucuz Roman” yazarı: Tarantino | ||
16 | Genel değerlendirme ve ödevlerin toplanması |
Astruc, A. (2010). Yeni Avangardın Doğuşu: Kamera-kalem (Le Camére-stylo). Nagihan Özer (Çev.). İçinde (Ed. Ali Karadoğan), Sanat Sineması Üzerine: Yaklaşımlar ve Tartışmalar (ss.21-26), İstanbul: DeKi Yayınları. 21-26. Bazin, A. (1966). Çağdaş Sinemanın Sorunları. Nijat Özön (Çev.), Ankara: Bilgi Yayınevi. Monaco, J. (2002). Bir Film Nasıl Okunur?. Ertan Yılmaz (Çev.), İstanbul: Oğlak Yayınları. Nuyan, E. (2011). Kısa Bir Sinema Felsefesi Tarihçesi: R. Arnheim, S. Eisenstein, A. Tarkovsky. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (16), 133-141. Özön, N. (1966). Çevirmenin Önsözü. İçinde, Bazin, A. Çağdaş Sinemanın Sorunları. Nijat Özön (Çev.), İstanbul: Bilgi Yayınevi. Öztürk, S. (2016). SineFilozofi: Kurosawa’nın Düşler’inde SineFilozofîk Bir Yolculuk. Ankara: Heretik Yayınları. Öztürk, S. (2017). Sinema Felsefesine Giriş: Film-Yapımı Felsefe. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Makale Yazma | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Makale Yazma | 1 | 100 | 100 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |