Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FBÖ538 | FEN KONULARINDAKİ KAVRAM YANILGILARI VE ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı kavram öğrenme sürecine ilişkin farklı yaklaşımları tanıtmak, fende kavram yanılgılarının incelenmesi, kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin irdelenmesi ve yanılgıların giderilmesini hedefleyen öğretim stratejilerinin değerlendirilmesi olarak ifade edilebilir
Doç.Dr. Çiğdem ŞAHİN ÇAKIR
1 | Kavram yanılgılarını gidermek üzere kullanılabilecek öğretim stratejilerini açıklar |
2 | Kavram yanılgılarını belirleyebilmek üzere kavram testleri hazırlar. |
3 | Kavram öğretimine ilişkin farklı öğrenme yaklaşımları olduğu bilgisine sahip olur |
4 | Kavram yanılgılarının farkına varır |
5 | Kavram yanılgılarını gidermek amaçlı bir öğretim etkinliği planlar. |
Birinci Öğretim
Yok
yok
Fen bilgisi konularındaki kavram yanılgılarını tespit etmek, kavram yanılgıları hakkında bilgi sahibi olmak ve kavram yanılgılarını gidermek için farklı strateji, yöntem ve teknikleri uygulamak
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Fen eğitiminde kavram öğrenimi ve öğretimi | ||
2 | Kavram yanılgıları, Kavram yanılgıları, nedenleri ve oluşum süreci, kavramsal değişim yaklaşımı | ||
3 | Kavram yanılgısı tespit yöntemleri | ||
4 | Kavram yanılgısı tespit yöntemleri | Katılımcılar belirledikleri bir fen kavramıyla ilgili kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik sorular hazırlar. | |
5 | Kavram yanılgılarını gidermek için çözüm önerileri- Kavramsal Değişim Metni (KDM) | Katılımcılar belirledikleri bir fen kavramıyla ilgili kavram yanılgılarını gidermeye yönelik KDM hazırlar. | |
6 | Öğrencilerin hazırladıkları KDM'lerin incelenmesi ve Tahmin-GözlemAçıklama (TGA) tekniği | Katılımcılar belirledikleri bir fen kavramıyla ilgili kavram yanılgılarını gidermeye yönelik TGA etkinliği hazırlar. | |
7 | Öğrencilerin TGA etkinliklerinin incelenmesi ve Analoji yöntemi | Katılımcılar belirledikleri bir fen kavramıyla ilgili kavram yanılgılarını gidermeye yönelik hikaye analoji etkinliği hazırlar. | |
8 | Arasınav | ||
9 | Analojilerin incelenmesi ve İkili yerleşik öğrenme modeli | ||
10 | 5E modeli ve İkili Yerleşik Öğrenme Modeli | ||
11 | Kavram haritaları | Katılımcılar belirledikleri bir fen kavramıyla ilgili bir kavram haritası hazırlar. | |
12 | Kavram yanılgılarının giderilmesine ilişkin farklı öğretim yaklaşımları | ||
13 | 5E modeline dayalı geliştirilen etkinliklerin incelenmesi-1 | ||
14 | 5E modeline dayalı geliştirilen etkinliklerin incelenmesi-2 | ||
15 | Tasarım tabanlı araştırma yöntemi , | Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik hazırlanan etkinliklerin makale formatında raporlaştırılması | |
16 | Yarıyıl sonu sınavı |
Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston. Bilal Güneş, (2021). Fizikte Kavram Yanılgıları.Ankara: Palme Yayın Evi. Canan Laçin Şimşek, (2019). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgıları Tespiti ve Giderilmesi. Ankara: Pegem Akademi. Yasemin Gödek, Dilber Polat, Volkan Hasan Kaya, (2019). Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Yanılgıları Kavram Yanılgılarının Tespiti-Giderilmesi ve Uygulamalı Örnekler. Ankara: Pegem AKAdemi. Bağcı Kılıç, G. (2001). Oluşturmacı fen öğretimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 23-38. Bruner, J. (1960). The process of education. Cambridge, MA: Harvard University Press. Kabapınar, F. (2006). Fen Öğretiminde Kavram Karikatürleri: Oluşturmacı bir öğretim yöntemi. İlköğretim çağına genel bir bakış (Eds: Ayla Oktay ve Özgül Polat Unutkan). İstanbul: Morpa yayıncılık. Özdaş, A. (2008) Fen ve Teknoloji Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Piaget, J. (1929). The Child’s Conception of the World. London, Routledge & Kegan Paul
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
Proje Sunma | 3 | 3 | 9 |
Makale Yazma | 1 | 20 | 20 |
Makale Kritik Etme | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 181 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |