GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
STVS531 BELGESEL SİNEMA VE TOPLUMSAL BELLEK Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans



Belgesel sinema dersi, belgesel filmin tarihsel ve kültürel bağlamını ve belgesel türündeki yeni eğilimleri incelemeyi amaçlamaktadır. Belgeselin kurucu düşüncesi, farklı belgesel türleri ve kuramları, belgeselin gerçeklik amacı üzerindeki tartışmalar, belgesel ve kurmaca arasındaki sınır, dramatizayon ve yeniden yapımlar (reconstructions), gerçeklik televizyonu (reality tv) gibi temel konuların yanı sıra ders, seçilen temalar doğrultusunda belgesel alıştırmaları yapımını içermektedir.


Dr.Öğr.Üyesi Mesut Coşkun


1 Belgesel filmin tarihsel ve kültürel bağlamını kavratmak
2 Belgesel türündeki yeni eğilimleri incelemeyi amaçlar
3 Farklı belgesel türleri ve kuramları, belgeselin gerçeklik amacı üzerindeki tartışmalar yapmak
4 Belgesel ve kurmaca arasındaki sınır, dramatizasyon ve yeniden yapımlar analiz edilecektir
5 Gerçeklik televizyonu (reality tv) , seçilen temalar doğrultusunda belgesel alıştırmaları yaparak, alana katkı sunmak

Birinci Öğretim



Yok


Belgesel sinemanın doğuşu ve Lumiér, Vertov ve Sine-Göz; Flaherty; Grierson; Rouch ve etnografik film; etnografik film ve ‘ötekilik’; yeni formatlar, yeni eğilimler; M. Moore, sokak belgeseli; alternatif bir anlatım aracı olarak belgesel; televizyonda belgesel (Bir Yudum İnsan).


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders Tanıtımı, ders içeriği ve kaynak paylaşımı
2 Bellek ve Gerçek İlişkisi Bellek ve Hatırlama Pratiği Bellek ve Unutma Pratiği
3 Toplumsal Bellek ve Sözlü Tarih
4 Toplumsal Bellek ve İktidar İlişkisi Karşıt Bellekler, Yüzleşme ve Hesaplaşma
5 Bellek Mekanı Belgesel Sinema@ Travma, Bellek ve İmge
6 Belgeselci sorumluluğu ve nesnelliği -Belgesel Sinema nedir ve kategorileri
7 Belgesel Filmde Biçim Türleri@Kategorik Biçim ve Retorik Biçim
8 Yarıyıl Vize Sınavı
9 Sergileyici Tarz@ Grierson ve Flaherty; Etnografik Filmin Doğuşu
10 Propaganda@ Nazi Belgeselleri
11 Özdüşünümsel Stratejiler: Kişisel-Belgesel Sinema: “Mimar Babam” Gerçeği Çerçevelemek: Savaş Belgeselleri D. Vertov, “Dûr”
12 Özdüşünümsel Belgesel: D. Vertov, “Dûr”
13 Televizyon Belgeselleri –Yeni Formatlar: National Geographic’ten Reality Televizyona
14 Süha Arın Belgesellerininin Toplumsal Belleğe Etkisi Yarı Yılsonu Final Çalışması
15 Türkiye’de Belgesel Sinema Örnekleri: “Hititler”, “Gelibolu”, “Oyun” Belgesel Çalışması
16 Yarı Yılsonu Final

Cereci, Sedat (1997). Belgesel Film. İstanbul: Şule. Kutay, Uğur (2009). Gerçeği Öldüren Kamera: Belgesel. İstanbul: Es. Barnauw, Eric (1993). Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York, Oxford: Oxford University Press. Büker, Seçil (1990). “Belgesel Üzerine”, Kurgu (7): 121-126. Binark, Mutlu (1990-91). “Belgesel Yapımcısı- Gerçek İlişkisi, Tarihsel Bir Perspektif ve Belgeselde Amaç Üzerine Deneme”, Gazi Ü. BYYO Dergisi (11): 133-140. Parsa, Seyide (1988). “Belgesel Sinemada Çağdaş Eğilim: Cinema Verite”, Düşünceler (2) 2: 41-57. Atabey, Melek (2005). “Belgesel Film Yapımında Yeni Yönelimler ve Melez Formlar”, Ege Üniversitesi, İletişim Fakültesi Dergisi, Düşünceler, Yıl: 1 (1): 217-228. Rıza Enis. “Belgesel Sinema Üzerine Notlar” Sanat Dünyamız (94): 99-101. Belgesel Sinema (Güz 2002). Jean Rouch Dosyası. (ss. 32-48). Belgesel Sinema (Güz 2002). Belgesel Sinemanın Geleceği. (ss. 66-71). Belgesel Sinema (Kış 2003). Robert J. Flaherty Dosyası.(ss. 55-80). Diğer Kaynaklar Adalı, Bilgin (1986). Belgesel Sinema. İstanbul: Hil. Rotha, Paul (2000). Belgesel Sinema. Çev. İ. Şener. İstanbul: İzdüşüm. Tobias, Michael (2007). Belgesel Film Yapım Sanatı: Gerçeği Arayış. Çev. Nebil Köken. İstanbul: Kolaj. BSB (2007). Belgesel Sinema 2007. İstanbul: Belgesel Sinemacılar Birliği Yay. Yeni İnsan Yeni Sinema (Bahar-Yaz 2003). Belgeselden Toplumsal Belleği (ss32-55). Özdemir, Murad (2003). Düğün Videoları: Geçmişe Dönmek için Kaseti Geri Sar,” Belgesel Sinema, Kış: 35-39. Müler, Steen Müler (2003). “Avrupa’da Belgesel Sinema,” Belgesel Sinema, Kış: 84-93. Kutay, Uğur (2003). “Küresel Akla Karşı Yerel Sinema Dilleri,” Belgesel Sinema, İlkbahar-Yaz: 97-104. Sönmez, Necati (2003). “Michael Moore ve Belgeselin Kükreyişi,” Belgesel Sinema, İlkbahar-Yaz: 8-10. Ulutak, İlknur (2003). “Leni Riefenstahl’ın Muhteşem ve Korkunç Filmleri,” Belgesel Sinema, İlkbahar-Yaz: 28-38. Ulutak, Nazmi (2007). “Bir Sözlü Tarih Denemesi”, Belgesel Sinema 2007. İstanbul: Belgesel Sinemacılar Birliği Yay. Rıza, Enis (2007). “Sözlü Tarih ve Belgesel Sinema”, Belgesel Sinema 2007. İstanbul: Belgesel Sinemacılar Birliği Yay. Atayman, Veysel (2003). “Bakış’a Bakış,” Belgesel Sinema, İlkbahar-Yaz:130-138. Etnoğrafya ve Belgesel Filmler Sempozyumu. 11-13 Nisan 1973. İstanbul: Avusturya Kültür Yayınları. Pekerman, Serazer (2005). “Moore, Sinema Kapılarını Belgesel Filme Açtı: Popüler Protestolar,” Seyir (2): 13-15. Christensen, Christian (2005). “Fahrenheit 9/11 Üzerine Düşünceler,” Seyir (2): 16-19.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Rapor Hazırlama 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 60
Rapor Hazırlama 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 2 8 16
Rapor Hazırlama 2 10 20
Rapor Sunma 1 1 1
Bireysel Çalışma 6 6 36
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 6 6 36
Ev Ödevi 2 12 24
Toplam İş Yükü (saat) 177

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek