GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FBÖ557 FEN ÖĞRETİMİ ORYANTASYONLARI Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Fen öğretimin amaçlarına ilişkin farklı bakış açılarının kazandırılması



1 Pedagojik alan bilgisi, bileşenleri ve özelliklerine dair bilgi sahibi olur
2 Pedagojik alan bilgisinin diğer bileşenlerine yön veren ve en önemli bileşeni olan oryantasyon kavramını tanımlayarak öğretim uygulamalarındaki önemini fark eder.
3 Oryantasyon çeşitlerini ve özelliklerini betimler.
4 Farklı oryantasyon çeşitlerinin öğretim uygulamalarını nasıl farklılaştırdığını açıklar
5 Oryantasyonların şekillenmesini etkileyen faktörleri fark ederek literatür dışında farklı oryantasyon çeşitleri ortaya koyar


Yok


Yok


Belli bir sınıf seviyesindeki fen öğretimine ilişkin hedeflerle ilgili bilgi ve inançlar ile fen öğretimine ilişkin genel düşünce şekilleri olarak tanımlanan öğretim oryantasyonları öğretmen uygulamalarını etkilemekte ve şekillendirmektedir. Pedagojik Alan Bilgi(PAB) modellerine (Magnusson ve diğ., 1999; Shulman, 1986; Grosman, 1990) göre oryantasyonlar ilk bileşen olarak tanımlanmakta ve diğer bileşenlere (değerlendirme, program, öğrenci zorlukları ve sunum bilgisi) yön veren bir unsur olarak görev yapmaktadır. Öğretmen adayları ve öğretmenlerin oryantasyonlara ilişkin kazanımları, mevcut bilgi ve inançlarında değişime neden olacaktır. Bu nedenle öğretmenlerin çeşitli oryantasyonların özellikleri ve uygulamadaki yansımalarına ilişkin fikir sahibi olmaları öğretime ilişkin geniş bir perspektif oluşturmalarına katkı sağlayacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Öğretmen Bilgi Türleri(Alan Bilgisi, Pedagojik Bilgi, Pedagojik Alan Bilgisi)
2 Pedagojik Alan Bilgisi (PAB) ve Reformlardaki yeri
3 PAB Bileşenleri
4 Oryantasyon Tanımı, Tarihçesi ve Önemi
5 Oryantasyon çeşitleri ve uygulamadaki özellikleri (Didaktik, Akademik Hassasiyet)
6 Oryantasyon çeşitleri ve uygulamadaki özellikleri (Etkinliğe Dayalı Öğretim, Kavramsal Değişim)
7 Oryantasyon çeşitleri ve uygulamadaki özellikleri (Sorgulama, Yönlendirilmiş Sorgulama)
8 Oryantasyon çeşitleri ve uygulamadaki özellikleri (Keşif, Süreç, Proje Temelli Öğretim
9 Öğrenci ve öğretmen merkezli oryantasyonlar
10 Tanımlı oryantasyonlar dışında belirlenen farklı oryantasyonlar ve bu oryantasyonların gelişme nedenleri
11 Uluslararası fen öğretimi oryantasyon çalışmaları, sonuçları ve değerlendirilmesi
12 Türkiye’de öğretim oryantasyonlarına ilişkin yapılan çalışmalar, sonuçları ve değerlendirilmesi
13 Farklı oryantasyon özellikleri gösteren öğrenme ortamlarının tasarlanması
14 Farklı oryantasyon özellikleri gösteren öğrenme ortamlarının tasarlanması
15
16

1.Magnusson, S., Krajcik, J., Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In Gess-Newsome, J. And Lederman, N.G. (Ed.), Examining pedagogical content knowledge, (s.95-132).London: Kluwer Academics Publishers. 2.Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Ankara Milli Eğitim Bakanlığı (2013). 3.Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Ankara 4.Karal, I.S. (2017). Describing physics student teachers' orientations through lesson planning. Universal Journal of Educational Research, 5(5), 715 – 722. 5.Karal, I.S., Alev, N. (2016). Development of pre-service physics teachers „pedagogical content knowledge (PCK) throughout their initial training. Teacher Development, 20(2), 162-180. 6. Friedrichsen, P.M., Dana, T.M. (2005). Substantive-level theory of highly regarded secondary biology teachers‟ science teaching orientations. Journal of Research in Science Teaching, 42(2), 218-244. 7. Brown, Friedricksen, Abell, (2017), The Development of Prospective Secondary Biology Teachers PCK Journal, Journal of Science Teacher Education, J Sci Teacher Educ (2013) 24.133–155 8. P.M. Friedrichsen, T.M. Dana. Substantive-level theory of highly regarded secondary biology teachers’ science teaching orientations. Journal of Research in Science Teaching, Vol.42, No.2, 218-244. 2005. 9.V. Nargund-Joshi, M.A Park Rogers, V.A. Akerson. Exploring Indian secondary teacher’s orientations and practice for teaching science with respect to reform. Journal of Research in Science Teaching, Vol.48, No.6, 624-647. 2011. 10.Nilsson, P. 2008. “Teaching for Understanding: The Complex Nature of Pedagogical Content Knowledge in Pre-service Education”. International Journal of Science Education, Vol. 30, No.10, 1281–1299. 11. M.J. Volkman, S.K Abell, M. Zgagacz. The challenges of teaching physics to pre-service elementary teachers: Orientations of the professor, teaching assistant, and students. Science Education, Vol.89, 847-869. 2005 12. V. Kind. Preservice science teachers’ science teaching orientations and beliefs about science. Science Education, Vol.100, No.1, 122-152. 2016. 13. P. Friedrichsen, J.H. Van Driel, S.K. Abell. Taking a closer look at science teaching orientations. Science Education, Vol.95, No.2, 358-376. 2011. 14. K.G. Witz, H. Lee. Science as an ideal: teachers’ orientations to science and science education reform. Journal of Curriculum Studies, Vol.41, No.3, 409-431. 2009. 15.B.C. Konopak, J.E. Readence, E.K.. Wilson. Pre-service and in-service secondary teachers’ orientations toward content area reading. Journal of Educational Research, Vol.87, No.4, 220-227. 1994. 16. L. Avraamidou. Prospective elementary teachers’ science teaching orientations and experiences that impacted their development. International Journal of Science Education, Vol.1, 1-27. 2012. 17. Shulman, L. S. 1986. “Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching.” Educational Researcher 15 (2): 4–14. 18. Shulman, L. S. 1987. “Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform.” Harvard Educational Review 57 (1): 1–23.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Ev Ödevi 2 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 70
Quiz 2 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Soru-Yanıt 14 2 28
Rapor Hazırlama 4 5 20
Rapor Sunma 4 3 12
Makale Yazma 1 14 14
Makale Kritik Etme 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 14 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 180

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek