GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
PDR-601 BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ Ders 1 1 6,00

Yüksek Lisans



Bu dersin temel amacı size, sosyal bilim araştırmalarında sıklıkla izlenen yöntemleri tanıtmak, hangi tür bilgilerin hangi yöntemlerle elde edilebileceğini ayırt etme donanımı kazandırmak, bağımsız bir araştırmanın tasarım aşamasından araştırma raporunun sunulmasına kadar geçen süreci olabildiğince zengin ve gerçek örneklere dayalı bir şekilde mümkün olduğunca uygulamalı bir şekilde aktarmaktır.


Dr. Öğr. Üyesi İsmail Hakkı TOMAR


1 Bilimsel araştırmalarda yer alan temel kavramları bilir.
2 Bir probleme uygun araştırma sürecini planlar
3 Bilimsel araştırma süreçleriyle ilgili etik ilkelere uyar.
4 Bir bilimsel araştırma raporunu değerlendirir.
5 Bilimsel araştırma önerisi hazırlar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders kapsamında; bilimsel araştırmada temel kavramlar, bilimsel araştırma raporunun bölümleri, kaynak tarama, Bilimsel araştırma raporunun bölümleri, rapor türleri, etik ilkeler, örnekleme yöntemleri, veri toplama süreci ve araçları, araştırma türleri (nitel-nicel araştırmalar, karma desenler) ilişkin bilgiler yer almaktadır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders izlencesinin paylaşılması, dersin amacı, içeriği ve işlenişine ilişkin bilgilendirmelerin yapılarak dersin planlanması.
2 Bilimsel araştırmanın temel kavramları, kaynak tarama. Eğitim araştırmalarına genel bakış. Bilginin kaynağı, paradigmalar
3 Akademik yazım kuralları, bilimsel araştırma ve yayın etiği
4 Bilimsel yöntem, bilimsel yöntemin temel varsayımları, bilimsel yöntemin basamakları.
5 Bilimsel araştırma türleri: Nicel araştırmalar
6 Bilimsel araştırma türleri: Nitel araştırmalar
7 Bilimsel araştırma türleri: Karma araştırmalar
8 Ara Sınav
9 Nicel araştırma sürecinin aşamaları; problem, amaç, önem, sayıltı, sınırlılıklar, tanımlar
10 Kavramsal çerçeve ve ilgili araştırmalar
11 Yöntem: araştırma modeli ve türleri
12 Evren ve örneklem: temel kavramlar, örnekleme sürecinin aşamaları
13 Veri toplama süreci: veri toplama araçları (ölçme, ölçmede hata, güvenirlik, geçerlik, testler, ölçekler, anketler, gözlem, görüşme)
14 Verilerin analizi: veri analizinde yaygın olarak kullanılan doğrudan ve kestirimsel çözümlemeler
15 Bulgular ve yorumlanması; Sonuç ve öneriler. Ödevlerin teslimi ve derse ilişkin genel değerlendirme.

• Büyüköztürk, Ş. (2021). Deneysel desenler: öntest – sontest kontrol grubu desen ve veri analizi (6. baskı). Pegem Akademi. • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. • American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri (2. baskı). Pegem Akademi. • Hovardaoğlu, S. (2000). Davranış bilimleri için araştırma teknikleri. Ve-Ga Yayınları. • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11. baskı). Nobel Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 12 1 12
Makale Kritik Etme 6 2 12
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 2 2 4
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 16 16
Okuma 15 2 30
Ev Ödevi 1 16 16
Toplam İş Yükü (saat) 173

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek