GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ÇHT-811 AİLE VE ÇOCUK İLİŞKİLERİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin amacı çocukluk olgusunu hem sosyal ve tarihsel olarak ortaya çıkışını incelemek hem de aile mefhumu içinde ele almaktır.


Prof. Dr. İlknur MEŞE


1 Çocukluk olgusunun tarihsel gelişimini öğrenir.
2 Çocukluk olgusunun kültürel çeşitliliğini öğrenir.
3 Aile modellerini öğrenir.
4 Çocuk ve aile arasında demokratik ve hümanist bağlar kurulması gerektiğini öğrenir.
5 Annelik, babalık ve kardeş kavramlarının edindiği anlamları, olumlu ve olumsuz hallerini öğrenir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders kapsamında çocukluğa ilişkin kavramsal tanımlar ve kuramlar; farklı toplum ve kültürlerde çocuk(luk) imgeleri; modern çocukluk paradigmasının oluşumu; farklı aile tiplerinde çocuk ve çocukluk ; ders kitaplarında, dinsel ilişkilerde, medyada ve edebiyatta çocukluğun kurgulanışı; çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar; toplumsal sorunlar -savaş, göç, pandemi, afetler, yoksulluk, istismar, suç, beslenme, kentleşme- bağlamında çocuk ; manga ve animeler yoluyla yeni çocukluk imgelerinin inşa edilmesi; aile modelleri; annelik, babalık ve kardeş olguları bağlamında aile ve çocuk etkileşimi; ebeveyn ve çocuk arasındaki bağlar gibi konular ele alınacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Çocukluğa ilişkin kavramsal tanımlar ve kuramlar
2 Farklı toplum ve kültürlerde çocuk(luk) imgeleri
3 Modern çocukluk paradigmasının oluşumu
4 Sınıflar arası imge ve temsil alışverişlerinde çocukluğun yeniden kurgulanması
5 Farklı aile modellerinde çocukluk
6 Okulda, dinsel ilişkilerde, medyada ve edebiyatta çocukluk imgelerinin temsili
7 Manga ve animeler yoluyla yeni çocukluk imgelerinin inşa edilmesi
8 Ara sınav
9 Çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar
10 Toplumsal sorunlar-sağlık, savaş, göç, yoksulluk, istismar, beslenme, kentleşme-bağlamında çocuk
11 Aile modelleri
12 Annelik ve babalık kavramlarına bakış
13 Annelik, babalık ve kardeş ilişkileri bağlamında aile ve çocuk etkileşimi
14 Ebeveyn ve çocuk arasındaki bağların sosyo-psikolojik analizi

•Peter N. Stearns, Çocukluğun Tarihi, Çevirmen: Büşra Uçar, Hilal Dikmen, Dedalus Yay, 2018; Colin Heywood, Baba Bana Top At, Çev. Esin Hoşsucu, Kitap Yay., 2003. Çiğdem Kağıtçıbaşı, Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi, Koç Üniv. Yay. 2012. • Giorgo Agamben, Çocukluk ve Tarih, Kanat Yayınları, 2010, • Bekir Onur, Toplumsal Tarihte Çocuk, Sempozyum, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, • Bekir Onur, Türkiye'de Çocukluğun Tarihi, İmge Yayınları, Ankara • Güven Gürkan Öztan, Türkiye’de Çocukluğun Politik İnşası, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2012 • Neil Postman, Çocukluğun Yokoluşu, İmge Yayınları, Ankara 1995 • Frank Furedi, Paranoyak Anne-Babalık, İz Yayınları, İstanbul 2012 • Sue Palmer, Zehirlenen Çocukluk, İletişim Yayınları, İstanbul 2010 • Adam Phillips, Kreşteki Yabani, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2000 • Margaret S. Mahler vd., İnsan Yavrusunun Psikolojik Doğumu, Metis Yayınları, İstanbul 2003 • Arno Gruen, Empatinin Yitimi, Çitlembik Yayınları, İstanbul 2006 • Bob Franklin, Çocuk Hakları, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1993 • Gérard Mandel, Son Sömürge Çocuk, Kabalcı Yayınları, İstanbul 1992



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 7 5 35
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 7 5 35
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 5 35
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 5 35
Toplam İş Yükü (saat) 185

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek