Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇHT-811 | AİLE VE ÇOCUK İLİŞKİLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı çocukluk olgusunu hem sosyal ve tarihsel olarak ortaya çıkışını incelemek hem de aile mefhumu içinde ele almaktır.
Prof. Dr. İlknur MEŞE
1 | Çocukluk olgusunun tarihsel gelişimini öğrenir. |
2 | Çocukluk olgusunun kültürel çeşitliliğini öğrenir. |
3 | Aile modellerini öğrenir. |
4 | Çocuk ve aile arasında demokratik ve hümanist bağlar kurulması gerektiğini öğrenir. |
5 | Annelik, babalık ve kardeş kavramlarının edindiği anlamları, olumlu ve olumsuz hallerini öğrenir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders kapsamında çocukluğa ilişkin kavramsal tanımlar ve kuramlar; farklı toplum ve kültürlerde çocuk(luk) imgeleri; modern çocukluk paradigmasının oluşumu; farklı aile tiplerinde çocuk ve çocukluk ; ders kitaplarında, dinsel ilişkilerde, medyada ve edebiyatta çocukluğun kurgulanışı; çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar; toplumsal sorunlar -savaş, göç, pandemi, afetler, yoksulluk, istismar, suç, beslenme, kentleşme- bağlamında çocuk ; manga ve animeler yoluyla yeni çocukluk imgelerinin inşa edilmesi; aile modelleri; annelik, babalık ve kardeş olguları bağlamında aile ve çocuk etkileşimi; ebeveyn ve çocuk arasındaki bağlar gibi konular ele alınacaktır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Çocukluğa ilişkin kavramsal tanımlar ve kuramlar | ||
2 | Farklı toplum ve kültürlerde çocuk(luk) imgeleri | ||
3 | Modern çocukluk paradigmasının oluşumu | ||
4 | Sınıflar arası imge ve temsil alışverişlerinde çocukluğun yeniden kurgulanması | ||
5 | Farklı aile modellerinde çocukluk | ||
6 | Okulda, dinsel ilişkilerde, medyada ve edebiyatta çocukluk imgelerinin temsili | ||
7 | Manga ve animeler yoluyla yeni çocukluk imgelerinin inşa edilmesi | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar | ||
10 | Toplumsal sorunlar-sağlık, savaş, göç, yoksulluk, istismar, beslenme, kentleşme-bağlamında çocuk | ||
11 | Aile modelleri | ||
12 | Annelik ve babalık kavramlarına bakış | ||
13 | Annelik, babalık ve kardeş ilişkileri bağlamında aile ve çocuk etkileşimi | ||
14 | Ebeveyn ve çocuk arasındaki bağların sosyo-psikolojik analizi |
•Peter N. Stearns, Çocukluğun Tarihi, Çevirmen: Büşra Uçar, Hilal Dikmen, Dedalus Yay, 2018; Colin Heywood, Baba Bana Top At, Çev. Esin Hoşsucu, Kitap Yay., 2003. Çiğdem Kağıtçıbaşı, Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi, Koç Üniv. Yay. 2012. • Giorgo Agamben, Çocukluk ve Tarih, Kanat Yayınları, 2010, • Bekir Onur, Toplumsal Tarihte Çocuk, Sempozyum, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, • Bekir Onur, Türkiye'de Çocukluğun Tarihi, İmge Yayınları, Ankara • Güven Gürkan Öztan, Türkiye’de Çocukluğun Politik İnşası, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2012 • Neil Postman, Çocukluğun Yokoluşu, İmge Yayınları, Ankara 1995 • Frank Furedi, Paranoyak Anne-Babalık, İz Yayınları, İstanbul 2012 • Sue Palmer, Zehirlenen Çocukluk, İletişim Yayınları, İstanbul 2010 • Adam Phillips, Kreşteki Yabani, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2000 • Margaret S. Mahler vd., İnsan Yavrusunun Psikolojik Doğumu, Metis Yayınları, İstanbul 2003 • Arno Gruen, Empatinin Yitimi, Çitlembik Yayınları, İstanbul 2006 • Bob Franklin, Çocuk Hakları, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1993 • Gérard Mandel, Son Sömürge Çocuk, Kabalcı Yayınları, İstanbul 1992
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 7 | 5 | 35 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 5 | 35 |
Toplam İş Yükü (saat) | 185 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |