Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AYM9107 | DÜNYAYI ETKİLEYEN ÖNEMLİ AFETLER VE ALINAN DERSLER | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
İnsanın yerleşik yaşama geçmesi ve tarım toplumu halinde topluluklar olarak bir uygarlık oluşturmaya başlaması, aynı zamanda doğaya müdahale döneminin de başlaması olarak kabul edilebilir. Ekim-dikim, toprağın sürülmesi, ormanların tarım amaçlı hızla yok edilmesi, su tutma ve iletim yapıları inşa etme, toplu yaşama uygun yerleşkelerin oluşturulmaya başlanması, insanın doğaya müdahalesinin bazı örnekleridir.Dünya, oluşumundan itibaren, bugün "afet" olarak tanımladığımız birçok olay yaşamıştır. Bu olayların çok büyük bir çoğunluğu, 4.6 milyar yıllık jeolojik tarih içinde önemsiz kalmışsa da, bazı olaylar öylesine etkili olmuştur ki hem insan yaşamından önce hem de insan yaşamından sonra dünya üzerinde çok büyük izler bırakmıştır. Bugün jeologlar, söz konusu izleri değerlendirerek bunları "toplu yok oluş" dönemleri olarak kaydetmektedirler. Dünya tarihinin ilk dönemlerinde meydana gelen meteor yağmurları ve büyük çarpışmalar, küresel buzul dönemleri ve atmosferdeki ani karbon artışları, gerçek birer doğa kaynaklı afet olarak tanımlanabilir.
Prof. Dr. Mustafa TÜRKMEN
1 | Acil Yardım ve Afet Yönetimi konusunda öğrendiği bilgileri kullanarak araştırma yapabilmesi. |
2 | Acil Yardım ve Afet Yönetimine ilişkin özel sorunlarla ilgili temel kaynakları kullanarak çalışmalar yapabilmesi. |
3 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme. |
4 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme. |
5 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme. |
Birinci Öğretim
yok
Yok
İnsanın yerleşik yaşama geçmesi ve tarım toplumu halinde topluluklar olarak bir uygarlık oluşturmaya başlaması, aynı zamanda doğaya müdahale döneminin de başlaması olarak kabul edilebilir. Ekim-dikim, toprağın sürülmesi, ormanların tarım amaçlı hızla yok edilmesi, su tutma ve iletim yapıları inşa etme, toplu yaşama uygun yerleşkelerin oluşturulmaya başlanması, insanın doğaya müdahalesinin bazı örnekleridir.Doğal drenaj koşulları değiştiğinde, yeryüzünün doğal dengelenme süreçleri de değişmekte ve uzun süreçlere yayılmış olan hidrosfer-biyosfer dengeleşimi bazen ani olaylar ile kesilerek olağan süreçlerin dışına çıkan katastrofik olaylara dönüşebilmektedir. Bu açıdan bakıldığında, aslında doğal olan bu tür jeolojik olaylarının "afet"e dönüşmesinin altında, çoğunlukla insanoğlunun yanlış yerleşim politikaları ve yanlış uygulamaları yatmaktadır. Dünya üzerinde yaşanan afetlerin sayısının son yüzyılda önemli oranda artması ile insan nüfusunun artışı arasında önemli bir ilişki vardır. İnsan nüfusu arttıkça, mühendislik açıdan riskli alanlara yerleşim de giderek yayılmaktadır. Bu da kaçınılmaz olarak afetlerin sayısının artmasına neden olmaktadır. İnsanoğlu son yüzyılda ne yazık ki afete dönüşen her tür jeolojik olaydan gerekli dersi çıkaramamıştır. Japonya, Şili ve Peru gibi bazı ülkeler istisna sayılabilir. Oysa afete dönüşen olayların çoğu, özünde birbirinin tekrarıdır. İnsanoğlunun kendi geleceği için geçmişte yaşanan olaylardan ders alması, geleceğe umutla bakabilmesi için ön koşuldur. Elinizdeki bu ders notları, dünya tarihinde meydana gelmiş önemli afetlerden yola çıkarak, son birkaç yüzyılda gerçekleşen doğa olaylarının neden afete dönüştüğünü incelemek ve bu afetlerden hangi dersleri çıkardığımız ve/veya çıkarmamız gerektiğini anlatmak üzere hazırlanmıştır. Okuyucu, verilen örnekler dışında örnek çeşitlendirmesi yaparak bu konuda çok daha geniş bir bilgi altyapısı oluşturabilir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | GENEL KAVRAMLAR | ||
2 | DÜNYA’NIN UZAK GEÇMİŞİNDEKİ KATASTROFİK OLAYLAR | ||
3 | DÜNYA’NIN UZAK GEÇMİŞİNDEKİ KATASTROFİK OLAYLAR | ||
4 | VOLKANİZMA I | ||
5 | VOLKANİZMA II | ||
6 | DEPREMLER I | ||
7 | TSUNAMİ | ||
8 | BİYOLOJİK FELAKETLER | ||
9 | SAVAŞLAR | ||
10 | SEL VE KÜTLE HAREKETLERİ | ||
11 | NÜKLEER RİSK | ||
12 | NÜFUS ARTIŞI ve DOĞANIN TAHRİP EDİLMESİ | ||
13 | GEÇMİŞTE VE GÜNÜMÜZDE KÜRESEL ISINMA | ||
14 | AFETLER ve TOPLUM YARARI |
Ders notu, ders sunumu, video.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Soru-Yanıt | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat) | 182 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |