GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİB-507 KUR'AN-I KERİM TARİHİ ARAŞTIRMALARI Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Kur’an-ı Kerim’in vahyi, vahyin yazılması, korunması, vahiy katipleri, cem ve istinsah faaliyeti, ilk Mushafın oluşturulması, noktalama ve harekeleme çalışmaları, durak yerleri vb Kur’ân-ı Kerîm metni üzerinde gerçekleştirilmiş çalışmalar hakkında öğrencileri bilgilendirmek.


Dr. Öğtm. Üy. Yusuf Yurt


1 Kur'an tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
2 Kur'an tarihi problemlerini kavramaya çalışır.
3 Kur'an tarihi kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
4 Kur'an'ın metinleşme süreci hakkında bilgi sahibi olur.
5 Kur'an tarihi alanında yapılan çalışmaları kavrar.

Birinci Öğretim


Yok


Esk Arap kültürü, Arap yazısı, Hicaz'da yazının gelişimi, Arapça lehçeleri


Vahyinden itibaren Kur’an metninin korunması, kitap haline getirilmesi ve kitap üzerinde yapılmış bazı güzelleştirme çalışmaları incelenir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin tanıtımı ve giriş
2 Kur'an'ın Vahyi
3 Mekke Dönemi Vahiy Katipleri
4 Mekke Döneminde Vahiy Yazımı
5 Mekke Döneminde Vahiylerin Muhafazası
6 Kur'an Tarihi Açısından Batılıların Mekke Dönemi ile İlgili İddiaları
7 Yazılı malzemenin Mekke'den Medine'ye Taşınması
8 Ara Sınav
9 Medine Dönemi Vahiy Katipleri
10 Hz. Peygamber Döneminde Kur'an'ın Kıraati
11 Hz. Ebu Bekir ve Hz. Osman Dönemi
12 Hz. Ali Dönemi
13 Kur'an'a Nokta ve Hareke Konulması, Durak Yerleri
14 Recm ayeti meselesi ve Kur’an’ın tahrifi iddiası
15 Vahiylerin Yazımında Katiplerinin Yanıldığına Dair İddialar
16 Yarıyılsonu Sınavı

-Muhammed Hamidullah, Kur'an Tarihi. -Ziya ŞEN, Kur'an'ın Metinleşme Süreci. -Muhsin Demirci, Kur'an Tarihi. -Abdurrahman Çetin, Kur'an İlimleri ve Kur'an Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları, 2012. -Celalüddin es-Suyuti, e-İtkan, Beyrut: Daru ibn Hazm, 2015. -Muhammed Abdulazim ez-Zerkani, Menahilu'l-irfan, Beyrut: Daru'l-Kütübü'l-İlmiyye, 1988.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 7 3 21
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 4 56
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 4 56
Toplam İş Yükü (saat) 180

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek