GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİB-537 GÜNÜMÜZ KELAMINDA YENİLİK ARAYIŞLARI Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans



Kelam ilminde on dokuzuncu yüzyıldan itibaren devam edegelen yeni ilmi kelam çalışmaları ve günümüzde ortaya konmaya çalışılan yöntem ve içerik çalışmalarının tespiti ve tahlili.


Dr. Öğr. Üyesi Kamil Ruhi Albayrak


1 Yenilikçi kelam düşüncesinin yapısının kökenleri ile tezahürleri arasında ilişki kurabilir.
2 Farklı kelam ekollerinin hem klâsik İslâm düşüncesinde hem de modern dönemdeki yerini tartışabilecek, analiz edebilecek ve eleştirebilecektir.
3 Yeni ilmi Kelamın ne olduğu hakkında fikir sahibi olur.
4 Kelam ilmine yeni yaklaşımların tutarlılığı ve geleceği hakkında fikir sahibi olur.
5 Modern dönemde Kelam ilmine yönelik yeni yaklaşımların doğmasının sebeplerini kavrar.

Birinci Öğretim



Yok


Dersin içeriğini kelam ilminin değişen koşullar ve gerekli ihtiyaçlara bağlı olarak sistematik olarak yeniden yapılanması ve bu yönde sergilenen teolojik yaklaşımlar ve çözüm önerileri oluşturacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Kelam İlminin Geçirdiği Ana Merhaleler
2 Kelamın Çağımızdaki Tanımları
3 19. Yüzyılda Kelam İlmi
4 Pozitivizm-Din-Bilim İlişkisi
5 20. Yüzyılda Bilim ve Teknolojinin Dine Etkileri
6 Panteizm-Ateizm-Deizmin kelami tahlili
7 İctimai Kelam
8 İlahiyat-İslami İlimler Fakülteleri ve Kelam Araştırmaları
9 Nübüvvete Dair Araştırmalar
10 Kelam-Dil İlişkisi ve Hermönetik
11 İslam’a Yönelik Çağdaş Eleştiriler ve Yanıtları
12 Kelam-Felsefe ilişkisi
13 Batıda Teistik Yeni İddialar
14 Teleolojik Delilin Modern Yorumları

1. Sıddıki, Mazharuddin. İslam Dünyasında Modernist Düşünce. çev. Murat Fırat. Dergah Yayınları, ts. 2. Rahman, Fazlur. İslam ve Çağdaşlık. Ankara Okulu Yayınları, 2002. 3. Özervarlı, M. Sait. Kelam’da Yenilik Arayışları (XIX. Yüzyıl Sonu-XX. Yüzyıl Başı). İsam / İslam Araştırmaları Merkezi, 2017. 4. Düzgün, Şaban Ali. Seyyid Ahmed Han ve Entellektüel Modernizmi. Akçağ Yayınları, 1997. 5. Hakkı (İzmirli), İsmail. Yeni İlmi Kelam. Ankara Okulu Yayınları, 2013



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 4 56
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 4 56
Ev Ödevi 7 3 21
Toplam İş Yükü (saat) 180

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek