Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EY-724 | YÜKSEKÖĞRETİM YÖNETİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Yükseköğretim ve üniversite ile ilgili kavram ve kuramlar, yükseköğretim ve üniversitelerin tarihsel gelişimi ve dönüşümü, yükseköğretimin yönetim modellerini tanıma, akademik özgürlük, akademik kimlik, üniversite özerkliği, hesap verebilirlik, kalite güvencesi ve akreditasyon süreçlerini ve Türkiye’de yükseköğretimin ve üniversitelerin gelişimini tarihsel olarak incelemektir.
Dr. Öğr. Üyesi Melike Günbey
1 | Yükseköğretim sistemlerinin yönetimsel ve akademik özelliklerini bilir; farklı yönlerini çözümler. |
2 | Üniversite düşüncesinin nasıl ortaya çıktığı ve üniversitenin işlevlerinin ne olduğu konusunda bilgi sahibi olur. |
3 | Yükseköğretimde akademik özgürlük, akademik kimlik, özerklik, kalite ve akreditasyon süreçlerine ilişkin bilgi sahibi olur; bu süreçlerin nasıl geliştirilebileceği ile ilgili fikirler üretir. |
4 | Türkiye’de yükseköğretimin tarihsel gelişimi, yükseköğretime erişim ve giriş sistemleri, yükseköğretimin yönetimindeki dönüşümüne ilişkin bilgi sahibi olur. |
5 | Türkiye’de yükseköğretimin niteliğinin artırılmasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yükseköğretimin Yönetimi dersinde üniversite ile ilgili kavram, kuram ve modeller ile bunların yükseköğretim sistemlerine yansımaları ve uygulanması hakkında derinlemesine bilgi sahibi olurlar. Ders kapsamında yükseköğretimin tarihsel gelişimi ve dönüşümü, gelişmiş ülkelerdeki yükseköğretim sistemlerinin ve kurumlarının özellikleri, akademik özgürlük, akademik kimlik, üniversite özerkliği, yükseköğretimde kalite güvencesi ve akreditasyon gibi konular irdelenmektedir. Ayrıca ders kapsamında Türkiye’de yükseköğretim sisteminin örgütsel yapısı ve işleyişi ele alınmaktadır. Türkiye’de yükseköğretimin tarihsel gelişimi, yükseköğretime erişim ve giriş sistemleri, yükseköğretimin yönetimindeki dönüşüm, yükseköğretim sistemimizin stratejik yönelimleri, Avrupa Birliğinin yükseköğretim politikaları ve Türkiye'ye yansımaları gibi
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, gereklilikler ve beklentiler | ||
2 | Üniversite kavramının ortaya çıkışı ve işlevleri | ||
3 | Yükseköğretimin tarihsel gelişimi | ||
4 | Yükseköğretim yönetim modelleri ve yükseköğretimin dönüşümü | ||
5 | Yükseköğretimin finansmanı | ||
6 | Avrupa Birliği yükseköğretim alanı (Bologna Süreci ve Türkiye’ye yansımaları) | ||
7 | Yükseköğretimde kalite güvencesi ve akreditasyon | ||
8 | Akademik özgürlük, akademik kimlik, özerklik ve hesapverebilirlik | ||
9 | Yükseköğretime erişim ve katılım | ||
10 | Yükseköğretimde uluslararasılaşma | ||
11 | Türkiye’de yükseköğretimin gelişimi (Cumhuriyet Öncesi Dönem) | ||
12 | Türkiye’de yükseköğretimin gelişimi (Cumhuriyet Sonrası Dönem) | ||
13 | 1980 sonrası Türkiye’de üniversiteler ve YÖK | ||
14 | Türkiye’de yükseköğretimin temel sorunları ve çözüm önerileri |
Bourdieu, P. (2021). Homo Academicus. İstanbul Bilgi Üniversitesi. Celep, C., & Tülübaş, T. (2015) Yükseköğretimin Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım. Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite ve uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. Felt, U. (2003). University autonomy in Europe: Changing paradigms in higher education policy. http://eua.uni-graz.at/Ulrike_Felt.pdf adresinden erişilebilir. Fielden, J. (2008). Global trends in university governance. Washington, D.C.:The World Bank. Gasset Y. O. J. (2002). Üniversitenin misyonu. Yapı Kredi Yayınları. Gürüz, K. (2003). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim. (Yayın No:4). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Yayınları. Hatipoğlu, M. T. (2000). Türkiye’de üniversite tarihi. Selvi Yayınevi. Okçabol, R. (2007). Yükseköğretim sistemimiz. Ütopya Yayınevi. Rosovky, H. (2011). Üniversite: Bir dekan anlatıyor. Tübitak Yayınları. Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretim ve YÖK’ün tarihi. Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Timur, T. (2000). Toplumsal değişme ve üniversiteler. İmge Kitapevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Toplam | 0 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Toplam | 0 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Beyin Fırtınası | 5 | 1 | 5 |
Rapor Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 10 | 1 | 10 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Rapor | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 178 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |