Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EY-722 | YÜKSEKÖĞRETİM POLİTİKALARI | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Yükseköğretim politika ve uygulamalarına odaklanan Yükseköğretim Politikaları dersi güncel yükseköğretim konularını kapsamaktadır. Yükseköğretim, diğer alanlarla veya politika alanlarıyla önemli bağlantıları ve bunlar üzerinde etkisi olan tartışmalı bir kamu politikası alanı olarak görülmektedir. Yükseköğretim politikaları sosyal bütünleşmeyi ve ekonomik kalkınmayı desteklerken, eşitsizlikleri de yeniden üretebilmektedir. Paylaşılan kimliklerin yaratılmasına yardımcı olurken aynı zamanda toplumsal bölünmelere de katkıda bulunabilmekte ve daha geniş siyasi gündemler, gerilimler ve çatışmalarla olduğu kadar bilgi üretimiyle de ilgisi bulunmaktadır. Dolayısıyla disiplinlerarası bir bakış açısı kullanmayı hedefleyen ders ile öğrenciler yükseköğretim alanındaki kilit aktörler, yapılar ve dinamikler hakkında sistematik bir genel bakış açısına sahip olabileceklerdir. Dersin içeriği politika alanları, yükseköğretimin sağlanması ve yönetişimi, yükseköğretime erişim politikaları, finansman politikaları ve akreditasyon, kalite güvencesi ve performans ölçümü ile ilgili politikalardan oluşmaktadır. Yükseköğretim Politikaları dersi hem teorik hem de pratik örnekleri öğrencilere sunabilmek için vaka çalışmaları ile teorileri birleştirmeyi hedeflemektedir. Bu ders, öğrencileri günümüz yükseköğretim sistemlerinin sorunlarını ve zorluklarını ve hükümet politikalarının uygulamaya yansımalarını daha iyi anlamalarına yardımcı olabilecek bilgi ve analitik becerilerle donatmayı amaçlamaktadır. Yükseköğrenim politikası alanında daha ileri, daha uzmanlaşmış çalışmaların inşa edilebileceği bir platform sağlamayı amaçlayan bu ders, ayrıca öğrencilere eğitim konularına ilişkin evrensel bir bakış açısı sunacaktır.
Dr. Eray Kara
1 | Çağdaş yükseköğretim ortamlarındaki ana aktörleri ve politikaları tanımak |
2 | Yükseköğretim politikalarının nasıl planlandığını anlamak ve eleştirel bir şekilde değerlendirmek |
3 | Belirli sorun veya durumlara alternatif çözümler geliştirmeyi amaçlayan çalışmalara katılmak |
4 | Kendinin ve diğer öğrencilerin yükseköğretim deneyimine ilişkin içgörü kazanmak |
Birinci Öğretim
Yok
Ders kapsamında öğrencilere sunulacak içerikler şu şekildedir: Yükseköğretime erişimin tarihi ve bugünü, yükseköğretimin finansal destekleri, politikaların oluşturulması, yükseköğretim ve devlet ilişkisi, yükseköğretim ve işgücü piyasası, yükseköğretimde şeffaflık ve performans değerlendirme, akreditasyon ve kalite yönetimi, kurumsal finans kaynakları, uluslararasılaşma, akademik kimlik, akademisyenler ve hareketlilik.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Ders ile ilgili beklenti ve gereksinimlerin konuşulması, dersin tanıtımı | ||
2 | Yükseköğretime erişim, toplumsal eşitsizlikler | McCowan, T. (2016). Three dimensions of equity of access to higher education. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 46(4), 645-665. | |
3 | Yükseköğretimin finansal kaynaklarına ilişkin politika ve uygulamalar | Kurt, T. & Gümüş, S. (2015). Dünyada Yükseköğretimin Finansmanına İlişkin Eğilimler ve Türkiye için Öneriler . Yükseköğretim ve Bilim Dergisi , (1) , 14-26 | |
4 | Politika geliştirme süreci | Ingram, H., Schneider, A. L., & Deleon, P. (2007). Social construction and policy design. In P. A. Sabatier (Ed.), Theories of the policy process (pp. 93-126). Cambridge, MA: Westview Press. | |
5 | Yükseköğretim ve devlet ilişkisi | Sultana, R. G. (2012). Higher education governance: A critical mapping of key themes and issues. European Journal of Higher Education, 2(4), 345-369. | |
6 | Yükseköğretim ve işgücü piyasası ilişkisi | Schulze-Cleven, T. & Olson, J.R. (2017). Worlds of higher education transformed: Toward varieties of academic capitalism. Higher Education, 73(6), 813-831. | |
7 | Yükseköğretimde şeffaflık ve performans değerlendirme | Ciolan L., Păunescu M., Fartuşnic C., Iucu R., & Hintea, C. (2015). The role of impact evaluation in evidence-based HE policy making: The contribution of transparency tools. In: Curaj A., Deca L., EgronPolak E., & Salmi J. (Eds). Higher education reforms in Romania: Between the Bologna Process and national challenges (pp. 25-42). Dordrecht: Springer. | |
8 | Ara Sınav Haftası Değerlendirme | Derse katılım (bireysel ve grup çalışmaları) (%10), Sunumlar (%20), Yükseköğretim politika modeli (%30), | |
9 | Akreditasyon ve kalite | Alzafari, K. & Ursin, J. (2019). Implementation of quality assurance standards in European higher education: Does context matter? Quality in Higher Education, 25(1), 58-75. | |
10 | Kurumsal finansal destekler | Aktekin, S. & Tekben, İ. (2019). 1416 Sayılı Kanun Kapsamında Yurt Dışında Lisansüstü Öğrenim Görenlerin Çalıştıkları Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Yaptıkları Katkılar İle İlgili Görüşlerin Analizi . Milli Eğitim Dergisi , 48 (224) , 123-147 . | |
11 | Uluslararasılaşma faaliyetleri | Eriçok, B.(2020) Türkiye'de yükseköğretimin uluslararasılaşmasının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
12 | Yükseköğretimde öğrenciler ve öğretim elemanları – güncel konular | Karakütük, K., Tunç, B., Özdem, G. Ve Bülbül,T.(2008) Eğitim Fakültelerinin Öğretim Elemanı Profili. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayın No: 205 | |
13 | Akademik kimlik kazanımı, öğretim elemanı yetiştirme politikaları | Akademik kimlik kazanımı, öğretim elemanı yetiştirme politikaları | |
14 | Akademik hareketlilik | Kara, E. (2022). Beyin göçü ve yumuşak güç bağlamında Türkiye'de yabancı uyruklu akademisyenler: Bir anlatı çalışması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü . | |
15 | Değerlendirme ve müdahale programlarının sunumu | ||
16 | Yılsonu Değerlendirme | Grup içi geribildirimler(%10), Politika analizi (%30) |
Taşçı, G. ve Selvi, K. (2021). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Teoriden Uygulamaya. Pegem Yayıncılık Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretim ve YÖK’ün tarihi. Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Balyer,A. (Çev. Ed.) (2021) Yöneticiler için eğitimde politika geliştirme ve analiz. Anı Yayıncılık Aypay, A. (2015)Türkiyede Yükseköğretim Alanı Kapsamı ve Politikaları. Pegem Yayıncılık Timur, T. (2000). Toplumsal değişme ve üniversiteler. İmge Kitapevi. Okçabol, R. (2007). Yükseköğretim sistemimiz. Ütopya Yayınevi. Gasset Y. O. J. (2002). Üniversitenin misyonu. Yapı Kredi Yayınları. Rosovky, H. (2011). Üniversite: Bir dekan anlatıyor. Tübitak Yayınları. Felt, U. (2003). University autonomy in Europe: Changing paradigms in higher education policy. http://eua.uni-graz.at/Ulrike_Felt.pdf adresinden erişilebilir. Gürüz, K. (2003). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim. (Yayın No:4). Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Yayınları. Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite ve uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Makale Kritik Etme | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 184 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |