GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
KAD-539 TEKNOLOJİ VE YAPAY ZEKADA CİNSİYET VE CİNSİYET ÖNYARGILARI Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin amacı, teknolojinin gelişmesinde kadınların oynadığı rol ve teknolojik değişimin kadınların rolleri üzerindeki etkisi de dahil olmak üzere, teknolojinin çağdaş ve tarihsel kullanımı, yeni teknolojilerin gelişimi ve teknolojinin kültürel temsiliyle ilgili çok çeşitli konuları ele almaktır.


Dr. Öğretim üyesi Arzu KURŞUN


1 Teknolojinin sosyal sonuçların farklı kültürel bağlamlarda kavrar
2 Teknoloji ile cinsiyet, ırk, sınıf ve cinsellik gibi kimlik kategorileri arasındaki ilişkileri araştırır.
3 Teknolojinin yeni toplumsal ilişkiler için nasıl olanaklar sunduğunu ve bunların nasıl değerlendirileceğini inceler.
4 Yapay zeka ve cinsiyet ayrımcılığına ilişkin mevcut literatürü kavrar.
5 Cinsiyet ve yapay zeka ile ilgili bireysel farklılıklar teorisini çözümler

Birinci Öğretim


-


-


Teknolojinin sosyal sonuçlarını ve farklı kültürel bağlamlarda anlaşılmasını ve uygulanmasını tartışmak. Teknoloji ile cinsiyet gibi kimlik kategorileri arasındaki ilişkileri araştırmak. Teknolojinin yeni toplumsal ilişkiler için nasıl olanaklar sunduğunu ve bunların nasıl değerlendirileceğini incelemek. Teknoloji kullanımı ve üretimi içerisinde kadının rolünü kavramak.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Giriş: Cinsiyet ve toplumsal cinsiyetin önemi; teknoloji ve yapay zekanın rolü
2 Kariyer yoluna sahip çıkmak: Kadınları bilgisayar bilimlerine katmak için hikaye anlatımı
3 Yapay zekada cinsiyet farklılıkları ve önyargı
4 Bilgi çağında feminist aktivizmler
5 Robotlar kadınların sağlık hizmetindeki rolünü nasıl değiştirebilir?
6 Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet perspektifinden sağlık hizmetlerinde büyük veri
7 ara sınav
8 Kadınlar için sohbet botları
9 Yapay zeka ve teknolojide cinsiyet ve toplumsal cinsiyet önyargılarını yönetmeye yönelik bir çerçeve
10 Teknolojilerin toplumsal ve etik etkisi (Cinsiyet bakış açısıyla)
11 Cinsiyet bakış açısıyla teknolojik projeler
12 Teknoloji kızlarını güçlendirmek: STEM'de gelecek nesillere rol modelleme ve mentorluk yapma
13 Daha fazla kadını siber güvenliğe çekmenin önündeki engeller aşmak
14 Farklı bir bakışla yapay zeka: 1980'lerde MIT'de bilgisayarları ve cinsiyet farklılığını yeniden düşünmek
15 final sınav

1) Cirillo, D., Solarz, S.C., Guney, E. (2022). Sex and Gender Bias in Technology and Artificial Intelligence. Elsevier Publishing. 1. Edition, eBook ISBN: 978012821393 2) Vallverdu, J. (2023). Gender in AI and Robotics. Springer Cham. 1. Edition, https://doi.org/10.1007/978-3-031-21606-0 3) Trauth, E.M. & Quennsenbery, J.L. (2023). Handbook of Gender and Technology. Edward Elgar Publishing. 1. Edition. ISBN: 978 1 80037 791 2 4) Zacharia, Z.C., Hovardas, T., Xenofontos, N., Pavlou, I. & Irakleous, I. (2020). Education and employment of women in science, technology and the digital economy, including AI and its influence on gender equality. Think Thank European Parliment, Study for FEMM committee. 5) Criado-Perez, C. (2019). Invisible Women: Data Bias in a World Designed for Men. Business Book of the year 2019. Abrams Press. ISBN-13 ‏ : ‎ 978-1419729072



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 14 2 28
Rapor Sunma 7 1 7
Makale Kritik Etme 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 2 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 2 28
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 177

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek