Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KAD-539 | TEKNOLOJİ VE YAPAY ZEKADA CİNSİYET VE CİNSİYET ÖNYARGILARI | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı, teknolojinin gelişmesinde kadınların oynadığı rol ve teknolojik değişimin kadınların rolleri üzerindeki etkisi de dahil olmak üzere, teknolojinin çağdaş ve tarihsel kullanımı, yeni teknolojilerin gelişimi ve teknolojinin kültürel temsiliyle ilgili çok çeşitli konuları ele almaktır.
Dr. Öğretim üyesi Arzu KURŞUN
1 | Teknolojinin sosyal sonuçların farklı kültürel bağlamlarda kavrar |
2 | Teknoloji ile cinsiyet, ırk, sınıf ve cinsellik gibi kimlik kategorileri arasındaki ilişkileri araştırır. |
3 | Teknolojinin yeni toplumsal ilişkiler için nasıl olanaklar sunduğunu ve bunların nasıl değerlendirileceğini inceler. |
4 | Yapay zeka ve cinsiyet ayrımcılığına ilişkin mevcut literatürü kavrar. |
5 | Cinsiyet ve yapay zeka ile ilgili bireysel farklılıklar teorisini çözümler |
Birinci Öğretim
-
-
Teknolojinin sosyal sonuçlarını ve farklı kültürel bağlamlarda anlaşılmasını ve uygulanmasını tartışmak. Teknoloji ile cinsiyet gibi kimlik kategorileri arasındaki ilişkileri araştırmak. Teknolojinin yeni toplumsal ilişkiler için nasıl olanaklar sunduğunu ve bunların nasıl değerlendirileceğini incelemek. Teknoloji kullanımı ve üretimi içerisinde kadının rolünü kavramak.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Cinsiyet ve toplumsal cinsiyetin önemi; teknoloji ve yapay zekanın rolü | ||
2 | Kariyer yoluna sahip çıkmak: Kadınları bilgisayar bilimlerine katmak için hikaye anlatımı | ||
3 | Yapay zekada cinsiyet farklılıkları ve önyargı | ||
4 | Bilgi çağında feminist aktivizmler | ||
5 | Robotlar kadınların sağlık hizmetindeki rolünü nasıl değiştirebilir? | ||
6 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet perspektifinden sağlık hizmetlerinde büyük veri | ||
7 | ara sınav | ||
8 | Kadınlar için sohbet botları | ||
9 | Yapay zeka ve teknolojide cinsiyet ve toplumsal cinsiyet önyargılarını yönetmeye yönelik bir çerçeve | ||
10 | Teknolojilerin toplumsal ve etik etkisi (Cinsiyet bakış açısıyla) | ||
11 | Cinsiyet bakış açısıyla teknolojik projeler | ||
12 | Teknoloji kızlarını güçlendirmek: STEM'de gelecek nesillere rol modelleme ve mentorluk yapma | ||
13 | Daha fazla kadını siber güvenliğe çekmenin önündeki engeller aşmak | ||
14 | Farklı bir bakışla yapay zeka: 1980'lerde MIT'de bilgisayarları ve cinsiyet farklılığını yeniden düşünmek | ||
15 | final sınav |
1) Cirillo, D., Solarz, S.C., Guney, E. (2022). Sex and Gender Bias in Technology and Artificial Intelligence. Elsevier Publishing. 1. Edition, eBook ISBN: 978012821393 2) Vallverdu, J. (2023). Gender in AI and Robotics. Springer Cham. 1. Edition, https://doi.org/10.1007/978-3-031-21606-0 3) Trauth, E.M. & Quennsenbery, J.L. (2023). Handbook of Gender and Technology. Edward Elgar Publishing. 1. Edition. ISBN: 978 1 80037 791 2 4) Zacharia, Z.C., Hovardas, T., Xenofontos, N., Pavlou, I. & Irakleous, I. (2020). Education and employment of women in science, technology and the digital economy, including AI and its influence on gender equality. Think Thank European Parliment, Study for FEMM committee. 5) Criado-Perez, C. (2019). Invisible Women: Data Bias in a World Designed for Men. Business Book of the year 2019. Abrams Press. ISBN-13 : 978-1419729072
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Rapor Sunma | 7 | 1 | 7 |
Makale Kritik Etme | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 177 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |