Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STVS539 | ETKİ ARAŞTIRMALARI VE MEDYA | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Ders; medyanın birey ve toplum üzerindeki etkilerinin anlaşılması, bu konuda öne çıkan kuram ve yaklaşımların tanıtılması ve bir etki araştırmasının bilimsel sistematik ve metodolojisinin öğrenilmesi amacına yöneliktir.
Prof.Dr. Abdulkadir ATİK
1 | Televizyonun bireysel ve toplumsal etkilerini öğrenir. |
2 | Televizyonun etkilerine yönelik geçmişte geliştirilen kuram, yaklaşım ve modelleri tanır. |
3 | Etki araştırmalarında geçerli güncel gelişmeleri öğrenir. |
4 | Etki araştırmaları için geçerli olan yöntemleri tanır. |
5 | Sosyal bilimlerde alan araştırmaları için geçerli olan yöntem ve veri toplama tekniklerini iletişim alanına uyarlar. |
Birinci Öğretim
yok
yok
Medyanın toplumsal etkilerine yönelik ilk kuram, yaklaşım ve araştırmalardan başlayıp günümüze kadar gelen süreçte öne çıkan olgulara değinilecektir. Bu kapsamda ilk dönem etki yaklaşımlarını özetleyen “sihirli Mermi Kuramı” ve propaganda yaklaşımlarına değinilerek sosyo-politik açıdan medyanın etkileri analiz edilecektir. İletişim yaklaşımları bağlamında ikinci dönemi oluşturan “sınırlı etkiler” döneminde ise “iki aşamalı akış”, “kullanımlar, doyumlar”, “kültürel çalışmalar”, “ekme kuramı” gibi öne çıkan ve günümüzde geçerliğini sürdüren kuram ve araştırmalar ele alınacaktır. 1970’lerden başlayıp günümüze kadar uzanan üçüncü aşamada ise değişen izleyici pratiği, yeni medyayla birlikte oluşan medya ekolojisinde televizyonun yeri ve etkisi ele alınacaktır. Dersin ikinci aşamasında ise bilimsel araştırma ilke ve aşamalarına göre öğrencilerin bir etki araştırması tasarlayıp, sistematize etmeleri istenmektedir. Böylelikle ilk aşamada öğrenilen kuram, yaklaşım ve araştırma modellerine göre bir etki araştırmasının nasıl yapılandırılması gerektiğinin pratik edilmesi hedeflenmektedir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Televizyon özelinde medyanın bireysel ve toplumsal etkilerine yönelik genel değerlendirme. | ||
2 | Medya alanında gerçekleştirilen bilimsel çalışmaların genel değerlendirilmesi ve etki araştırmalarının yeri ve önemi. | ||
3 | Tarihsel süreçte etki araştırmalarında ilk döneme bakış. Sihirli mermi kuramı ve propaganda modeli. | ||
4 | Sınırlı etkiler dönemi genel değerlendirme ve İki Aşamalı Akış Kuramı. | ||
5 | Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı’nın ortaya çıkışı, neyi ifade ettiği, araştırmada kullanılan yöntem ve teknikler | ||
6 | Ekme Kuramı ve araştırmanın nasıl yapılandırıldığı ve neyi söylediği | ||
7 | Kültürel Çalışmalar ekolünün nasıl ortaya çıktığı ve temsilcileri. Anaakım ve eleştirel kuramla kesiştiği ve ayrıldığı yönler. | ||
8 | VİZE | ||
9 | Yeni medyayla birlikte değişen izleyici pratiği | ||
10 | Bilimsel araştırmanın ilke, uygulama ve aşamaları. | ||
11 | Etki araştırması tasarlama: Araştırma sorunsalının belirlenmesi ve literatür tarama | ||
12 | Etki araştırması tasarlama: Araştırmanın kapsam ve sınırlılıkları çerçevesinde kavramsal yapının ve uygun yöntem ve veri toplama tekniklerinin belirlenmesi | ||
13 | Etki araştırması tasarlama: Hipotez oluşturma ve hipotezlere göre veri toplama parametrelerinin oluşturulması | ||
14 | Evren ve örneklem belirleme. |
Veysel Batmaz, Türkiye’de Televizyon ve Aile, Yasin Ramazan, Araştırmanın Alfabesi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
Tartışma | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 6 | 10 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |