Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AYM9146 | AFET VE TRAVMA PSİKOLOJİSİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı öğrencilerin afet psikolojisi temel bilgilerini öğrenerek, afet ve travmatik yaşam olaylarına karşı yapılabilecek önleyici, koruyucu ve geliştirici çalışmalara ilişkin farkındalık kazanmasıdır.
Dr. İsmail Hakkı TOMAR
1 | Travmatik stresin gelişimini açıklayabilir |
2 | Afet sonrası ruhsal travmaya yol açan risk faktörlerini tanımlar. |
3 | Afet sonrası ruhsal travmayla başa çıkmayı kolaylaştıran koruyucu faktörleri açıklar. |
4 | Afet sonrası yaşama yeniden uyum sağlama sürecinde yapılması gereken çalışmaları planlar ve uygular. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Afet ve travma ile travmatik yaşam olaylarının doğasını kavramak. Travma sonrası stres bozukluğu ve travmatik olayın hemen sonrası görülen olağandışı tepkiler, afetler ve travma sonrası stres bozukluğu ilişkisi anlamak. Yardım çalışanları olarak travmanın dalga etkisinden (ikincil travmatik stres) korunma yollarını öğrenmek. Travma sonrası gelişim, ve yılmazlık.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Giriş, ders içeriği dersin tanıtımı; dersin amacı, içeriği, işlenişine ilişkin esaslar, ders değerlendirme kriterlerini içeren ders izlencesinin öğrencilere tanıtılması ve paylaşılması. Öğrencilerin derse ilişkin beklentilerinin belirlenmesi. | ||
2 | Temel kavramlar, afet, travma, afet psikolojisin tarihi ve ilkeleri, önemli yaşam olayları ve travmatik etkileri | ||
3 | Afetlerin insan yaşamı üzerindeki etkileri: Biyolojik, psikolojik ve sosyal etkileri | ||
4 | Afetlerin çocuk ve ergenler üzerindeki etkileri | ||
5 | Afetlerin ruh sağlığı üzerindeki etkileri: Akut stres bozukluğu ve travma sonrası stres bozukluğu (PTSB) | ||
6 | Afet ve travma çalışmalarında/uygulamalarında etik ilkeler. | ||
7 | Afet ve travmalara karşı toplumsal duyarlık | ||
8 | Ara Sınav Haftası | ||
9 | Afetlerde Psikolojik İlk Yardım | ||
10 | Afetlerde psikososyal destek ve müdahaleler, uygulamalar. | ||
11 | Travma ile başa çıkmada psikolojik yılmazlık | ||
12 | Travmatik yaşantılarda koruyucu ve risk faktörleri | ||
13 | Travma sonrası büyüme (gelişme) | ||
14 | Yardım çalışanlarında ikincil travma ve başa çıkma | ||
15 | Ödev sunumları ve dönem sonu değerlendirme | ||
16 | Yarıyıl sonu sınavı |
• Karancı, N. ve İkizer, G. (2017). Afet Psikolojisi: Tarihçe, Temel İlkeler ve Uygulamalar. Türkiye Klinikleri Journal of Psychology Special Topics, 2(3), 163-171. • Gökler Danışman, I. ve Okay, D. (2017). Afetlerin Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Yaklaşımları. Türkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 189-197. • İkizer, G. ve Gül, E. (2017). Afetlerin Yetişkinler Üzerindeki Psikososyal Etkileri. Türkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 172-179. • Gökçe, G. ve Yılmaz, B. (2017). Afetlerde Yardım Çalışanları: İkincil Travmatik Stres ve Başa Çıkma, Türkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 198-204. • Işıklı, S. ve Tüzün, Z. (2017). Afetlerin Akut Dönem Psikolojik Etkilerine Yönelik Psikososyal Müdahale Yaklaşımları. Türkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 180-188. • Erdur Baker, Ö., ve Doğan, T. (2014). Afetler, krizler, travmalar ve psikolojik yardım. Türk PDR Derneği Yayınları. • Deu Prats, J. (2013). Büyük babam nasıl biriydi? Altın Kitaplar. • Dorn, W. (2017). Travma. Pegasus Yayınları • Dyregrov, A. (2000). Çocuk, kayıplar ve yas. yetişkinler için elkitabı (Çev. G. Güvenç). Türk Psikologlar Derneği.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Ev Ödevi | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 10 | 20 |
Örnek Vaka İncelemesi | 4 | 1 | 4 |
Makale Kritik Etme | 6 | 1 | 6 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 183 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |