GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FBÖ503 FEN EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMAYA SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Sorgulamaya dayalı öğrenmenin amacı, öğrencinin bilgi edinme sürecini ve problem çözme becerilerini kullanarak, yaşamın içinden bilgileri araştırarak genelleme yapabilme becerinin geliştirmesidir.


Dr.Öğretim Üyesi Işık Saliha KARAL EYÜBOĞLU


1 Sorgulamayı ve sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımlarını tanımlar
2 Sorgulamaya dayalı öğrenmenin özelliklerini açıklar
3 Sorgulama sürecindeki aşamaları açıklar.
4 Sorgulama yoluyla öğrencilerin hangi becerilere ulaşabileceği hakkında fikir sahibi olur
5 Fen bilimleri Öğretim Programının sorgulama yaklaşımı ve uygulamaları ile beklentileri hakkında bilgi sahibi olur

Birinci Öğretim



Yok


Araştırma ve sorgulamaya dayalı öğrenme; öğrencilerin çevrelerindeki her şeyi keşfetme isteği duydukları, etraflarındaki doğal ve fiziksel dünyayı sağlam gerekçelerle açıklamalarda bulunarak güçlü iddialar kurdukları, birer bilim insanı gibi yaparak-yaşayarak-düşünerek bilgiyi kendi zihninde oluşturduğu öğrenci merkezli bir öğrenme yaklaşımı” şeklinde tanımlanmaktadır. Öğrenme öğretme sürecinde, çeşitli sorular sormak, sorgulamaya dayalı öğrenmenin temelini oluşturur. Sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında herkes öğrenici konumundadır. Her birey bir diğerinden bir şeyler öğrenme fırsatına sahiptir. Öğretmen sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında rehber konumundadır.Sorgulama sürecinin içine giren öğrenciler, fen kavramlarını ve bilimsel araştırma sürecini, üst düzey düşünme becerilerini kazanarak öğrenirler. öğretmenin görevi, bu öğrenme sürecini yalnız öğrenciler için değil, aynı zamanda kendisi için de uygun duruma getirmektir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Sorgulama Nedir?
2 Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımı nasıldır?
3 Sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımı nasıldır?
4 Sorgulamaya dayalı öğrenmenin özellikleri nelerdir?
5 Sorgulama sürecindeki aşamalar nelerdir?
6 Sorgulama yoluyla öğrenciler ne kazanır?
7 Sorgulama seviyeleri
8 Fen Programları ve sorgulama
9 Fen bilimleri öğretim programı kapsamında sorgulama
10 Sorgulamaya dayalı öğretim, uygulamaları ve sonuçlarına yönelik literatür taraması
11 Sorgulamaya dayalı öğretim, uygulamaları ve sonuçlarına yönelik literatür taraması
12 Bir fen konusunda sorgulamaya dayalı öğretim planı geliştirme
13 Bir fen konusunda sorgulamaya dayalı öğretim planı değerlendirme
14 Geliştirilen ders planlarının sunumu

Wilcox, B. R., & Lewandowski, H. J. (2016). Open-ended versus guided laboratory activities: Impact on students’ beliefs about experimental physics. Physical Review Physics Education Research, 12(2), 1-8. Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. Olson, S., Horsley, S.L. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. Washington D.C: National Academy Press. Luke, C.L. (2004). Inquiry-Based Learning in a University Spanish Class: An Evaluative Case Study of a Curricular Implementation. Ph.D. Thesis. Texas University. Sanches, V.T., Catunda, T., Santos, J. F. M., & Costa, G.G.G. (2018). Analysis of an inquiry-based electricity for undergraduate students. International Journal of Physics and Chemistry Education, 10(3), 57-60. Roehrig, G. H., & Luft, J. A. (2004). Constraints experienced by beginning secondary science teachers in implementing scientific inquiry lessons. International Journal of Science Education, 26(1), 3-24. Puntambekar, S., & Kolodner, J. L. (2005). Toward implementing distributed scaffolding: Helping students learn science from design. Journal of Research in Science Teaching, 42(2), 185-217. Quintana, C., Reiser, B. J., Davis, E. A., Krajcik, J., Fretz, E., & Duncan, R. G. (2004). A scaffolding design framework for software to support science inquiry. Journal of the Learning Sciences, 13(3), 337-386.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Derse Katılım 10 10 100
Rapor Hazırlama 1 9 9
Rapor Sunma 1 1 1
Makale Kritik Etme 3 9 27
Bireysel Çalışma 1 18 18
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 9 9
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 9 9
Rapor 1 6 6
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 2 3 3 3 2 4 2 2 4 4 3 2 3 3
ÖÇ 2 3 3 4 3 3 3 4 3 3 3 4 4 4 3
ÖÇ 3 4 2 3 3 3 3 3 3 3 4 3 2 3 4
ÖÇ 4 2 4 4 3 4 4 3 2 4 3 3 4 3 4
ÖÇ 5 3 3 4 4 3 3 4 4 3 3 3 2 2 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek