GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İST-721 DAYANIKLI İSTATİSTİKİ SONUÇ ÇIKARIMI Seçmeli Ders Grubu 2 3 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı veri analizine başlamadan önce model varsayımlarının kontrol edilmesini ve normal dağılıma sahip olmayan veriyi analiz edebilmek için alternatif metodların kullanılmasını öğretmektir.


Prof. Dr. Fatma Zehra DOĞRU


1 Veride yer alabilecek aykırı gözlemleri tespit etmeyi öğrenir.
2 Klasik tahmin edicilere alternatif olan dayanıklı istatistiksel yöntemleri uygulama becerisi kazanır.
3 Dayanıklılığı ölçmek için çeşitli yöntemler öğrenir.
4 Çok değişkenli dayanıklı istatistiksel yöntemler öğrenir.
5 Dayanıklı istatistiksel yöntemleri çeşitli bilgisayar programları aracılığıyla uygulamayı öğrenir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Normallik varsayımının sınanması, klasik ortalama ve standart sapma, aykırı gözlemlerin belirlenmesi, 3-sigma kuralı, konum M-tahmini, ölçek M-tahmini, dayanıklı tahmin ediciler için güven aralıkları, dayanıklılığın ölçülmesi, etki fonksiyonu, kırılma noktası, çok değişkenli M-tahmini, MVE tahmini, MCD tahmini, çok değişkenli verilerde etki fonksiyonu ve kırılma noktası.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 İstatistikte klasik ve dayanıklı yaklaşımlar
2 Aykırı değer ve uç gözlemlerin tespiti
3 3-sigma kuralı
4 Konum ve ölçeğin klasik tahmin edicileri
5 Konum M-tahmini
6 Ölçek M-tahmini
7 Dayanıklı tahmin ediciler için güven aralıkları
8 Arasınav
9 Dayanıklılığın ölçülmesi
10 Etki fonksiyonu, kırılma noktası
11 Çok değişkenli M-tahmini
12 MVE tahmini
13 MCD tahmini
14 Çok değişkenli verilerde etki fonksiyonu ve kırılma noktası
15 Çok değişkenli verilerde etki fonksiyonu ve kırılma noktası

1. Robust Statistics, P. J. Huber, John Wiley ve Sons, 1981. 2. Robust Statistics Theory and Methods, Ricardo Maronna, Doug Martin and Victor Yohai, John Wiley ve Sons, 2006. 3. Robust Statistics The Approach Based on Influence Functions, Frank R. Hampel, Elvezio M. Ronchetti, Peter Rousseeuw, Werner A. Stahel, John Wiley ve Sons, 1986.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 4 56
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 4 56
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 16 4 64
Toplam İş Yükü (saat) 180

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek