GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
RPDAE204 YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM SORUNLARI Ders 2 4 2,00

Lisans


Türkçe


Bireyin günlük yaşantısını kesintiye uğratan veya gelişim sürecini olumsuz etkileyen özel/anormal durumların belirlenmesi ve bu özel/anormal durumlara maruz kalan bireyde (gelişim dönemleri –çocukluk, ergenlik, yetişkinlik, yaşlılık – ve çevresel faktörler ele alınarak) oluşan uyum sorunlarının ve etki alanlarının irdelenmesidir. Öğrencilerin, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaş ve yaşlılık gelişim dönemlerinin özellikleri, uyum problemleri ve bu problemlerle baş etme yolları hakkında bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. Özellikle genç yetişkinlik, yetişkinlik ve yaşlılık dönemleri özellikleri ve sorunlarına yönelik psikolojik yardım hizmetleri sunma konusunda bilgi ve beceriler kazanmalarını desteklemektir.


Doç. Dr. Özlem Ulaş Kılıç


1 Yaşam boyu gelişim alanındaki temel kavramları tanımlar.
2 Yaşam boyu gelişim dönemlerini ve temel özelliklerini açıklar.
3 Gelişim kuramları arasındaki benzerlik ve farklılıkları ayırt eder.
4 Farklı gelişim dönemlerinde verilebilecek psikolojik danışma hizmetlerini kavrar.
5 Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit eder.
6 Gelişim dönemlerinde yaşanan sorunları fark eder.
7 Etkili geri-bildirim verme ve alma becerisi geliştirir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Yaşam boyu gelişim: Temel kavramlar, gelişim ile ilgili araştırma yöntemleri (uyum ve uyumsuzluk kavramları) Yaşam Boyu Gelişim Kuramları (Levinson’ın Yaşam Yapısı Kuramı, Bühler’in Yaşam Akışı Kuramı, Vaillant Yaşama Uyum Sağlama Kuramı, Gould’un Dönüşümler Kuramı, Erikson’ın Psikososyal Gelişim Kuramı) Ergenlerde Kendine Zarar Verme Davranışı ve İntihar Ergenlik Dönemi Riskli Davranışları Önleme ve Müdahale Üniversite Dönemi Gençliği ve Uyum Problemleri Genç Yetişkinlik Dönemi ve Uyum Problemleri Orta Yetişkinlik Döneminde Uyum ve Psikopatoloji, Stres, Başa Çıkma ve Psikolojik Sağlamlık Yaşlılık Dönemi ve Uyum Problemleri, Kayıp ve Yas 0-6 Yaş Bebeklik ve Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri İlkokul Döneminde Uyum ve Davranış Problemleri, Cinsel İstismar


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin Tanıtımı ve Yönergeler
2 Uyum ve Uyumsuzluk Kavramları ve Anormal Davranış Kriterleri
3 Yaşam Boyu Gelişim: Temel Kavramlar, Gelişim ile İlgili Araştırma Yöntemleri
4 Yaşam Boyu Gelişim Kuramları (Levinson’ın Yaşam Yapısı Kuramı, Bühler’in Yaşam Akışı Kuramı, Vaillant Yaşama Uyum Sağlama Kuramı, Gould’un Dönüşümler Kuramı, Erikson’ın Psikososyal Gelişim Kuramı)
5 0-6 Yaş Bebeklik ve Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri Grup Sunumu
6 İlkokul Döneminde Uyum ve Davranış Problemleri, Cinsel İstismar Grup Sunumu
7 Ergenlerde Kendine Zarar Verme Davranışı ve İntihar Grup Sunumu
8 Ara Sınav
9 Ergenlik Dönemi Riskli Davranışları Önleme ve Müdahale Grup Sunumu
10 Üniversite Dönemi Gençliği ve Uyum Problemleri Grup Sunumu
11 Genç Yetişkinlik Dönemi ve Uyum Problemleri Grup Sunumu
12 Orta Yetişkinlik Döneminde Uyum ve Psikopatoloji, Stres, Başa Çıkma ve Psikolojik Sağlamlık Grup Sunumu
13 İleri Yetişkinlik Dönemi ve Uyum Problemleri, Kayıp ve Yas Grup Sunumu
14 Benjamin Button’ın Tuhaf Hikayesi Film ve Tartışma
15 Genel Değerlendirme ve Gelişimlerin İncelenmesi
16 Yarıyıl sonu Sınavı

*Savi-Çakar, F. (2017) (Ed.). Yaşam Dönemleri ve Uyum Problemleri. Ankara: Pegem Akademi. Baştemur, Ş. (2021) (Ed.). Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları. Ankara: Nobel Yayınevi. Bacanlı, H. & Terzi, Ş. (2015). Yetişkinlik ve Yaşlılık: Gelişimi ve Psikolojisi. (3.baskı) İstanbul: Açılım Kitap. Yeşilyaprak, B. (2015). Eğitim Psikolojisi (13. baskı), Ankara: PegemA Yayınları Santrock, J. W. (2012). Yaşam Boyu Gelişim (Çev. Edt. G. Yüksel) Ankara: NobelYayıncılık. Onur, Bekir (2006). Gelişim Psikolojisi. Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi. Papalia, D. E. (2002). Adult Development and Aging. New York: McGraw-Hill. Berk, L. E. (2004). Development Through The Lifespan. Boston: Allyn and Bacon. Ersanlı, K. (2010). Yaşlılık. Pegem Akademi Yayıncılık. Yavuzer, H. (2000). Çocuk Psikolojisi. Remzi Kitabevi. Ekşi, A. (1999). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevi. Onur, B. (1995). Çocuk ve Ergen Gelişimi. İmge Kitabevi.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Uygulama/Pratik 1 20
Takım/Grup Çalışması 1 20
Proje Sunma 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 3 1 3
Tartışma 12 1 12
Soru-Yanıt 10 1 10
Takım/Grup Çalışması 2 5 10
Proje Hazırlama 1 7 7
Proje Sunma 1 2 2
Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Ev Ödevi 1 4 4
Toplam İş Yükü (saat) 60

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 5 5 5 1 1 1 1 1 2 1 1 3 1 1 3
ÖÇ 2 5 5 5 1 1 1 1 1 3 1 1 3 1 1 4
ÖÇ 3 5 5 5 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 3
ÖÇ 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 5
ÖÇ 5 3 3 5 1 1 4 1 1 4 1 1 3 1 1 4
ÖÇ 6 4 3 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3
ÖÇ 7 1 1 1 1 1 4 1 1 4 1 1 3 5 1 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek