GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
DYL-104 BESLENME Ders 1 2 2,00

Önlisans


Türkçe


Bu dersin amacı, öğrencilere temel beslenme ilkelerini, makro ve mikro besin öğelerini, böbrek hastalıklarında beslenme durumunun saptanmasını ve böbrek hastalıklarında beslenme tedavisinin temel prensiplerini öğretmektir. Öğrencilerin, diyaliz hastalarının beslenme ihtiyaçlarını değerlendirebilme ve uygun beslenme planları oluşturabilme becerilerini kazanmaları hedeflenmektedir.


Dr. Öğr. Üyesi Efsane YAVUZ


1 Temel beslenme kavramlarını açıklayabilme.
2 Makro besin öğelerini (karbonhidratlar, proteinler, yağlar) tanımlayabilme ve metabolizmalarını açıklayabilme.
3 Mikro besin öğelerini (vitaminler ve mineraller) tanımlayabilme ve böbrek hastalıklarındaki önemini açıklayabilme.
4 Böbrek hastalıklarında beslenme durumunu değerlendirebilme ve uygun beslenme planları oluşturabilme.
5 Böbrek hastalıklarında karbonhidrat, protein ve lipit metabolizmasını analiz edebilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders, temel beslenme kavramları, makro besin öğeleri (karbonhidratlar, proteinler, yağlar), mikro besin öğeleri (vitaminler ve mineraller), böbrek hastalıklarında beslenme durumunun saptanması, böbrek hastalıklarında karbonhidrat, protein ve lipit metabolizması, mikro besin öğeleri ve besin öğeleri değişimleri konularını içermektedir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Temel Beslenme Kavramları
2 Makro Besin Öğeleri: Karbonhidratlar
3 Makro Besin Öğeleri: Proteinler
4 Makro Besin Öğeleri: Yağlar
5 Vitaminler
6 Mineraller
7 Gıda Grupları Ve Saklanması Gıdaların Besin Değeri
8 Ara sınav
9 Böbrek Hastalıklarında Beslenme Durumunun Saptanması
10 Böbrek Hastalıkları ve Karbonhidrat Metabolizması
11 Böbrek Hastalıkları ve Protein Metabolizması
12 Böbrek Hastalıkları ve Lipit Metabolizması
13 Böbrek Hastalıkları ve Mikro Besin Öğeleri
14 Böbrek Hastalıkları ve Mikro Besin Öğeleri
15 Besin Öğeleri Değişimleri
16 Yarıyıl sonu sınavı

1. Baysal A. Genel beslenme bilgisi. 5nci bsk.Hatipoğlu yayınevi, Ankara, 1989 2. Halk Sağlığı Hemşireliği El Kitabı.(Edt.İnci Erefe ). 1nci bsk. Koç Vakfı yayınları, İstanbul,1998. 3. Maxcy-Roseneu-Last. Public Health&Preventive Medicine. 13th ed.Prentice Hall International Inc.USA,1992 4. Nutrition and Cancer. Cancer Causes and Control , V:7,N:1,January 1996 5. Bertan M, Çağatay G(Edt).Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Güneş Kitabevi, Ankara,1995 6. Toprak İ, Bunsuz O, Şentürk Ş ve ark.(Edt.)Toplumun Beslenmede Bilinçlendirilmesi; Saha Personeli İçin Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara, 2002 7. Vainio H and Bianchini F (Edt). Weight Control and Physical Activity. WHO/IARC Hand Books of Cancer Prevention, V:6 Lyon 2002 8. Liboli E and Lambert R (Edts) WHO/IARC Nutrition and Lifestyle: Oppurunities for Cancer Prevention. No:156, Lyon, 2002 9. Aydemir G.Research on Nutrition and Cancer: The İmportance of Standardized Dietary Assesments. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention (APJCP), 3:2, 2000, 177-180 10. Çeber E, Ergün F, Sarı D, dallı D, Aydemir G. Evaluation of the geographical and family background of student nurses and midwives and their knowledge of cancer and nutrition. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention (APJCP), 3:3, 2002, 257-261 11. Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi, Ankara, 2004 12. Yeterli ve Dengeli Beslenme, Saha Personeli İçin Toplum Beslenmesi Programı Eğitim Materyali, Ankara 2002 13. Akşit MA., T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları No:491, 1991 14. Barnard JR. Prevention of cancer through lifestyle changes, eCAM 2004, 1(3), 233-239 15. Yüzbir N. Yaşlıda Beslenme, İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Teknikleri, İstanbul, 1998, 109-122 16. Byers T, Nestle M., Mc Tiernan A.,Doyle C, Williams AC, Gansler T., Thun M. American Cancer Society Guidelines on Nutrition and Physical Activity for Cancer Prevention, 2007



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 60

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek