Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DYL-119 | MESLEKİ UYGULAMA | Ders | 1 | 1 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu ders, hemodiyaliz ve periton diyaliz hastalarına yönelik ekipmanların ve uygulama prosedürlerinin, fizyolojik prensiplerin, endikasyonların, damar giriş yollarının, komplikasyonların, bulaşıcı hastalıkların ve bağışıklama yöntemlerinin öğrenilmesini amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, öğrencilerin diyaliz süreçlerini güvenli bir şekilde yönetebilmeleri ve hasta bakımında etkin rol alabilmeleri hedeflenmektedir.
Öğr. Gör. Elvan DEMİR
1 | Diyaliz hastasının hazırlığını yapabilme, diyaliz makinesi ve diyaliz ünitesini güvenli bir şekilde yönetebilme. |
2 | Diyaliz ekipmanlarını güvenli ve etkin bir şekilde kullanabilme. |
3 | Klinik durumları değerlendirerek uygun ilaç uygulama planı geliştirebilme. |
4 | Diyaliz ünitesinde ve yoğun bakımda gerçekleştirilebilecek diyaliz uygulamalarını ekibiyle etkili iletişim kurarak koordine edebilme. |
5 | Periton zarının anatomisi, fizyolojisi ve periton diyaliz tedavisinin temel prensiplerini öğrenebilme |
Birinci Öğretim
Yok
yok
Mesleki Uygulama dersi; akut ve kronik diyaliz endikasyonlarını, hemodiyaliz uygulamalarında damarsal giriş yolları ve komplikasyonlarını, hemodiyalizde temel prensipleri, kullanılan araç ve gereçleri, su arıtma sistemlerini, hemodiyaliz membranlarını, akut ve kronik hemodiyaliz reçetelemeyi, hemodiyalizde görülen akut komplikasyonları, periton diyalizinde temel prensipleri, periton diyaliz solüsyonlarını ve özelliklerini, periton diyaliz komplikasyonlarını, diyaliz hastalarında karşılaşılan diğer medikal sorunları, bulaşıcı hastalıkları ve bağışıklamayı, böbrek transplantasyonu ve nakil hazırlığını içerir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, işleyişi, değerlendirme kriterleri ve izlence hakkında bilgilendirme | Dersin genel tanıtımı, işleyişi, değerlendirme kriterleri ve izlence hakkında bilgilendirme | |
2 | Akut ve Kronik Diyaliz Endikasyonları | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
3 | Hemodiyaliz Uygulamasında Damarsal Giriş Yolları ve Komplikasyonlar | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
4 | Hemodiyalizde Temel Prensipler | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
5 | Hemodiyalizde Kullanılan Araç ve Gereçler | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
6 | Hemodiyalizde Su Arıtma Sistemi | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
7 | Hemodiyaliz Membranları | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
8 | Ara Sınav | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
9 | Akut ve Kronik Hemodiyaliz Reçeteleme | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
10 | Hemodiyalizde Görülen Akut Komplikasyonlar | Hemodiyalizde Görülen Akut Komplikasyonlar | |
11 | Periton Diyalizinde Temel Prensipler | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
12 | Periton Diyaliz Solüsyonları, İçerikleri ve Özellikleri | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
13 | Periton Diyalizinde Komplikasyonlar | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
14 | Diyaliz Hastalarında Diğer Medikal Sorunlar, Bulaşıcı Hastalıklar ve Bağışıklama | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
15 | Dönem boyunca işlenen konuların genel tekrarı, değerlendirilmesi ve geri bildirim | Alan uygulaması ve pratik çalışmalar | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Yarıyıl Sonu Sınavı |
Tuğlular S (2016). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları için Diyaliz. Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara Kösem M (2017). Hemodiyaliz için Damaryolu. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul Sezen A (2014). Diyaliz Hemşireliği Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul Akpolat T, Utaş C (2009) Hemodiyaliz Hekimi El Kitabı
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Giresun Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Koordinatörlüğü tarafından hazırlanan 3+1 Mesleki Eğitim Modeli Uygulama Yönergesi esaslarına uygun olarak yürütülmektedir. Bu yönerge, öğrencilerin mesleki bilgi ve becerilerini geliştirmek amacıyla iş yerlerinde yaptıkları uygulamalı eğitimlerin süreçlerini, kriterlerini ve değerlendirme yöntemlerini belirler. Staj süresi, akademik takvime uygun olarak belirlenmiş olup, öğrenciler eğitim programlarında belirtilen dönemlerde ilgili iş yerlerinde toplamda 14 hafta süreyle mesleki uygulama eğitimi yaparlar. Öğrencilerin uygulama yapmak üzere iş yerlerine gönderilmesi için ilk iki dönem veya sonraki dönemlerde genel ağırlıklı not ortalamasının en az 1.80 olması şarttır. Bu süreçte, öğrencilerin iş yerlerinde haftalık çalışma süresi ve toplam iş yükü, ders planına uygun şekilde düzenlenir. Devam zorunluluğu %80 olarak belirlenmiş olup, mazeretli ve mazeretsizGiresun Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Bologna Eşgüdüm Komisyonu devamsızlık süresi %20 oranını geçemez. İş yerlerinde yürütülen staj ve uygulamalar sırasında öğrencilerin mesleki bilgi ve becerilerini pekiştirmesi, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyması, ekip çalışmasına katılım sağlaması ve mesleki etik ilkeleri benimsemesi beklenmektedir.Bu süreçte, öğrencilerin iş yerlerinde haftalık çalışma süresi ve toplam iş yükü, ders planına uygun şekilde düzenlenir. Devam zorunluluğu %80 olarak belirlenmiş olup, mazeretli ve mazeretsiz devamsızlık süresi %20 oranını geçemez. İş yerlerinde yürütülen staj ve uygulamalar sırasında öğrencilerin mesleki bilgi ve becerilerini pekiştirmesi, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyması, ekip çalışmasına katılım sağlaması ve mesleki etik ilkeleri benimsemesi beklenmektedir.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |