GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
DYL-110 DİYALİZ UYGULAMALARI-I Ders 1 2 6,00

Önlisans


Türkçe


Bu ders, hemodiyaliz ve periton diyaliz hastalarında ekipmanların ve uygulama prosedürlerinin, fizyolojik prensiplerin, endikasyonların, damar giriş yollarının, komplikasyonların, bulaşıcı hastalıkların ve bağışıklama yöntemlerinin kavranmasını amaçlamaktadır. Öğrencilerin, diyaliz süreçlerini güvenli bir şekilde yönetebilmeleri ve hasta bakımında etkin rol alabilmeleri hedeflenmektedir.


Öğr. Gör. Elvan DEMİR


1 Hemodiyaliz temel ilke ve kavramlarını açıklayabilme
2 Hemodiyaliz merkezinde enfeksiyon kontrolünün nasıl yapılacağını uygulayabilme
3 Hemodiyaliz hastalarının izlemini yapabilme ve komplikasyonları önleyebilme
4 Böbrek nakli temel ilke ve kavramlarını açıklayabilme
5 Periton zarının anatomisi, fizyolojisi ve periton diyaliz tedavisinin temel prensiplerini açıklayabilme
6 Periton diyalizde hasta seçimini, kateter bakım ve takibini, periton diyaliz solüsyonlarını yapabilme
7 Periton diyaliz uygulamasını bilir ve periton diyaliz hastasının eğitimini verebilme
8 Periton diyalizde ortaya çıkabilecek sorunları tanıyabilme ve bu sorunlara uygun bakımı planlayıp uygulayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Diyaliz Uygulamaları I dersi; akut ve kronik diyaliz endikasyonlarını, hemodiyaliz uygulamalarında damarsal giriş yolları ve komplikasyonlarını, hemodiyalizde temel prensipleri, kullanılan araç ve gereçleri, su arıtma sistemlerini, hemodiyaliz membranlarını, akut ve kronik hemodiyaliz reçetelemeyi, hemodiyalizde görülen akut komplikasyonları, periton diyalizinde temel prensipleri, periton diyaliz solüsyonlarını ve özelliklerini, periton diyaliz komplikasyonlarını, diyaliz hastalarında karşılaşılan diğer medikal sorunları, bulaşıcı hastalıkları ve bağışıklamayı, böbrek transplantasyonu ve nakil hazırlığını içerir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin genel tanıtımı, işleyişi, değerlendirme kriterleri ve izlence hakkında bilgilendirme. Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
2 Akut ve Kronik Diyaliz Endikasyonları Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
3 Hemodiyaliz Uygulamasında Damarsal Giriş Yolları ve Komplikasyonlar Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
4 Hemodiyalizde Kullanılan Araç ve Gereçler Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
5 Hemodiyalizde Su Arıtma Sistemi Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
6 Hemodiyaliz Membranları Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
7 Akut ve Kronik Hemodiyaliz Reçeteleme Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
8 Ara Sınav
9 Hemodiyalizde Görülen Akut Komplikasyonlar Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
10 Periton Diyalizinde Temel Prensipler Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
11 Periton Diyaliz Solüsyonları, İçerikleri ve Özellikleri Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
12 Periton Diyalizinde Komplikasyonlar Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
13 Bulaşıcı Hastalıklar ve Bağışıklama Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
14 Böbrek Transplantasyonu ve Nakil Hazırlığı Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
15 Dönem boyunca işlenen konuların genel tekrarı, değerlendirilmesi ve geri bildirim Alan uygulaması ve pratik çalışmalar
16 Yarıyıl Sonu Sınavı

Tuğlular S (2016). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları için Diyaliz. Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara Kösem M (2017). Hemodiyaliz için Damaryolu. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul Sezen A (2014). Diyaliz Hemşireliği Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul Akpolat T, Utaş C (2009) Hemodiyaliz Hekimi El Kitabı



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Giresun Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Koordinatörlüğü tarafından hazırlanan 3+1 Mesleki Eğitim Modeli Uygulama Yönergesi esaslarına uygun olarak yürütülmektedir. Bu yönerge, öğrencilerin mesleki bilgi ve becerilerini geliştirmek amacıyla iş yerlerinde yaptıkları uygulamalı eğitimlerin süreçlerini, kriterlerini ve değerlendirme yöntemlerini belirler. Staj süresi, akademik takvime uygun olarak belirlenmiş olup, öğrenciler eğitim programlarında belirtilen dönemlerde ilgili iş yerlerinde toplamda 14 hafta süreyle mesleki uygulama eğitimi yaparlar. Öğrencilerin uygulama yapmak üzere iş yerlerine gönderilmesi için ilk iki dönem veya sonraki dönemlerde genel ağırlıklı not ortalamasının en az 1.80 olması şarttır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 8 112
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 5 35
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 5 35
Toplam İş Yükü (saat) 185

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 5 4 3 5 5 4 2 3 4 3 3
ÖÇ 2 5 5 5 4 4 5 5 4 2 3 4 3 3
ÖÇ 3 5 5 5 4 4 5 5 4 2 3 4 3 3
ÖÇ 4 5 5 5 4 3 5 5 4 2 3 4 3 3
ÖÇ 5 5 4 4 4 3 4 4 3 2 3 3 3 3
ÖÇ 6 5 4 4 4 3 4 4 3 2 3 3 3 3
ÖÇ 7 5 4 4 4 3 4 4 3 2 3 3 3 3
ÖÇ 8 5 4 4 4 3 4 4 3 2 3 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek