Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TD-101 | TÜRK DİLİ-I | Ders | 1 | 1 | 2,00 |
Önlisans
Türkçe
Türk Dili dersinin amacı, Türkçe`nin yapı ve işleyiş özelliklerini kavrayabilme; yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak, dilini doğru ve güzel kullanma yeteneğini kazandırabilme.
Sabit BAYRAM
1 | Sözlü ve yazılı anlatımda sözcüklerin işlevini kavrama |
2 | Türkçe cümlelerde doğru söz diziminin önemini kavrama |
3 | Edebi metin ve kitaplardan seçilmiş cümle ve parçaları çözümleme yöntemlerini öğrenme |
4 | Duygu ve düşünceleri yazarak ve konuşarak açık bir biçimde ifade etme becerisi |
5 | Dilekçe, rapor yazabilme becerisi |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Türk Dili dersinin amacı, ilkeleri ve konuları hakkında bilgilendirme- Dilin millet hayatındaki yeri ve önemi- Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yeriTürkçe'nin tarihi dönemleri- Türkçe'nin bugünkü durumu ve yayılma alanları - İmla kuralları ve uygulaması- Noktalama işaretleri ve uygulaması - Türkçede sesler ve sınıflandırılması - Türkçe ses bilgisi -Türkçenin ses özellikleri - Kompozisyonla ilgili genel bilgiler - Kompozisyonda anlatım şekilleri ve uygulaması - Dönem konularının genel olarak değerlendirilmesi
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Türk dili dersinin içeriği ve dersle ilgili kaynakların tanıtılması | ||
2 | Dilin tanımı, özellikleri, dil-kültür ilişkisi ve dilin kültür taşıyıcılık özelliği. Konuşma ve yazı dili. | Konunun tartışılması | |
3 | Yeryüzündeki diller, dil aileleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve özelliği. Türk dilinin bugüne kadar ki tarihi gelişimi ve Türklerin kullandığı alfabeler. | Eski Türkçe eserlerin okunması | |
4 | Atatürk'ün dil hakkındaki görüşleri. Güneş-Dil Teorisi ve Atatürk'ün Türkçe hakkındaki düşünceleri. | ||
5 | Yazı kuralları. Bazı ek ve edatların yazılışı. Özel adların, sayıların, alıntı kelimelerin yazılışı. Büyük ve küçük harflerin kullanıldığı yerler. | örnek metin üzerinde öğrenilenlerin uygulanması | |
6 | Yazı kuralları. Noktalama işaretleri, noktalama işaretlerinin bir dil için önemi. Bu işaretlerin örnek cümleler üzerinde uygulanması. | örnek metin üzerinde öğrenilenlerin uygulanması ve konuya ilişkin test çözümü | |
7 | Vize Sınav haftası | ||
8 | Anlamları yönünden sözcükler. Sözcüklerde anlam özellikleri. Sözcüklerde anlam ilişkileri, anlam değişmeleri. Somutlaştırma | ||
9 | Cümlenin anlamı ve yorumu. Haber cümleleri, soru cümleleri ve ünlem cümleleri. | ||
10 | Resmi yazışmalar. Dilekçe, tutanak, rapor, iş mektubu | Dilekçe, rapor ve tutanak yazımı | |
11 | Cümlenin öğeleri. Düzgün bir cümle kurmada cümle öğelerinin doğru şekilde kullanılması | ||
12 | Anlatım bozuklukları. Sözcük düzeyinde anlatım bozuklukları. | Örnek metinler üzerinde uygulama çalışma | |
13 | Cümle düzeyinde anlatım bozuklukları. | ||
14 | Çeşitli basın ve yayın organlarından derlenmiş cümle düzeyinde anlatım bozukluklarına örnekler | ||
15 | FİNAL SINAVI |
Üniversiteler İçin Türk Dili, Muharrem Ergin Türk Dili Bilgisi, Sezai Güneş Her Yönüyle Dil, Doğan Aksan
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Ev Ödevi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (saat) | 62 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 |