Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GTP-219 | GIDALARDA DUYUSAL ANALİZ YÖNTEMLERİ | Ders | 2 | 3 | 3,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilere gıda üretiminin değişik aşamalarında kullanılan duyusal test yöntemleri hakkında bilgi vermek ve bir işletmede duyusal değerlendirme ile ilgili bir programını başlatma ve yürütme yeteneğini kazandırmaktır
1 | Gıda ile ilgili araştırma ve rapor hazırlamada duyusal testleri uygulayabilme |
2 | Duyusal analiz yapabilme becerisi kazanmak |
3 | Gıda işletmelerinde duyusal değerlendirme ile ilgili bir program başlatma ve yürütme becerisi kazanmak |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste gıdaların duyusal özellikleri, duyusal değerlendirmenin tanımı ve tarihçesi, gıda endüstrisinde duyusal değerlendirmenin kullanım alanları, duyusal değerlendirme için başlıca gereksinimler-duyusal analiz laboratuvarı, panelistlerin seçimi, testlerin organizasyonu, duyusal test teknikleri-farklılık testleri, çoklu kıyaslama testleri, tercih testleri, kalite derecelendirme skalaları, tanımlayıcı metodlar-lezzet profil analizi, doku profil analizi, tüketici çalışmalarında duyusal değerlendirme, gıda üretim sistemi içerisinde duyusal değerlendirme amacı ile program tasarımı ve başlatılması gibi konular ele alınmaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Gıda kalitesi ve duyusal kalite özellikleri | ||
2 | Duyusal değerlendirme ve gıda endüstrisinde kullanımının tanımı, tarihçesi ve önemi | ||
3 | İnsan duyularının duyusal değerlendirmede bir araç olarak kullanımı, duyusal algı zinciri, duyusal değerlendirmede kullanılan tekniklerin sınıflandırılması | ||
4 | Duyusal değerlendirme laboratuvarı, ürün ve panel kontrolleri | ||
5 | Duyusal değerlendirmede panelist seçimi ve panel boyutunu etkileyen faktörler | ||
6 | Panelistlerin duyusal değerlendirmede kararını etkileyen faktörler | ||
7 | Diferansiyel Testlerin Sınıflandırılması - “A” - “Test değil” | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Çift karşılaştırma testi, Çift üçlü test, Üçgen testi | ||
10 | Sıralama testi, Puanlama testi. | ||
11 | Duyusal değerlendirmede kullanılan ölçekler | ||
12 | Betimsel Duyusal Analiz Teknikleri - Tat Profili Analizi | ||
13 | Duyusal testlerin tüketici seçimi çalışmalarında kullanımı | ||
14 | Gıda işletmelerinde duyusal değerlendirme programı başlatmak ve yürütmek | ||
15 | Genel tekrar | ||
16 | Final sınavı |
Altuğ, T. ve Elmacı Y., (2015) Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Sidaş yayınları, Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 2 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 15 | 2 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 3 | 1 | 3 |