GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDB-101 TÜRK DİLİ-I Ders 1 1 2,00

Önlisans


Türkçe


Öğrencilere Türkçeyi kurallarına uygun şekilde kullanma becerisini kazanma; yazılı ve sözlü olarak duygu ve düşüncelerini en güzel biçimde anlatabilme; bilimsel, sorgulayıcı, eleştirel yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı düşünme alışkanlığını kazandırma ve bunu geliştirme.


Öğretim Görevlisi Dr. Esma KÜÇÜK


1 Dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavrayabilme, sosyal ve kültürel yaşantı içinde bu ilişkiyi gözlemleyebilme.
2 Türk dilinin tarihi gelişimi ile dil yapısı ve kurallarını kavrayabilme
3 İletişimde sözlü ve yazılı anlatımı kurallarına uygun biçimde kullanabilme.
4 Milli Kültür, milli kimlik ve medeniyet şuuru ve idealine sahip olmak
5 Türk dilinin ses ve şekil özelliklerini açıklayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dil, kültür; dil-kültür ilişkisi, medeniyet-kültür farklılıkları, Türk dilinin tarihi gelişimi, dünya dilleri arasındaki yeri, ses özellikleri, ağız, şive, lehçe, Türkçenin ses özellikleri, Türkçedeki ses hadiseleri.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin tanıtımı, faaliyet ve işleyişi hakkında bilgi. Dilin tanımı, özellikleri ve toplum hayatındaki yeri. Tanışma Sözlü anlatım Soru-Cevap
2 Ana Dili, Bağlam, Dil ve Söz, Sembol-İmaj, Lehçe, Ağız Sözlü anlatım Açıklama
3 Dilin kökeni ile görüşler Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
4 Dünyadaki dil ailelerinin sınıflandırılması. Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
5 Türk dilinin tarihi gelişimi ve tarihi dönemleri. Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
6 Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri. Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
7 Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
8 Arasınav Yazılı Sınav
9 Dil Bilgisi ve Bölümleri (Ses Bilgisi, Şekil Bilgisi) Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
10 Türkçenin ses hadiseleri Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
11 Türkçenin ses hadiseleri Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
12 Türkçe’nin biçimbirim özellikleri. Sözcükler, kök, gövde, taban, ekler ve eklerin sınıflandırılması. Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
13 Türkçenin ses hadiseleri Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
14 Ses Bilgisi, Şekil Bilgisi, Türkçenin Ses Hadiseleri uygulamalar Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
15 Ses Bilgisi, Şekil Bilgisi, Türkçenin Ses Hadiseleri uygulamalar Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap
16 Final Sınavı Yazılı Sınav

Fevziye Abdullah Tansel, İyi ve Doğru Yazma Usulleri III, Kubbealtı Akademi Yay., İstanbul 1987. Hamza Zülfikar, Doğru Yazma ve Konuşma Bilgileri I, Ankara 2009. İsmail Parlatır-vd., Türk Dili (Sözlü ve Yazılı Anlatım Türleri ile Anlatım Teknikleri), Ekin Yay., Bursa 2010. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay., 20 b., İstanbul 1993. Mustafa Aça- vd., Türk Dili ve Kompozisyon, Kültür Ajans Yay., Ankara 2011. Zeynep Korkmaz-vd., Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Yay. 2. b., Bursa 2007. DERS ARAÇLARI: Konularla uyumlu bir biçimde haritalar ve bilgisayar teknolojileri.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Bütünleme Sınavı 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Soru-Yanıt 10 1 10
Bireysel Çalışma 10 1 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 60

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 5 5 4 4 5 5 5 4 5 5 3 4 4 4
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 4 5 5 4 5 4 5 5 5 5 4 4 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 4
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek