GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İÇMT(SEÇ)-115 EVRENSEL TASARIM Seçmeli Ders Grubu 1 1 2,00

Önlisans


Türkçe


Öğrencilere, iç ve dış mekan tasarımdan, ürün tasarımına, her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişi tarafından kullanılabilmesini sağlamayı amaçlayan evrensel tasarım ve düşünce yaklaşımı becerisi kazandırmak. İnsan- çevre ilişkisini inceleyerek engelli bireylerin sorunlarını ortaya koymak ve engelliler için farklı mekân kurguları oluşturabilmeleri hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.


Öğr. Gör. Dr. Elif Öztürk Gül


1 Evrensel tasarım kavramını tanımlar.
2 Her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği evrensel tasarım prensiplerini anlatır
3 İç ve dış mekan tasarımlarını evrensel tasarım ilkelerine göre organize eder.
4 Evrensel tasarım bilincinde engelli/engelsiz birey kavramı ve çeşitlerini yurtiçi/yurtdışı örnekler sayesinde algılar.
5 İç ve dış mekan ve ürün tasarımlarını evrensel tasarım bilinci ile sürdürülebilir çerçevesinde tasarlar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Evrensel standartlara uygun her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği sürdürülebilir mekan tasarım bilinci, evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar, engelli birey kavramı / çeşitleri ve yurtiçi/yurtdışından örnekler gibi konularını kapsamaktadır. Engelliler için fonksiyonel tasarım fikirleri geliştirerek, günlük yaşamlarındaki ihtiyaçlarını daha kolay karşılayabilmeleri için mekânlar üretmek bu dersin temel konularını oluşturmaktadır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Derse giriş ve ders programının öğrencilere aktarılması
2 Evrensel Tasarım kavramının açıklanması ve tarihçesi
3 Evrensel Tasarım İlkelerinin dünyadan örneklerle açıklanması
4 Sakatlık, engellilik ve özürlülük terimlerinin tanımı yapılarak bedensel engelliğin sınıflandırılması ve Engelliler ve Mekân İlişkisi
5 Engelliler için tasarımda kullanılacak antropometrik ölçüler ve gerekli manevra alanlarının anlatımı
6 Fiziksel Engelliler için tasarım örneklerinin mevzuat üzerinden tartışılması
7 Fiziksel Engelliler için tasarım örneklerinin mevzuat üzerinden tartışılması
8 ARA SINAV
9 Engellilerin karşılaştığı sorunlar ve bunlara yönelik geçmişte ve günümüzde çözüm amaçlı yapılan uygulamalar
10 Engelli bireylerin bina içi ve dışı ulaşımı için gerekli teknik bilgi ve ekipman tasarımlarının incelenmesi ÖDEV SUNUMLARI
11 Yaya yolları ve kaldırımlar. (Genişliği, eğimi,Güvenlik..Vs), rampalar, merdivenler
12 Herkes için kullanım sağlayan konut içi mekân tasarımı
13 Herkes için kullanım sağlayan konut içi mekân tasarımı
14 Erişilebilir Yapı Standartları( Binalar ile ilgili düzenlemeler)
15 Erişilebilir Yapı Standartları( Binalar ile ilgili düzenlemeler) ÖDEV SUNUMLARI

İlgili öğretim elamanının ders notları Herkes için Tasarım, Doç. Dr. Ayşe Nilay Evcil, Boğaziçi Yayınları, 2014, İstanbul. ISBN 9754513257. Mimari Erişilebilirlik Kılavuzu, Özlem Belir, Özürlüler Vakfı Yayınları, 2009, İstanbul. Engelliler İçin Evrensel Standartlar Kılavuzu, Dünya Engelliler Birliği (DEB) , İstanbul



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Ev Ödevi 2 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 7 7
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 7 7
Ev Ödevi 2 6 12
Toplam İş Yükü (saat) 56

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41 PÇ 42 PÇ 43 PÇ 44 PÇ 45 PÇ 46 PÇ 47 PÇ 48 PÇ 49 PÇ 50 PÇ 51
ÖÇ 1 2 2 2 3 3 1 2 4 2 3 4 2 3 3 4 3 2 1 2 4 3 3 4 1 4 3 2 4 3 3 3 2 5 3 2 3 2 4 3 3 2 2 2 2 2 4 3 3 2 3 3
ÖÇ 2 2 2 1 1 3 3 2 1 4 3 1 2 3 3 2 2 4 3 2 2 3 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek