GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İÇMT-129 MEKAN BİLGİSİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 2,00

Önlisans


Türkçe


Bu dersin amacı, kullanıcı gereksinimlerine göre mekânları yönlendirme, boyutlandırma, ilişkilendirme ve tasarlama konularında öğrencilerin bilgi edinmelerini, bu bilgileri analiz ederek projelerde eleştirel bir bakış açısıyla özgün tasarımlar üretebilmelerini kazandırmaktır. Öğrencilere iç mekan tasarımının temel ilkeleri tanıtılacaktır .


Dr. Öğr. Üyesi Elif Öztürk Gül


1 Antropometri, mekan tasarımları ve kullanıcı gereksinmeleri arasındaki ilişkileri bilir ve tasarım/uygulama çalışmalarında kullanabilir.
2 Mekan tasarımı ve organizasyonlarını kapsayan tasarım prensipleri için gerekli olan kullanıcı ihtiyaçlarını ve bu ihtiyaçların mekan tasarımındaki önemini bilir.
3 Tasarım prensiplerine göre konut yapısını planlayabilir ve işlevsel ilkeleri açısından çözümleyebilir.
4 Ulusal ve uluslararası bağlamda yapılan uygulamaları tasarım, planlama ve mekân organizasyonu ilkeleri doğrultusunda değerlendirilir.

Birinci Öğretim


yok


Yok


Kullanıcı gereksinmeleri ve tasarlama sürecindeki öneminin incelenmesi. Mekan ve konut kavramı, çeşitleri, konut yapılarında temel eylemler, (yaşama, yeme, yatma, temizlik vs.) mekânların yönlendirilmesi, boyutlandırılmasına ilişkin bilgiler ve konutta mekânlar arası ilişkiler ile tasarlama ölçütlerinin teorik bilgiler ve örnekler üzerinden öğrenciye aktarılması, ödev ve sınıf içi uygulama çalışmaları ile pekiştirilmesi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması
2 Tasarım nedir? Mekan Nedir?
3 İnsan boyutları; antropometrik, duyusal, zihinsel boyutlar, mimarlıkta boyutların önemi ve kullanılması
4 İç mekanın bileşenleri (işlevsel bölgeler, sirkülasyon alanları, bölücüler, renk, malzeme ve mobilya tasarımı)
5 Kullanıcı gereksinmeleri; fiziksel gereksinmeler (mekânsal, ısısal, işitsel, görsel vs.) psikososyal hakkında bilgi verilmesi ve örnekler
6 Mekânlar arası ilişkiler, mekan kurgusu, örnekler.
7 Mekânlar arası ilişkiler, mekan kurgusu, örnekler.
8 ARA SINAV
9 “Konut” tanımı, konut tipolojisi, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri (yaşama, yatma, ıslak hacimler ve servis-hizmet çevreleri)
10 konut kültürü, Konutta mekân gelişimi, konutta mekan ilişkileri
11 Yaşama (yemek+oturma) Mekanı, oturma ve yemek yeme eylemi, donatıları, yaşama mekanı ve konuttaki yeri.
12 Yatak Odası, yatma eylemi, donatıları, yatma mekanı, konuttaki yeri.
13 Banyo- Wc, ıslak hacimler, donatıları, mekan ilişkileri konuttaki yeri.
14 Ödevlerin sunumu ve değerlendirilmesi.
15 Sunumlar ve değerlendirme
16 FİNAL SINAVI

Ching, D.K. (1995). İç mekan tasarımı. İstanbul: Yapı Yayın. Ching, D.K.F. (2004). Mimarlık: biçim, mekan ve düzen. İstanbul: Yapı Yayın House, N. & Coles, J. (2012), İç Mimarlığın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayıncılık Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın Neufert, E. (2000). Yapı tasarımı. İstanbul: Beta Basın Yayım.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 70
Proje Sunma 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Proje Hazırlama 1 10 10
Proje Sunma 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 56

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41 PÇ 42 PÇ 43 PÇ 44 PÇ 45 PÇ 46 PÇ 47 PÇ 48 PÇ 49 PÇ 50 PÇ 51
ÖÇ 1 4 5 3 2 3 4 4 5 5 5 3 4 3 5 5 3 3 4 5 4 4
ÖÇ 2 4 5 3 3 4 4 4 5 5 5 3 3 2 5 4 3
ÖÇ 3 4 5 2 2 4 4 5 5 5 3 5 3
ÖÇ 4 5 5 4 5 5 5 5 5 4 4 5 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek