Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MR-101 | RÖLÖVE-I | Ders | 1 | 1 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Rölöve ve rölöve teknikleri konusunda temel bilgileri vermek; tarihi yapıyı tanıma, inceleme ve yorumlama becerisini kazandırmak; korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenler, restorasyon teknikleri ve tarihi yapıların yeniden kullanımı, Türkiye’de koruma pratiği ve restorasyon çalışmalarında uygulanacak işlemler konularında öğrenciyi bilgilendirmek, rölövenin önemi, nasıl yapıldığı, kullanılan aletler ve basit düzeyde bir yapının ölçülerek teknik resim kurallarına göre çizilip ölçülendirilmesi amaçlanmaktadır.
Öğr. Gör. Merve AYDOĞDU
1 | Öğrenci fiziksel çevre ve insan arasındaki etkileşimi anlama becerisini geliştirir. |
2 | Koruma düşüncesinin gelişimini bütüncül olarak değerlendirebilir. |
3 | Kültür varlığı kavramını açıklar. |
4 | Kültür varlığı kavramı doğrultusunda korunacak yapıların özelliklerini kavrar. |
5 | Öğrenci, tarihi çevre ve yapıları analiz ederek yorumlama becerisi kazanır. |
6 | Evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımlarını açıklar. |
7 | Koruma ve yeniden işlevlendirme amaçlı rölöve ve restorasyon uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi kazanır. |
8 | Tarihi çevre koruma ve restorasyon uygulamalarında Türkiye’deki meslek pratiği konusunda bilgi edinir. |
9 | Öğrenci rölövenin nasıl yapıldığı, kullanılan aletleri ve basit düzeyde bir yapının ölçülerek teknik resim kurallarına göre çizilip ölçülendirilmesini öğrenir. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
_
Rölöve çalışmalarında ön araştırma, belgeleme ve fotoğraflamanın yeri, rölövede geleneksel ve gelişmiş ölçme yöntemleri, çizim teknikleri ile yapısal durum, bozulma analizleri konularının yanı sıra tarihi yapıyı tanıma, yorumlama ve incelemede temel yaklaşımlar, korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, restorasyon öncesi hazırlık çalışmaları, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanması, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenler, restorasyon teknikleri, tarihi yapıların yeniden kullanım potansiyelleri, Türkiye’de koruma pratiği konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır. Ders görsel malzeme ile desteklenerek teorik olarak anlatılmaktadır. Öğrencilere alan çalışması yaptırılarak hazırlanan ödevlerin sunumu yapılmaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin İçeriği ve Amacının Verilmesi, Ders Programı ve Uygulama Yöntemleri İle Değerlendirme Kriterlerinin Öğrenciye Bildirilmesi. | ||
2 | Koruma Düşüncesinin Gelişimi ve Kuramsal Temeli Hakkında Bilgi Verilmesi. | ||
3 | Korunacak Değerler, Tarihi Yapıyı İncelemede Temel Yaklaşımlar, Anıtlarda Bozulmalar. | ||
4 | Restorasyon Öncesi Hazırlık Çalışmaları. | ||
5 | Restorasyon Projesinin Hazırlanması, Rölöve Çalışmaları. | ||
6 | Rölöve Teknikleri. | UYGULAMA 1: Rölöve tekniklerinin sınıf çalışması ile uygulanması; grup oluşturarak sınıf plan krokileri çıkarılması, ölçülendirilmesi. | |
7 | Rölöve Teknikleri. | UYGULAMA 2: Rölöve tekniklerinin sınıf çalışması ile uygulanması; Elde edilen sınıf plan krokisinin 1/50 ölçekli çizimi. | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Restorasyon Teknikleri, Tarihi Yapıda Yeniden İşlevlendirme, Uygulama Örnekleri. | ||
10 | Tarihi Çevre Kavramı ve Koruma. | ||
11 | Kültür Varlıklarının Korunması İle İlgili Örgütlenme, Yasalar ve Koruma Eğitimi, Türkiye’de Koruma İle İlgili Yasal Düzenlemeler. | ||
12 | Alan Çalışması/Teknik Gezi. | UYGULAMA 3: Seçilen yapı ve çevresini inceleme, ölçü alma, fotoğraflama ve rölöve çalışmaları | |
13 | Rölöve Teknikleri. | UYGULAMA 4: Bir ölçülü plan krokisinin 1/50 ölçekli çizimi. | |
14 | Rölöve Teknikleri. | UYGULAMA 5: Çalışılan mekanın ölçekli plan, kesit veya detay çizimi. | |
15 | Rölöve Teknikleri. | UYGULAMA 6: Çalışılan mekanın ölçekli plan, kesit veya detay çizimi. | |
16 | Final Sınavı | Bir ölçülü plan krokisinin 1/50 ölçekli çizimi. |
ULUENGİN, B., Rölöve, İstanbul, YEM Yayın, 2021. AHUNBAY, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayın, 2021
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 70 |
Proje Sunma | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 4 | 56 |
Proje Hazırlama | 6 | 4 | 24 |
Proje Sunma | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 2 | 4 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 |
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
ÖÇ 4 | 5 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 |
ÖÇ 5 | 3 | 4 | 1 | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 |
ÖÇ 6 | 3 | 2 | 1 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 |
ÖÇ 7 | 1 | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 5 | 5 | 1 | 3 | 5 | 3 | 4 | 1 | 3 |
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 9 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |