Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MR-201 | RESTORASYON PROJESİ | Ders | 2 | 3 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Restorasyona esas olabilecek karmaşık malzemeli (taş, ahşap, tuğla, metal, çini vb.) geleneksel bir yapı/yapı bölümü veya yapı elemanının rölövesinin çıkarılması, bozulma nedenlerinin saptanması, restorasyon yöntemlerinin araştırılması, restorasyon veya restitüsyon projelerinin hazırlanmasında yeterli bilgi ve becerisinin kazandırılması.
Öğr. Gör. Merve AYDOĞDU
1 | Öğrenci geleneksel yapıların ve yapı elemanlarının rölövesini çıkarabilir. |
2 | Ölçüm bilgilerini geleneksel yapıların detaylı ölçümleri için nasıl kullanmaları gerektiğini öğrenir. |
3 | Malzemeye ve bozulma türüne göre koruma ve yenileme yöntemlerini öğrenir. |
4 | Restorasyon-restitüsyon projelerinin hazırlanmasında yeterli bilgi ve beceri kazanır. |
5 | Restorasyon kuramlarını ve tekniklerini bilir. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
-
Restorasyona esas olabilecek taş, ahşap, metal, alçı, çini vb. en az iki değişik gerecin birlikte kullanıldığı küçük boyutta geleneksel bir yapı veya bir yapı bölümünün/elemanının rölövesinin çıkartılması, bozulmalar ve bozulma nedenlerinin saptanması, restitüsyonu, restorasyon yöntemlerinin araştırılması, restorasyon projesinin hazırlanması, alınacak koruma-iyileştirme önlemlerinin belirlenmesi.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin İçeriği ve Amacının Verilmesi, Ders Programı ve Uygulama Yöntemleri ile Değerlendirme Kriterlerinin Öğrenciye Bildirilmesi. | ||
2 | Alan Çalışması. | ||
3 | Alan Çalışması. | ||
4 | Rölövelerin Çıkarılması. | UYGULAMA 1: Öğrencilerin seçtikleri proje konusunun kapsamına göre 1/20, 1/10, 1/5 ölçeklerde plan, kesit, görünüşlerin çizimine başlanması. | |
5 | Rölövelerin Çıkarılması. | UYGULAMA 2 : Planlar, kesitler, görünüşler ve detayların çizimi, hataların düzeltilmesi, profillerin çıkarılması. | |
6 | Rölövelerin Çıkarılması. | UYGULAMA 3: 1/5, 1/2, 1/1 ölçekte detay çizimleri : Profil tarağı ve plastrin ile profillerin çıkarılması. | |
7 | Rölövelerin Tamamlanması. | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | Malzeme ve Bozulma Analizi Yapılması. | UYGULAMA 4: Yapının veya yapı elemanının bozulma nedenlerinin ve malzeme özelliklerinin saptanması, restorasyon yöntemlerinin araştırılması. | |
10 | Restorasyon Yöntemlerinin Belirlenmesi. | UYGULAMA 5: Uygulanacak restorasyon yöntemlerinin belirlenmesi, gerekli görülürse restitüsyon projesinin hazırlanması,1/20 veya 1/10 ölçekte plan, kesit ve görünüşlerin, sistem detaylarının çizimi. | |
11 | Restorasyon / Restitüsyon Projesi. | UYGULAMA 6: 1/50 ölçekte plan, kesit ve görünüşlerin çizimi. | |
12 | Restorasyon / Restitüsyon Projesi. | UYGULAMA 7: 1/50 ölçekte plan, kesit ve görünüşlerin çizimi. | |
13 | Restorasyon / Restitüsyon Projesi. | UYGULAMA 8: 1/10 ölçekte detay çizimleri, restorasyon / restitüsyon raporunun hazırlanması. | |
14 | Restorasyon / Restitüsyon Projesi. | UYGULAMA 9: Detail drawings at 1/10 scale, preparation of restoration / restitution report. | |
15 | Ara Teslim | UYGULAMA 10: Projelerde yapılan hataların öğrencilerle birlikte genel değerlendirilmesi. | |
16 | FİNAL SINAVI |
AHUNBAY, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayını,İstanbul, 1996. ERDER, C., Tarihi Çevre Bilinci, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Yayın No:24, Ankara, 1975. SÖNMEZ, N., Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM Yayını, İstanbul, 1997. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu İlke Kararları, T.C. Kültür Bakanlığı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü, Yayın No: 2329, Ankara, 1999. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı, T.C. Kültür Bakanlığı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü, Yayın No: 1806, Ankara, 1996. TAYLA, H., Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları (2 Cilt), Türkiye Anıt Çevre T. Değ. Kor. Vakfı, İstanbul, 2007. ULUENGİN, F., ULUENGİN, B. ve ULUENGİN, M. B., Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, YEM Yayını, İstanbul, 2001.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 12 | 4 | 48 |
Alan Gezisi | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Toplam İş Yükü (saat) | 124 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
ÖÇ 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 |
ÖÇ 3 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 |
ÖÇ 4 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 |
ÖÇ 5 | 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 2 | 3 |