GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İDE-203 EDEBİ KURAM VE ELEŞTİRİ-I Ders 2 3 5,00

Lisans


İngilizce


Bu dersin amacı, öğrencinin eleştirinin temel işlevlerini, edebiyat incelemelerindeki önemini ve özellikle 20. Yüzyılda geliştirilen eleştiri kuramlarının içeriğini kapsamlı olarak tanımasını ve metinler üzerinde uygulama çerçevesinde bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazanmasını sağlamaktır. Öğrenci edebi kavramları ve kuramları öğrenerek, roman, şiir, tiyatro, öykü ve diğer edebi yapıtlarda nasıl uygulanabileceğini öğrenecektir. Aynı zamanda, öğrenci edebi akımların ve önde gelen temsilcileri ile eserlerini birbiriryle ilgili biçimde öğrenecektir.


Prof. Dr. Vedi Aşkaroğlu


1 ÖÇ-1. Batı'daki edebiyat kuramlarına, kuramların tarihine, önde gelen kuramcılara, ilkelere, kavramlara, edebiyat eleştirmenlerine, önemli ekollere, akımlara ve bu kuramların oluşmasında etkili olan önemli sosyal, siyasal, kültürel, ekonomik ve bilimsel bağlamlara aşina olmak. ÖÇ-2. Edebiyat kuramları ile ilgili anahtar kavram ve terimleri tanımak, tanımlayabilmek, açıklamak ve edebi eser çözümlemelerinde bunları kullanabilmek. ÖÇ-3. Diğer kişilere herhangi bir edebiyat kuramına göre bir edebi eserin anlamını, yorumunu, önemini, değerini, tarihsel ve kültürel bağlamdaki konumunu açıklayabilmek. ÖÇ-4. Edebiyat kuramlarının irdelendiği, onların kullanılarak çözümleme ve incelemelerin yapıldığı metinleri zorlanmadan anlayabilmek, onları metinsel bağlamlar içinde yprumlayabilmek ve akademik tartışma ortamlarında bunları gerekçeleri ve destekleyici unsurları ile uygulayabilmek. ÖÇ-5. Herhangi bir edebi kuramın diğer kuramlardan farkını ortaya koyabilmek amacı ile onu inceleyebilmek ve karşılaştırmalı biçimde kuramların arasındaki yapısal, ilkesel ve mantıksal farklılıkları belirleyerek bunları bilimsel bir tartışma olarak sunabilmek.

Birinci Öğretim


Dersin ön koşulu yoktur.


Yok


Bu ders Antik Yunan'dan 20. yüzyıla kadar edebi eleştirinin çeşitlerini, kazanımlarını ve gelişimlerini kronolojik sırada kapsar ve bunları incelemeyi amaçlar. Modern dönem edebi eleştiri bakımında özellikle zengin olduğundan, yazarlar, kritikler düşünürler ve ayrıca eleştiri biçimleri ya da eleştiri teorileri seçilecektir. Her eleştirel kuram bir edebi metne uygulanarak tarihsel bağlamın önemine ve katkısına dayanarak incelenecektir LITERARY TERMS AND THEORIES I COURSE CONTENT WEEK 1: DEFINING CRITICISM, THEORY AND LITERATURE WEEK 2: A HISTORICAL SURVEY OF LITERARY CRITICISM WEEK 3: A HISTORICAL SURVEY OF LITERARY CRITICISM WEEK 4: TRADITIONAL APPROACHES WEEK 5: TRADITIONAL APPROACHES WEEK 6: RUSSIAN FORMALISM WEEK 7: NEW CRITICISM WEEK 8: STRUCTURALISM WEEK 9: STRUCTURALISM WEEK 10: POST-STRUCTURALISM WEEK 11: POST-STRUCTURALISM WEEK 12: PSYCHOANALYTICAL CRITICISM WEEK 13: PSYCHOANALYTICAL CRITICISM WEEK 14: OVERALL EVALUATION


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Week 1: DEFINING CRITICISM, THEORY AND LITERATURE
2 Week 2: A HISTORICAL SURVEY OF LITERARY CRITICISM - 1
3 Week 3: A HISTORICAL SURVEY OF LITERARY CRITICISM - 2
4 Week 4: TRADITIONAL APPROACHES -1
5 Week 5: TRADITIONAL APPROACHES - 2
6 Week 6: RUSSIAN FORMALISM
7 Week 7: NEW CRITICISM
8 Week 8: STRUCTURALISM - 1
9 Week 9: STRUCTURALISM - 2
10 Week 10: POST-STRUCTURALISM - 1
11 Week 11: POST-STRUCTURALISM - 2
12 Week 12: PSYCHOANALYTICAL CRITICISM - 1
13 Week 13: PSYCHOANALYTICAL CRITICISM - 2
14 Week 14: DISCUSSION AND OVERALL EVALUATION

1) WOLFREYS, Julian (2011) The English Literature Companion. Palgrave Macmillan 2) BRESSLER, Charles E. (2007) Literary Criticism: An Introduction to Literary Theory and Practice(4th ed). New Jersey: Pearson. 3) GUERIN, Wilfred L., LABOR, Earle G., MORGAN, Lee, WILLINGHAM, John R. (1979). A Handbook of Critical Approaches to Literature. London: Harper and Row; (2nd edition) 4) BARRY, Peter. Beginning Theory. Manchester: United Press 5) MORAN, Berna (1994). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları. 5) AŞKAROĞLU, Vedi. (2022). Postmodernizm. Ankara: Palme Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Beyin Fırtınası 5 3 15
Bireysel Çalışma 5 5 25
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 14 2 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 2 10
Okuma 5 5 25
Toplam İş Yükü (saat) 150

ÖÇ 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek