GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
RESAE208 ÇOCUKTA SANATSAL GELİŞİM Ders 2 4 3,00

Lisans


Türkçe


Bu derste öğrencilerin, çocuk resmine ilişkin görüşleri, çocuğun grafiksel gelişim evrelerini, çocuk resminin özelliklerini, çocuğun resim etkinliği karşısında ana-baba ve okulun rolünün ne olması gerektiğini ve zeka, kişilik ve yakın çevre özelliklerine göre çocuk resimlerinin nasıl değerlendirilebileceğini kavramaları amaçlanır.


Dr.Öğr.Üyesi Selahattin YILMAZ


1 Sanat eğitiminin önemi ve gerekliliğini açıklayabilir.
2 Çocuğun Sanatsal Gelişim basamaklarını yaş gruplarına göre açıklayabilir.
3 Çocukların görsel algılama tiplerini ayırt eder ve farklı tiplere yönelik etkinlikler tasarlayabilir.
4 Çocuk Resimlerinin çocuğun tanınmasında önemli bir projektif araç olduğunu farkına varır.

Birinci Öğretim


Yok


Ders Süresi ve Derse Giriş/Çıkış- Bu ders her hafta yüz yüze yapılacaktır. Dersin süresi “50 dakika ders+10 dakika ara +50 dakika ders” olarak tanımlanmıştır. -Devam- Öğrenciler, hastalık ya da kişisel nedenlerden dolayı 4 hafta ders devamsızlığı yapabilirler. Ancak ders konuları binişik olduğundan kaçırılan ders bir sonraki konunun anlaşılmasınıda olumsuz etki yaratmaktadır. İlk haftadan itibaren yoklama alınacaktır. Vize haftası bu 4 haftaya dâhil değildir. Dersi daha önce almış ve devamsızlıktan dolayı dersten geçememiş öğrencilerin derse devam zorunluluğu bulunmaktadır ancak verien ödevlerin yapılmasından soruludur. -Hastalık ya da Acil Durum Bildirimi- Hastalık ya da acil durumunu açıklamak için özel numaramı arayabilirsin. Bana o an ulaşamıyorsan, mesaj bırakabilir ya da e-mail gönderebilirsiniz. -Geciken Görevler- Ders programında sizlere verilen tarihlerde ilgili konular işlenecektir. İlgili konulara zamanında çalışmak ve gerekli hazırlıkları yapmak sizlerin sorumluluğundadır. Ders Süresi ve Derse Giriş/Çıkış- Bu ders her hafta yüz yüze yapılacaktır. Dersin süresi “50 dakika ders+10 dakika ara +50 dakika ders” olarak tanımlanmıştır. -Devam- Öğrenciler, hastalık ya da kişisel nedenlerden dolayı 4 hafta ders devamsızlığı yapabilirler. Ancak ders konuları binişik olduğundan kaçırılan ders bir sonraki konunun anlaşılmasınıda olumsuz etki yaratmaktadır. İlk haftadan itibaren yoklama alınacaktır. Vize haftası bu 4 haftaya dâhil değildir. Dersi daha önce almış ve devamsızlıktan dolayı dersten geçememiş öğrencilerin derse devam zorunluluğu bulunmaktadır ancak verien ödevlerin yapılmasından soruludur. -Hastalık ya da Acil Durum Bildirimi- Hastalık ya da acil durumunu açıklamak için özel numaramı arayabilirsin. Bana o an ulaşamıyorsan, mesaj bırakabilir ya da e-mail gönderebilirsiniz. -Geciken Görevler- Ders programında sizlere verilen tarihlerde ilgili konular işlenecektir. İlgili konulara zamanında çalışmak ve gerekli hazırlıkları yapmak sizlerin sorumluluğundadır. -Özel Gereksinimli Öğrenciler- Öğrencisi olduğunuz fakültenin “Birim Temsilcisi” aracılığıyla Engelsiz Üniversite Birimi ile iletişime geçmeniz halinde ders için ihtiyaç duyduğunuz uyarlamalar Üniversitemizin imkanları dahilinde gerçekleştirilecektir. Birim Temsilcinizin iletişim bilgilerine Engelsiz Üniversite Birim sayfasından erişebilirsiniz http://eub.giresun.edu.tr/ .-Öğrenci Ders Temsilcileri- Bir gönüllü öğrenci dönem boyunca ders temsilcisi olarak görev yapacaktır. Dersin ilk haftası bu öğrenci görevlendirecek öğretim üyesi dersle ilgili materyalleri ders temsilcisine yönlendirecek; ders temsilcisi de sınıfın geri kalanına iletmekten sorumlu olacaktır. -Ders Materyalleri- Her öğrencinin derse önerilen kitap ve defterleriyle gelmesi zorunludur. Dersin ödevi olarak güncel görsel sanatlar öğretim programları amaç ve kazanımları analizi size verilecek form üzerinden gerçekleşmeniz istenecektir. -Katılım- Ders içerisindeki aktif katılımınız önemlidir. Bu nedenle, derste sorular sormanız, başkalarının düşüncelerini dinlemeniz ve eleştirmeniz derse katılım göstermeniz anlamına gelmektedir. -Akademik Dürüstlük Politikası- Akademik dürüstsüzlük kopya çekme, hazır yazılmış ödevleri veya yazılı materyalleri kullanma ya da satın alma, akademik aşırmacılık (başkasına ait düşünceyi, görüşü, buluşu ya da çalışmayı kaynak göstermeden kendisininmiş gibi sunarak ödevde, projede, raporda ve benzeri çalışmalarda kullanma) gibi unsurları içermektedir. Bu tür durumlar tespit edildiğinde, öğrencinin dersten başarısız sayılmasına ve daha ileri düzeyde üniversiteden uzaklaştırılmasına sebep olabilmektedir. Öğrenme-Öğretme Süreci Her ders, öğretim üyesinin haftalık ders içeriğini sizlere tanıtmasıyla başlayacaktır. Öğretim sürecinde anlatım, farklı yöntemler kullanılacak, grup içi tartışmalara yer verilecektir. Bu nedenle dersten önce işlenecek konuyla ilgili ön çalışma yapmak zorunludur. Derste olmayan öğrenciler o hafta verilen ödevi ve sorumlulukları takip etmek ve ödevleri zamanında getirmekle sorumludur. Derse gelmeyen öğrenciler için ders tekrarı yapılmayacaktır.


Sanatta yaratıcılık; çocuk resimlerinin özellikleri; görsel algılama tipleri ve çocuğun karalama döneminden yetişkinlik dönemine kadar sanatta, estetik gelişim basamakları; özgün çocuk resimlerinden örneklerle dersin içeriğine uygun proje çalışmaları; farklı yaş gruplarına ait çocuk resimleri incelenerek gelişim basamakları örneklendirilmesi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Derse Giriş ve Ders İzlencelerinin Tanıtımı ve Bir iletişim aracı olarak resmin rolü
2 Çocuk sanatı
3 Çocuk resmine ilişkin görüşler.
4 Çocuğun grafiksel gelişim evrelerine genel bir bakış. Grafiksel gelişim sürecinde hangi evrede ne tür çalışmalar yaptırılmalı.
5 Karalama, şema öncesi ve şematik dönem özellikleri.
6 Gerçekcilik dönemi, görünürde doğalcılık dönemi ve İnsan figürü çizimi özellikleri.
7 Çocuk resminde düzleme, tamamlama, saydamlık, tekrarlama, boy hiyerarşisi, mekan özellikleri
8 Ara Sınav
9 Çocuk resminde realizm, tekrar, simetri, orantı, içerik,, simgesellik ve espri özellikleri
10 Özgün çocuk resminin çözümlenmesi.
11 Çocuğun resim etkinliği karşısında ana-baba ve okulun rolü.
12 Zeka, kişilik ve yakın çevre özelliklerine göre çocuk resimleri.
13 Görsel anlatım tipleri
14 Lowenfeld’in grafiksel gelişim evre cetvelinin incelenmesi.
15 Çocuk Resimlerinin analizi
16 Yarıyıl Sonu Sınav

*Yılmaz, S. Ders Notları *Arıcı, B. (2006), Resim, psikoloji ve çocuğun dünyasında resim, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı: 10. *Bahçıvan Saydam, R. (2004), “Çocuk Çizimlerinin Klinik Değerlendirmesindeki Yeri,” Yansıtma, Sayı 1-2. *Çiçekler, C. Y., & Koruklu, N. Ö. (2013). 4-6 Yaş arasındaki çocukların serbest resim çalışmalarındaki resim özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-2). *Day, A., Hurwitz, M. (1995), Children and their art: methods for the elementary school, Harcourt Brace Jovanovich, New York. *Kehnemuyi, Z.(2006), Çocuğun görsel sanat eğitimi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları *Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta eğitim. Görmek, öğrenme, yaratmak. 2.Baskı. Ankara: Pegema Yayıncılık.. *Malchiodi, C. (2005), Çocukların resimlerini anlamak, Epsilon Yayıncılık. *San, İ (1979) Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, İş Bankası Yayınları, *Sayıl M. (2004), Çocuk çizimlerinin klinik amaçlı kullanımı üzerine bir değerlendirme, Hacettepe Üniversitesi Türk Psikoloji Yazıları. *Striker, S.(2005), Çocuklarda sanat eğitimi. Epsilon Yayıncılık *Yavuzer,H. (2003). Resimleriyle çocuk; Resimeriyle çocuğu tanıma, Onuncu Baskı. İstanbul: Remzi Kitapevi.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 40 40
Final Sınavı 1 50 50
Toplam İş Yükü (saat) 90

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek