Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SNFAESEÇ-08 | KAPSAYICI DİL ÖĞRETİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı; tespit edilebilir zihinsel ve fiziksel engeli olmadığı hâlde düzeyine uygun dil becerileri edinememiş öğrencilerin dinleme, konuşma, okuma ve yazma güçlüklerinin tespiti ve giderilmesi konusunda zenginleştirmiş dil öğretim etkinliklerinin (ana dilde ve Türkçe’nin yabancı dil olarak öğretiminde) kazanılmasını sağlamaktır.
Dr. Öğretim Üyesi Ayşe Dilek YEKELER
1 | Dil eğitiminin önemini kavrar. |
2 | Tespit edilebilir zihinsel ve fiziksel engeli olmadığı hâlde düzeyine uygun dil becerileri kazanamamış, ana dili farklı, göç yoluyla gelen veya farklı sosyo-ekonomik kesimlerden farklı düzeyde ön bilgilerle okula gelmiş öğrenciler hakkında bilgi sahibi olur. |
3 | Zenginleştirilmiş dil öğretim etkinliklerini bilir. |
4 | Zenginleştirilmiş dil öğretim etkinlikleri hazırlar. |
5 | Tespit edilebilir zihinsel ve fiziksel engeli olmadığı hâlde düzeyine uygun dil becerileri kazanamamış, ana dili farklı, göç yoluyla gelen veya farklı sosyo-ekonomik kesimlerden farklı düzeyde ön bilgilerle okula gelmiş öğrencilerin yaşadıkları problemler hakkında çözüm üretir. |
6 | Ana dili farklı olan çocuklara okuma yazma öğretimi yapabilir. |
Birinci Öğretim
İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Türkçe Öğretimi
-
Bu derste dil becerileri ile ilgili güçlükler, dil becerilerinin geliştirilmesi, etkinlik hazırlama ve uygulama çalışmaları üzerinde durulur. Türkçe’nin ikinci dil olarak öğretiminde nasıl okuma yazma öğretimi yapılacağıyla ilgili teknik, yöntem ve etkinlikler hakkında bilgi verilir. Farklı sosyo-ekonomik kesimlerden farklı düzeyde ön bilgilerle okula gelmiş ve bundan dolayı dil becerilerini kazanma ve kullanmada sorun yaşayan öğrencilerle, okul ve ev ortamında değişik nedenlerden dolayı (öğretmen değişikliği, uyum sağlayamama, ev şartlarının yetersizliği, aile içi şiddet ve geçimsizlik vb.) dil becerilerini yeterli düzeyde kazanıp kullanamayan öğrencilere nasıl öğretim yapılacağı hususları üzerinde durulur. Göç yoluyla gelen çocuklara Türkçenin yabancı dil/ikinci dil olarak öğretimi ve öğretim sürecinde kullanılan yaklaşımlar, yöntemler, teknikler ve uygulamalar üzerinde durulur.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve ders izlencesinin tanıtımı. | ||
2 | Kapsayıcı eğitim ve içeriği, kapsayıcı eğitimde dezavantajlı gruplar,Türkçe öğretiminde yer alan dil becerilerinin belirlenmesi. Dört öğrenme alanının tespiti. Ana dille ilgili temel kavramlar. | ||
3 | Kapsayıcı eğitimde dezavantajlı gruplar (ana dili farklı, göç yoluyla gelen, farklı sosyo-ekonomik kesimlerden gelen, göç yoluyla gelen) | ||
4 | Dinleme Becerisi ve Öğretimi. | ||
5 | Konuşma Becerisi ve Öğretimi. | ||
6 | Okuma Becerisi ve Öğretimi. | ||
7 | Yazma Becerisi ve Öğretimi | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Kelime Hazinesi ve Öğretimi. | ||
10 | Görsel Okuryazarlık Becerisi ve Öğretimi. | ||
11 | Farklı düzeyde ön bilgilere sahip olan öğrencilerde dil öğretimi | ||
12 | Ana dili farklı olan çocuklarda okuma yazma öğretimi | ||
13 | Türkçenin yabancı dil ve ikinci dil olarak öğretimi | ||
14 | Erken Okuryazarlık Becerileri | ||
15 | Erken Okuryazarlık Becerilerini Değerlendirme | ||
16 | Yıl Sonu Sınavı |
1.Ünal, E. (2020). Kapsayıcı Dil Öğretimi. Ankara: Vizetek Yayıncılık. 2.Taneri, P. O. (2021). Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. 3.Bender, W. N. (2014). Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri (H. Sarı, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık. 4.Helman, L., Rogers, C., Frederick, A., Struck, M. & Jimenez, R.T. (2016). Inclusive Literacy Teaching: Differentiating Approaches in Multilingual Elementary Classrooms, Teachers College Press, New York. 5.Heacox, D. (2012). Differentiating instruction in the regular classroom: How to reach and teach all learners (Updated anniversary edition). Free Spirit Publishing.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 1 | 28 | 28 |
Soru-Yanıt | 1 | 28 | 28 |
Bireysel Çalışma | 1 | 28 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 114 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |
ÖÇ 6 |