GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İMEAE307 CEBİR Ders 3 5 2,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, soyut cebirin temel kavramlarını, özellikle gruplar teorisinin unsurlarını öğrencilere kavratmak ve onları soyut kavramlar üzerine düşünmeye teşvik etmektir.


Doç. Dr. Canan AKIN


1 Öğrneciler, grupların temel özelliklerini söyleyebilir. Tanım ve teoremleri uygulayarak bir cebirsel yapının grup olup olmadığını ifade eder.
2 Öğrenciler, permütasyonun tanımını söyleyebilir ve permütasyon gruplarının temel özelliklerini ifade eder.
3 Öğrenciler; devirli gruplar, permütasyon grupları, yan sınıflar, direkt çarpımlar ve bölüm gruplarının yapısı hakkındaki bilgileri kullanarak ilgili özel problemleri çözebilir.
4 Öğrenciler, Lagrange teoremini kullanarak bir grubun alt grupları ve bölüm grubunun yapısı hakkında yorumlar yapabilir.
5 Homomorfi kavramını açıklayabilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


İkili işlemler, grup tanımı ve temel özellikler, alt gruplar, permütasyon grupları, devirli gruplar, düzgün n-genin simetri grubu, devirli permutasyonlar, tek ve çift permutasyonlar, homomorfizmalar, Kosetler ve Lagrange teoremi, izomorfizma teoremleri, bir grubun bir küme üzerine etkisi, halkalar, alt halka ve idealler, asal ve maksimal idealler, halka homomorfizmaları, halkalarda aritmetik, polinom halkaları, cisimler; Burnside teoremi ve uygulamaları, p- grupları ve ilgili teoremler, n > 4 için A_n basitliği.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Giriş, ders içeriği dersin tanıtımı; dersin amacı, içeriği, işlenişine ilişkin esaslar, ders değerlendirme kriterlerini içeren ders izlencesinin öğrencilere tanıtılması ve paylaşılması, öğrencilerin derse ilişkin beklentilerinin belirlenmesi.
2 Ön Bilgiler, Tam Sayılar, Bölünebilirlik
3 Grup Aksiyomları
4 Alt gruplar
5 Yarıgrup ve gruplar
6 Devirli gruplar
7 Yan sınıflar
8 Ara sınav
9 Normal alt gruplar
10 Bölüm grupları
11 Uygulamalar
12 Grup Homomorfileri
13 Homomorfi Teoremleri
14 Otomorfiler
15 Simetrik gruplar
16 Yarıyıl sonu sınavı

• [1] Hunderford, T.W., 1987, Algebra, Springer-verlag New York. Heidelberk Berlin. • [2] Çallıalp, F., 2001, Örneklerle Soyut Cebir, Birsen Yayınevi, İstanbul. • [3] Karakaş, H.İ., 2009, Cebir Dersleri, Tüba Yayınları, Ankara. • [4] Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Quiz 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 2 14
Quiz için Bireysel Çalışma 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 61

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek