GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FBEAE404 BİLİMİN DOĞASI VE ÖĞRETİMİ Ders 4 8 4,00

Lisans


Türkçe


Bu ders kapsamında öğrenciler dünyada fen eğitiminin en önemli amaçlarından biri “bilim okur yazarı olan bireyler yetiştirebilmek” olan ve bu amacın en önemli özelliklerinden biri olan bilimin doğasını öğrenecektir. Eğitim reformlarının en önemli mesajlarından biri “öğrencilerin bilimin doğası anlayışlarını geliştirmek” olarak açıklanmıştır. Sadece bilimin doğası konusunda gelişmiş bir görüşe sahip olmak değil, aynı zamanda birer öğretmen adayı olarak, bu anlayışları öğrencilere etkili bir şekilde anlatabilmek oldukça önem arz etmektedir. Bu bağlamda, bu ders, bilimin doğası öğretimindeki farklı öğretim yaklaşımlarını, eski çağlardan günümüze bilime tarihsel bir bakış atarak, bilimin doğası ve bilimsel sorgulama arasında bağlantı kurarak ve tüm bu bilgilerin pratikte kullanılması için öğretmen adaylarına fırsat verecektir.


Doç. Dr. Günkut Mesci


1 Bilimsel bilginin temel özelliklerini kavrayacak.
2 Bilimin doğası ve bilimsel sorgulama arasındaki ilişkiyi anlayacak.
3 Bilimin doğası özelliklerinin öğretimi ile ilgili ders planı hazırlamayı ve sunmayı kavrayacak.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve fen bilimlerinin gelişimine etkisi); bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri); bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilim, bilimsel bilgi ve özellikleri, bilimsel okur-yazarlık ve bilimin doğası, fen öğretim programlarında bilimin doğasının yeri, bilimin doğasının öğretimi); bilimin doğasının öğretiminde sınıf-içi etkinlikler; bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders İzlence formunun tanıtımı ve dersin işleyişi ile ilgili genel bilgilerin verilmesi
2 Bilim nedir? Ne Değildir? -I
3 Bilim nedir? Ne Değildir? -II Bilimsel devrimler ve Paradigmalar
4 Bilimin Ortaya Çıkışına Tarihsel bir Bakış-I
5 Bilimin Ortaya Çıkışına Tarihsel bir Bakış-II
6 Bilimin Doğası Gelişimi ve Anlayışı
7 Bilimin Doğası Öğretimine Yönelik Yaklaşımlar
8 Vize Sınavı
9 Bilimin Doğası ve Bilimsel Sorgulama İlişkisi
10 1. Ders Planı Hazırlık
11 1. Ders Planı Değerlendirme
12 2. Ders Planı Hazırlık
13 2.Ders Planı Sunum ve Değerlendirme
14 2.Ders Planı Sunum ve Değerlendirme
15 2.Ders Planı Sunum ve Değerlendirme
16 Final Sınavı

Editor/Doç. Dr. Nilgün Yenice (2015). Bilimin Doğası Gelişimi ve Öğretimi. Ankara, Anı Yayıncılık Lederman, N. G., & Lederman, J. S. (2014). Research on teaching and learning of nature of science. In Lederman N. G., & Abel S. K. (Eds.) Handbook of research in science education, vol II. 711 third Ave., New York, NY 10017: Routledge, Taylor and Francis. Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In Abell, S. & Lederman, N. (Eds.) Handbook of Research on Science Education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers Mesci, G., & Schwartz, R. S. (2017). Changing preservice science teachers’ views of nature of science: Why some conceptions may be more easily altered than others. Research in Science Education. Vol. 46(1)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 75
Rapor Hazırlama 5 25
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 50
Rapor Hazırlama 2 25
Rapor Sunma 2 25
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 2 12 24
Rapor Sunma 2 10 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Rapor 5 3 15
Toplam İş Yükü (saat) 123

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek