Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OZEĞT-212 | BRAİLLE OKUMA-YAZMA | Ders | 2 | 4 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Bu derste, öğretmen adaylarının özel eğitim ihtiyacı olan görme engelli bireylerin okuma-yazma becerilerini kazanmaları sürecinde kullanılan “Braille Alfabesi”nin öğretimini kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dr. Öğr. Üyesi Yasemin ERTUĞRUL
1 | Braille yazı sistemini ve tarihçesini açıklar |
2 | Türkiye’de görme engelliler eğitiminin tarihsel sürecini bilir. |
3 | Okuma yazmada kullanılan araç ve gereçleri tanımlar ve kullanır |
4 | Okuma yazmada kullanılan teknolojik araçları sıralar |
5 | Braille okuma yazma öncesi öğrenmeye hazırlık becerilerini betimler |
6 | Braille daktilo ile yazmaya hazırlık becerilerini betimler |
7 | Braille tablet ile yazmaya hazırlık becerilerini betimler |
8 | Görme engelli bireylerde işitsel farkındalık çalışmalarının önemini kavrar |
9 | İşitme becerileri çalışmalarında dikkat edilmesi gereken ilkeleri sıralar |
10 | Braille Alfabesi’nde bulunan harfleri okuyup yazar |
11 | Braille Alfabesi’nde bulunan noktalama işaretlerini okuyup yazar |
12 | Braille Alfabesi’nde bulunan rakamları okuyup yazabilecek, |
13 | Braille Alfabesi’nde bulunan bir harfli kısaltmaları metin içinde okuyup yazabilecek, |
14 | Bir harfli kısaltmaların kullanım kurallarını uygulayabilecek, |
15 | Braille Alfabesi’nde bulunan iki harfli kısaltmaları metin içinde okuyup yazar |
16 | İki harfli kısaltmaların kullanım kurallarını uygular |
17 | Braille Alfabesi’nde bulunan hece kısaltmalarını metin içinde okuyup yazar |
18 | 18. Hece kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular |
19 | Braille Alfabesi’nde bulunan kelime kökü kısaltmalarını metin içinde okuyup yazar |
20 | Kelime kökü kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular |
21 | Braille Alfabesi’nde bulunan kelime parçası kısaltmalarını metin içinde okuyup yazar |
22 | Kelime parçası kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular |
Birinci Öğretim
Yok.
Yok
Bu ders kapsamında, özel eğitim ihtiyacı olan görme engelli bireylerin okuma-yazma becerilerini kazanmaları sürecinde kullanılan “Braille Alfabesi”nin öğretiminin sunulması planlanmıştır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve ders izlencesinin tanıtımı | ||
2 | Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi; Türkiye’de Görme Engellilerin Eğitimi; Okuma Yazmada Kullanılan Araç ve Gereçler. | ||
3 | Okuma Yazmada Kullanılan Teknolojik Araçlar; Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri; Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri; Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri. | ||
4 | Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları; İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler; Braille Alfabesi ile Harflerin Öğretimi. | ||
5 | Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi; Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi; Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması. | ||
6 | Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi; Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları; Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması. | ||
7 | Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi; İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını; İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması. | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi; İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını; İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması. | ||
10 | Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi; Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını; Hece Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması. | ||
11 | Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi; Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını; Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | ||
12 | Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi; Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını; Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması | ||
13 | Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi; Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını; Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması. | ||
14 | Braille Metin Okuma-Yazma | ||
15 | Braille Metin Okuma-Yazma | ||
16 | Yarıyıl sonu sınavı |
• Ders Kitabı/ Malzemesi/ Önerilen Kaynaklar (Ders kitabı, yardımcı kaynak, makale, tez, ders sunumları vb.) • Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara, • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, Ankara, • DERS NOTLARI
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 1 | 4 | 4 |
Soru-Yanıt | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 60 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |
ÖÇ 6 |
ÖÇ 7 |
ÖÇ 8 |
ÖÇ 9 |
ÖÇ 10 |
ÖÇ 11 |
ÖÇ 12 |
ÖÇ 13 |
ÖÇ 14 |
ÖÇ 15 |
ÖÇ 16 |
ÖÇ 17 |
ÖÇ 18 |
ÖÇ 19 |
ÖÇ 20 |
ÖÇ 21 |
ÖÇ 22 |