GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
OZEĞT-212 BRAİLLE OKUMA-YAZMA Ders 2 4 2,00

Lisans


Türkçe


Bu derste, öğretmen adaylarının özel eğitim ihtiyacı olan görme engelli bireylerin okuma-yazma becerilerini kazanmaları sürecinde kullanılan “Braille Alfabesi”nin öğretimini kazanmaları amaçlanmaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Yasemin ERTUĞRUL


1 Braille yazı sistemini ve tarihçesini açıklar
2 Türkiye’de görme engelliler eğitiminin tarihsel sürecini bilir.
3 Okuma yazmada kullanılan araç ve gereçleri tanımlar ve kullanır
4 Okuma yazmada kullanılan teknolojik araçları sıralar
5 Braille okuma yazma öncesi öğrenmeye hazırlık becerilerini betimler
6 Braille daktilo ile yazmaya hazırlık becerilerini betimler
7 Braille tablet ile yazmaya hazırlık becerilerini betimler
8 Görme engelli bireylerde işitsel farkındalık çalışmalarının önemini kavrar
9 İşitme becerileri çalışmalarında dikkat edilmesi gereken ilkeleri sıralar
10 Braille Alfabesi’nde bulunan harfleri okuyup yazar
11 Braille Alfabesi’nde bulunan noktalama işaretlerini okuyup yazar
12 Braille Alfabesi’nde bulunan rakamları okuyup yazabilecek,
13 Braille Alfabesi’nde bulunan bir harfli kısaltmaları metin içinde okuyup yazabilecek,
14 Bir harfli kısaltmaların kullanım kurallarını uygulayabilecek,
15 Braille Alfabesi’nde bulunan iki harfli kısaltmaları metin içinde okuyup yazar
16 İki harfli kısaltmaların kullanım kurallarını uygular
17 Braille Alfabesi’nde bulunan hece kısaltmalarını metin içinde okuyup yazar
18 18. Hece kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular
19 Braille Alfabesi’nde bulunan kelime kökü kısaltmalarını metin içinde okuyup yazar
20 Kelime kökü kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular
21 Braille Alfabesi’nde bulunan kelime parçası kısaltmalarını metin içinde okuyup yazar
22 Kelime parçası kısaltmalarının kullanım kurallarını uygular

Birinci Öğretim


Yok.


Yok


Bu ders kapsamında, özel eğitim ihtiyacı olan görme engelli bireylerin okuma-yazma becerilerini kazanmaları sürecinde kullanılan “Braille Alfabesi”nin öğretiminin sunulması planlanmıştır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin ve ders izlencesinin tanıtımı
2 Braille Yazı Sistemini ve Tarihçesi; Türkiye’de Görme Engellilerin Eğitimi; Okuma Yazmada Kullanılan Araç ve Gereçler.
3 Okuma Yazmada Kullanılan Teknolojik Araçlar; Braille Okuma Yazma Öncesi Öğrenmeye Hazırlık Becerileri; Braille Daktilo ile Yazmaya Hazırlık Becerileri; Braille Tablet ile Yazmaya Hazırlık Becerileri.
4 Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları; İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler; Braille Alfabesi ile Harflerin Öğretimi.
5 Braille Alfabesi ile Noktalama İşaretlerinin Öğretimi; Braille Alfabesi ile Rakamların Öğretimi; Kısaltmasız Cümle Okuma-Yazma Uygulaması.
6 Braille Alfabesi ile Bir Harfli Kısaltmaların Öğretimi; Bir Harfli Kısaltmaların Kullanım Kuralları; Bir Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması.
7 Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi; İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını; İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması.
8 Ara sınav
9 Braille Alfabesi ile İki Harfli Kısaltmaların Öğretimi; İki Harfli Kısaltmaların Kullanım Kurallarını; İki Harfli Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması.
10 Braille Alfabesi ile Hece Kısaltmalarının Öğretimi; Hece Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını; Hece Kısaltmaları Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması.
11 Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi; Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını; Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
12 Braille Alfabesi ile Kelime Kökü Kısaltmalarının Öğretimi; Kelime Kökü Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını; Kelime Kökü Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması
13 Braille Alfabesi ile Kelime Parçası Kısaltmalarının Öğretimi; Kelime Parçası Kısaltmalarının Kullanım Kurallarını; Kelime Parçası Kısaltmalarını Kullanarak Metin Okuma-Yazma Uygulaması.
14 Braille Metin Okuma-Yazma
15 Braille Metin Okuma-Yazma
16 Yarıyıl sonu sınavı

• Ders Kitabı/ Malzemesi/ Önerilen Kaynaklar (Ders kitabı, yardımcı kaynak, makale, tez, ders sunumları vb.) • Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara, • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, Ankara, • DERS NOTLARI



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 1 4 4
Soru-Yanıt 1 4 4
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 1 7
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 2 14
Toplam İş Yükü (saat) 60

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
ÖÇ 11
ÖÇ 12
ÖÇ 13
ÖÇ 14
ÖÇ 15
ÖÇ 16
ÖÇ 17
ÖÇ 18
ÖÇ 19
ÖÇ 20
ÖÇ 21
ÖÇ 22
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek