Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RPDAESEÇ-10 | ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR VE EĞİTİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 4,00 |
Lisans
Bu dersin amacı psikolojik danışman adaylarının özel yeteneklileri tanıma, Özel yeteneklilerin eğitsel-akademik, sosyal duygusal ve kariyer ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik destek sağlayabilecek yardım becerilerini geliştirmektir.
Dr. Öğr. Üyesi İsmail Hakkı TOMAR
1 | Özel yeteneklilikle ilgili temel kavramları bilme. |
2 | Özel yetenekli bireylerin gelişimsel özelliklerini ve isteklerini açıklama. |
3 | Özel yetenekli özellikleri ve tanıma değerlerini değerlendirir. |
4 | Özel yetenekli çocukların gelişimsel ihtiyaçlarına yönelik psikolojik yardım planlama. |
5 | Özel yetenekli çocuklara sahip ailelerin yardım yöntemlerine yönelik yorumlamayı planlama. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders kapsamında özel yeteneklilerle ilgili temel kavramları, kuramsal çerçeveyi; özel yeteneklilik potansiyeline sahip öğrencilerin fark edilmesi, tanınması, belirlenmesi; Özel yeteneklilerin bilişsel, duygusal ve gelişim özellikleri ve gereksinimleri; Özel yeteneklilerin eğitimi; Özel yeteneklilerin sorunları ve risk altındaki Özel yetenekliler; Özel yetenekliler için psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları; Özel yeteneklilerin ailelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına ilişkin bilgiler yer almaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Giriş, ders içeriği dersin tanıtımı; dersin amacı, içeriği, işlenişine ilişkin esaslar, ders değerlendirme kriterlerini içeren ders izlencesinin öğrencilere tanıtılması ve paylaşılması. Öğrencilerin derse ilişkin beklentilerinin belirlenmesi. | Yok | Yok |
2 | Özel yeteneklilerle ilgili temel kavramları, kuramsal çerçeve | Yok | Yok |
3 | Özel yetenekli çocukların fark edilmesi, tanınması ve belirlenmesi. | Yok | Yok |
4 | Özel yeteneklilerin bilişsel, duygusal ve sosyal gelişim özellikleri ve gereksinimleri | Yok | Yok |
5 | Özel yeteneklilerin eğitimi | Yok | Yok |
6 | Özel yeteneklilerin psikolojisi | Yok | ok |
7 | Özel yetenekli çocuklarda motivasyon | Yok | Yok |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Özel yeteneklilerin sorunları ve risk altındaki Özel yetenekliler. | Yok | Yok |
10 | Özel yetenekliler için psikolojik danışma ve rehberlik | Yok | Yok |
11 | Özel yetenekliler için psikolojik danışma ve rehberlik | Yok | Yok |
12 | Özel yetenekli çocuğa sahip ailelerin yaygın olarak yaşadıkları sorunlar ve yardım ihtiyaçları | Yok | Yok |
13 | Özel yeteneklilerin ailelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik | Yok | Yok |
14 | Ödev Grup Sunumları Ödev teslimi (Film Analizi) | Yok | Yok |
15 | Ödev Grup Sunumları ve genel değerlendirme. Ödev teslimi (Film Analizi) | Yok | Yok |
16 | Final Sınavı |
• Yılmaz, D. (2015). Özel Yetenekliler İçin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayınları • Leana-Taşçılar, M. Z. (2017). Özel yetenekli çocukların psikolojisi (Teoriden uygulamaya). Ankara: Nobel Yayınları. • Ataman, A. (2003). “Özel zekâlı ve Özel yetenekli çocuklar” (Ed: A. Ataman). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. (s. 173-195). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. • Enç, M. (2005). Özel beyin gücü. (İkinci Baskı) Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. • Mendaglio, S. and Peterson, J. S. (2016). Özel yetenekliler: Danışmanlık Modelleri (1. Basımdan Çeviren: Aziz Yıldırım). Ankara: Nobel Yayınları • Davis, G. A. ve Rimm, S. B. (2003). Education of the gifted and talented (5. Baskı.). Boston, MA: Allyn ve Bacon. • Levent, F. (2011). Özel yeteneklilerin eğitimine yönelik görüş ve politikaların incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. • Özkan, D. (2009). Yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre bilim ve san-at merkezlerinin örgütsel etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve sanat merkezi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir. • Baum, S. (1988). An enrichment program for the gifted learning disabled students. • Özel Zekalı ve Yetenekli Çocukların Tanılanması ve Eğitimi– Avrupa için İyi Uygulamalar (https://www.talentedchildrenproject.eu/images/tr/%C3%9Cst%C3%BCn_Zekali_ve_Yenetekli.pdf) • Milli Eğitim Sosyal Bilimler Dergisi (2018).Özel-Özel Yetenekliler Eğitimi Özel sayısı -Film- • Can Dostum (https://www.filmmodu.com/good-will-hunting-turkce-dublaj-izle) • Ekim Düşü (https://www.filmmodu.com/october-sky-turkce-dublaj-izle)
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 15 | 2 | 30 |
Soru-Yanıt | 15 | 1 | 15 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 6 | 6 |
Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 18 | 18 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 18 | 18 |
Ev Ödevi | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (saat) | 126 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
ÖÇ 2 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
ÖÇ 3 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | |||||||
ÖÇ 4 | 1 | 3 | 4 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||
ÖÇ 5 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 |