GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
RPDAESEÇ-10 ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR VE EĞİTİMİ Seçmeli Ders Grubu 3 5 4,00

Lisans



Bu dersin amacı psikolojik danışman adaylarının özel yeteneklileri tanıma, Özel yeteneklilerin eğitsel-akademik, sosyal duygusal ve kariyer ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik destek sağlayabilecek yardım becerilerini geliştirmektir.


Dr. Öğr. Üyesi İsmail Hakkı TOMAR


1 Özel yeteneklilikle ilgili temel kavramları bilme.
2 Özel yetenekli bireylerin gelişimsel özelliklerini ve isteklerini açıklama.
3 Özel yetenekli özellikleri ve tanıma değerlerini değerlendirir.
4 Özel yetenekli çocukların gelişimsel ihtiyaçlarına yönelik psikolojik yardım planlama.
5 Özel yetenekli çocuklara sahip ailelerin yardım yöntemlerine yönelik yorumlamayı planlama.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders kapsamında özel yeteneklilerle ilgili temel kavramları, kuramsal çerçeveyi; özel yeteneklilik potansiyeline sahip öğrencilerin fark edilmesi, tanınması, belirlenmesi; Özel yeteneklilerin bilişsel, duygusal ve gelişim özellikleri ve gereksinimleri; Özel yeteneklilerin eğitimi; Özel yeteneklilerin sorunları ve risk altındaki Özel yetenekliler; Özel yetenekliler için psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları; Özel yeteneklilerin ailelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına ilişkin bilgiler yer almaktadır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Giriş, ders içeriği dersin tanıtımı; dersin amacı, içeriği, işlenişine ilişkin esaslar, ders değerlendirme kriterlerini içeren ders izlencesinin öğrencilere tanıtılması ve paylaşılması. Öğrencilerin derse ilişkin beklentilerinin belirlenmesi. Yok Yok
2 Özel yeteneklilerle ilgili temel kavramları, kuramsal çerçeve Yok Yok
3 Özel yetenekli çocukların fark edilmesi, tanınması ve belirlenmesi. Yok Yok
4 Özel yeteneklilerin bilişsel, duygusal ve sosyal gelişim özellikleri ve gereksinimleri Yok Yok
5 Özel yeteneklilerin eğitimi Yok Yok
6 Özel yeteneklilerin psikolojisi Yok ok
7 Özel yetenekli çocuklarda motivasyon Yok Yok
8 Ara Sınav
9 Özel yeteneklilerin sorunları ve risk altındaki Özel yetenekliler. Yok Yok
10 Özel yetenekliler için psikolojik danışma ve rehberlik Yok Yok
11 Özel yetenekliler için psikolojik danışma ve rehberlik Yok Yok
12 Özel yetenekli çocuğa sahip ailelerin yaygın olarak yaşadıkları sorunlar ve yardım ihtiyaçları Yok Yok
13 Özel yeteneklilerin ailelerine yönelik psikolojik danışma ve rehberlik Yok Yok
14 Ödev Grup Sunumları Ödev teslimi (Film Analizi) Yok Yok
15 Ödev Grup Sunumları ve genel değerlendirme. Ödev teslimi (Film Analizi) Yok Yok
16 Final Sınavı

• Yılmaz, D. (2015). Özel Yetenekliler İçin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayınları • Leana-Taşçılar, M. Z. (2017). Özel yetenekli çocukların psikolojisi (Teoriden uygulamaya). Ankara: Nobel Yayınları. • Ataman, A. (2003). “Özel zekâlı ve Özel yetenekli çocuklar” (Ed: A. Ataman). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. (s. 173-195). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. • Enç, M. (2005). Özel beyin gücü. (İkinci Baskı) Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. • Mendaglio, S. and Peterson, J. S. (2016). Özel yetenekliler: Danışmanlık Modelleri (1. Basımdan Çeviren: Aziz Yıldırım). Ankara: Nobel Yayınları • Davis, G. A. ve Rimm, S. B. (2003). Education of the gifted and talented (5. Baskı.). Boston, MA: Allyn ve Bacon. • Levent, F. (2011). Özel yeteneklilerin eğitimine yönelik görüş ve politikaların incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. • Özkan, D. (2009). Yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre bilim ve san-at merkezlerinin örgütsel etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve sanat merkezi uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir. • Baum, S. (1988). An enrichment program for the gifted learning disabled students. • Özel Zekalı ve Yetenekli Çocukların Tanılanması ve Eğitimi– Avrupa için İyi Uygulamalar (https://www.talentedchildrenproject.eu/images/tr/%C3%9Cst%C3%BCn_Zekali_ve_Yenetekli.pdf) • Milli Eğitim Sosyal Bilimler Dergisi (2018).Özel-Özel Yetenekliler Eğitimi Özel sayısı -Film- • Can Dostum (https://www.filmmodu.com/good-will-hunting-turkce-dublaj-izle) • Ekim Düşü (https://www.filmmodu.com/october-sky-turkce-dublaj-izle)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Ev Ödevi 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 15 2 30
Soru-Yanıt 15 1 15
Takım/Grup Çalışması 1 6 6
Bireysel Çalışma 15 1 15
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 2 2 4
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 18 18
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 18 18
Ev Ödevi 1 18 18
Toplam İş Yükü (saat) 126

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 1 3 4 1 1 1
ÖÇ 2 1 3 4 1 1 1
ÖÇ 3 1 3 4 1 1 2 2 1
ÖÇ 4 1 3 4 4 1 1 2 2 1 2
ÖÇ 5 1 3 4 3 4 1 1 2 2 1 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek