GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOSSEC-208 SÖZLÜ ANLATIM Seçmeli Ders Grubu 2 4 3,00

Lisans


Türkçe


Duygu, düşünce ve hayalleri belli bir plan dahilinde sözlü olarak ifade edebilmek.


Yrd. Doç. Dr. Ülkü KARA DÜZGÜN


1 Sözlü anlatım ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır.
2 Sözlü anlatım ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır.
3 Topluluk karşısında hazırlıklı/hazırlıksız konuşabilecektir.
4 Bir konuşmanın dil ve anlatım yanlışlarını düzeltebilecektir.


Yok


Yok


Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma) ; iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.) . Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları (konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu) . Konuşma türleri I: (karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v. b. ) . Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Konuşma ve dinleme becerilerinin önemi; konuşma becerisiyle ilgili sorunlar ve çözüm yolları.
2 Farklı dinleme tekniklerinin örneklerle anlatılması (dikkatli dinleme, doğru dinleme, eleştirel dinleme); dinleme becerisinde not almanın önemi.
3 Etkili dinlemeyi engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; dinleme becerisinin verimliliğini artırmak için yapılması gerekenler.
4 Konuşma becerisinin önemi; konuşma becerisinin geliştirilmesi için kullanılan yöntem ve teknikler.
5 Diksiyonun önemi; Türkçe sözcüklerin söylenişinde önemli bazı hususların örneklerle gösterilmesi.
6 Konuşma yanlışlarının örneklerle gösterilmesi ve bunları düzeltme yolları.
7 Konuşma becerisinin öğretim programlarındaki yeri, metin okuma çalışmaları, şiir okuma teknikleri.
8 Arasınav
9 Önemli günler için konuşma hazırlama aşamalarının öğretilmesi (hazırlık, heyecanın kontrolü, konuşmanın planlanması, konuşmayı etkili kılan unsurlar).
10 Karşılıklı konuşma çeşitlerinin örneklerle tanıtılması (diyalog ve mülakat); sınıf içi örneklerinin yapılması.
11 Topluluk karşısında konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (nutuk ve konferans); sınıf içi örneklerinin yapılması.
12 Tartışmalı konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (tartışma, münazara, açıkoturum); sınıf içi örneklerinin yapılması; kısa sınav.
13 Tartışmalı konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (panel, forum, sempozyum); sınıf içi örneklerinin yapılması.
14 Görsel ve işitsel medyadaki dil yanlışlarının örneklerle değerlendirilmesi, bu yanlışların düzeltilmesi için çözüm yollarının bulunması.
15 Sözlü anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı.
16 Dönem sonu sınavı

Ali YAKICI, Mustafa YÜCEL vd., Üniversiteler İçin Türkçe - 2 Sözlü Anlatım, Ankara 2011.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 2 4 8
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 2 4 8
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 4 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 4 8
Ev Ödevi 4 6 24
Toplam İş Yükü (saat) 87

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24
ÖÇ 1 4 4 3 4 4 4 4 4 5 4 4 4 3 5 3 5 5 4 4 5 2 4 3 2
ÖÇ 2 4 4 4 3 4 4 3 4 4 4 4 3 4 5 4 4 2 3 4 5 3 4 3 4
ÖÇ 3 5 4 4 3 3 5 3 5 3 5 3 3 4 4 5 4 2 3 4 2 3 5 3 3
ÖÇ 4 3 3 4 3 3 4 3 5 3 2 5 3 4 4 4 5 2 3 2 2 4 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek