Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSSEC-208 | SÖZLÜ ANLATIM | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Duygu, düşünce ve hayalleri belli bir plan dahilinde sözlü olarak ifade edebilmek.
Yrd. Doç. Dr. Ülkü KARA DÜZGÜN
1 | Sözlü anlatım ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır. |
2 | Sözlü anlatım ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır. |
3 | Topluluk karşısında hazırlıklı/hazırlıksız konuşabilecektir. |
4 | Bir konuşmanın dil ve anlatım yanlışlarını düzeltebilecektir. |
Yok
Yok
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri. Sözlü anlatım; konuşma becerisinin temel özellikleri (doğal dili ve beden dilini kullanma) ; iyi bir konuşmanın temel ilkeleri; iyi bir konuşmacının temel özellikleri (vurgu, tonlama, duraklama; diksiyon vb.) . Hazırlıksız ve hazırlıklı konuşma; hazırlıklı konuşmanın aşamaları (konunun seçimi ve sınırlandırılması; amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi, planlama, metni yazma; konuşmanın sunuluşu) . Konuşma türleri I: (karşılıklı konuşmalar, söyleşi, kendini tanıtma, soruları yanıtlama, yılbaşı, doğum, bayram v.b. önemli bir olayı kutlama, yol tarif etme, telefonla konuşma, iş isteme, biriyle görüşme/röportaj yapma, radyo ve televizyon konuşmaları, değişik kültür, sanat programlarına konuşmacı olarak katılma v. b. ) . Değişik konularda hazırlıksız konuşma yapma, konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar ve sözlü anlatım uygulamaları, konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Konuşma ve dinleme becerilerinin önemi; konuşma becerisiyle ilgili sorunlar ve çözüm yolları. | ||
2 | Farklı dinleme tekniklerinin örneklerle anlatılması (dikkatli dinleme, doğru dinleme, eleştirel dinleme); dinleme becerisinde not almanın önemi. | ||
3 | Etkili dinlemeyi engelleyen fiziki ve psikolojik etkenler; dinleme becerisinin verimliliğini artırmak için yapılması gerekenler. | ||
4 | Konuşma becerisinin önemi; konuşma becerisinin geliştirilmesi için kullanılan yöntem ve teknikler. | ||
5 | Diksiyonun önemi; Türkçe sözcüklerin söylenişinde önemli bazı hususların örneklerle gösterilmesi. | ||
6 | Konuşma yanlışlarının örneklerle gösterilmesi ve bunları düzeltme yolları. | ||
7 | Konuşma becerisinin öğretim programlarındaki yeri, metin okuma çalışmaları, şiir okuma teknikleri. | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Önemli günler için konuşma hazırlama aşamalarının öğretilmesi (hazırlık, heyecanın kontrolü, konuşmanın planlanması, konuşmayı etkili kılan unsurlar). | ||
10 | Karşılıklı konuşma çeşitlerinin örneklerle tanıtılması (diyalog ve mülakat); sınıf içi örneklerinin yapılması. | ||
11 | Topluluk karşısında konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (nutuk ve konferans); sınıf içi örneklerinin yapılması. | ||
12 | Tartışmalı konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (tartışma, münazara, açıkoturum); sınıf içi örneklerinin yapılması; kısa sınav. | ||
13 | Tartışmalı konuşma türlerinin örneklerle tanıtılması (panel, forum, sempozyum); sınıf içi örneklerinin yapılması. | ||
14 | Görsel ve işitsel medyadaki dil yanlışlarının örneklerle değerlendirilmesi, bu yanlışların düzeltilmesi için çözüm yollarının bulunması. | ||
15 | Sözlü anlatım türlerinin genel değerlendirilmesi ve tekrarı. | ||
16 | Dönem sonu sınavı |
Ali YAKICI, Mustafa YÜCEL vd., Üniversiteler İçin Türkçe - 2 Sözlü Anlatım, Ankara 2011.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Ev Ödevi | 4 | 6 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 87 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 |
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 |