Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TUR-111 | TÜRK DİLİ-I | Ders | 1 | 1 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Öğrencinin Türkçe´nin özelliklerini bilmesini, dili doğru ve etkili kullanabilmesini ve toplum içinde kendini daha iyi ifade edebilmesini sağlamak
1 | Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezip örneklerle açıklar |
2 | Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade eder; |
3 | Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt eder; |
4 | Okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru çözümler; |
5 | Duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini söz ve yazıyla doğru ve etkili bir şekilde anlatır; |
6 | Türkçe’nin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptar |
7 | Türkçe sesbilgisi kurallarını anlatır |
8 | Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygular |
9 | Cümle ve anlam bilgisi ile ilgili kavramları açıklar |
10 | Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterir |
11 | Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirir |
12 | Değerlerine sahip çıkan ve hoşgörülü; sorunlara çözüm önerileri getirebilen; bu konulardaki düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak doğru ifade edebilen bireyler geliştirir |
Birinci Öğretim
Yok
Türkçe´nin yapı ve anlam bakımından özellikleri, temel eserler, toplum içinde kendini ifade etme, dili doğru ve etkili kullanmanın yolları.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Kaynakların Tanıtımı ve Türk Dili Dersi Hakkında Sormaca/DİNLEME/Etkili Dinleme ve Not Alma Teknikleri | ||
2 | Dil Nedir? (Dilin Önemi ve Özellikleri)/ Türk Dilinin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri ve Önemi/ Dil-Kültür İlişkisi (Kültür Nedir? Kültürün Öğeleri ve Özellikleri)/ Yeryüzündeki Diller | ||
3 | Türk Dilinin Gelişmesi ve Tarihî Devirleri/ Türk Dilinin Gelişmesinde Lehçe ve Ağızlar 1. Eski Türkçe Dönemi ve Dönem Eserlerinin İncelenmesi (Orhun Kitabeleri)Orta Türkçe Dönemi ve Dönem Eserlerinin İncelenmesi | ||
4 | Yeni Yazı Dilleri Dönemi ve Türkçedeki Dallanmalar/Türk LehçeleriTürkiye Türkçesi Dönemi ve Dönem Eserlerinin İncelenmesi (Dede Korkut Hikâyeleri) | ||
5 | DİLEKÇE/Anlama ve Anlatma/OKUMA | ||
6 | Ses Bilgisi ve Türkçenin Ses Özellikleri/ Şekil Bilgisi | ||
7 | Cümle ve Metin Bilgisi | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | azı/Türklerin Kullandıkları Alfabeler/ YAZMA/Kompozisyonla İlgili Genel Bilgiler | ||
10 | Yazım Kuralları ve Uygulamaları | ||
11 | Noktalama İşaretleri ve Uygulamaları | ||
12 | Yazılı Anlatım Etkinlikleri | ||
13 | Yazılı Anlatım Etkinliklerinin Değerlendirilmesi | ||
14 | Medya Dili Eleştiri | ||
15 | Genel Tekrar | ||
16 | Dönem Sonu Sınav |
Aksan,D. (1990). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK, Ankara, Aktaş, Ş.; Gündüz, O. (2011) Yazılı ve Sözlü Anlatım Kompozisyon Sanatı, Akçağ Yayınları, Ankara, 330 s. Atasoy, F.O. (2010). Türkçede Noktalama, Özel Kitaplar, İstanbul, 530 s. Ateş, K. (2011). Türk Dili, İmge Kitabevi, 10. Bsk, İstanbul, 419 s. Demir, N.; Yılmaz, E. (2009). Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, 4. Bsk. Ankara, 269 s. Eker, S. (2009). Çağdaş Türk Dili, 5. Bsk, İstanbul, 584 s. Ergin, M. (1972). Türk Dil Bilgisi, Ergüzel, M.; Gülsevin, G.; Boz, E.; Yaman, E. (2011). Üniversiteler İçin Türk Dili (Yazılı ve Sözlü Anlatım), Savaş Yayınevi, Ankara, 408 s. Özkan, M.; Sevinçli, V. (2008). Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, 3F Yayınevi, İstanbul, 279 s. Özkan, Mustafa. Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi, İstanbul 2001. Paçacıoğlu, B. (2010). Türk Dili ve Kompozisyon, Hat Yayınevi, 368 s. Yılmaz, Y. (2010). Türkçede Dil Yanlışları, Özel Kitaplar, İstanbul, 320 s.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 15 | 30 |
Okuma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 65 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
ÖÇ 2 | 1 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
ÖÇ 4 | 1 | 1 | |||||||||
ÖÇ 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
ÖÇ 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
ÖÇ 7 | |||||||||||
ÖÇ 8 | 2 | ||||||||||
ÖÇ 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
ÖÇ 10 | 3 | 1 | |||||||||
ÖÇ 11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |